آزمایشگاه تربیت دینی کجاست؟
کد خبر: 3693462
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹
زرافشان:

آزمایشگاه تربیت دینی کجاست؟

گروه جامعه ــ معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیوند بین مدرسه و مسجد از رویکردهای اسناد بالا دستی است و یکی از روش‌های تربیت دینی محسوب می‌شود، گفت: مسجد بهترین آزمایشگاه برای درس تربیت دینی است.

رایحه//مسجد بهترین آزمایشگاه برای درس تربیت دینی است

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در بیان این مطلب که حضور دانش‌آموزان در مساجد چه خروجی‌هایی دارد، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی‌ از محیط‌های اصلی یادگیری در تربیت دینی مساجد هستند و بسیاری از مدارس با توجه به این نکته دانش‌آموزان را هنگام اقامه نماز به مساجد محله می‌برند، تا علاوه بر اقامه نماز از محیط معنوی مسجد نیز بهره‌مند شوند و با این محیط انس بیشتری پیدا کنند؛ تحقق این امر بستگی به همت و علاقه‌مندی مدیران مدارس دارد تا شاهد حضور هر چه بیشتر دانش‌آموزان در این پایگاه‌های دینی باشیم.

وی اظهار کرد: برخی مدارس که از لحاظ مکانی، نزدیکی به مسجد ندارند نمازخانه را در کنار پیاده‌رو احداث می‌کنند و دربی از آن به خیابان می‌گشایند تا سایر مردم نیز در هنگام اقامه نماز در این مکان حضور پیدا کنند و مکان شبه‌مسجدی ایجاد شود تا دانش‌آموزان از فضای مشارکت و وحدت حاکم بر آن بهره‌مند شوند. پیوند بین مدرسه و مسجد از رویکرد‌های اسناد بالا دستی است و یکی از روش‌های تربیت دینی محسوب می‌شود. ریاضی، فیزیک، شیمی و .. آزمایشگاه دارند اما همیشه این سوال مطرح بوده است که آزمایشگاه تربیت دینی کجا است؟ در جواب به این پرسش باید گفت که مسجد بهترین آزمایشگاه برای تربیت دینی است.

معاون وزیر معتقد است: حضور دانش‌آموزان همراه با دوستان و همسالان در مساجد و سرپرستی این گروه توسط امام جماعت پیامدهای تربیتی به همراه دارد که از مهم‌ترین آنها ایجاد فضایی سالم برای هدایت و بهره‌مندی از هیجانات و شور و نشاط جوانان در فضایی است که والدین به آن اطمینان و از حضور فرزنداشان در این مکان احساس آرامش می‌کنند.

زرافشان با اشاره به درسی که در کتاب‌های فارسی مقطع ابتدایی با عنوان آشنایی با نهادها وجود دارد، اظهار کرد: یکی از اولین نهادهایی که بعد از خانواده به دانش‌آموز معرفی می‌شود، مسجد است تا آنان با محراب، امام جماعت، صف نماز و ... آشنا شوند. برخی از معلمان این درس را در مساجد تدریس می‌کنند تا آنان از نزدیک با جزئیات این مکان مقدس آشنا شوند و پیشنهاد ما این است تا همه معلمان نسبت به این عمل، اقدام کنند تا انس و الفت بیشتری بین دانش‌آموزان و مساجد ایجاد شود.

همچنین معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که برای حضور دانش‌آموزان در مساجد چه ساز و کارهایی مورد نیاز است؟ گفت: مدارس باید تعامل پررنگی با مساجد داشته باشند تا آنان نیز بتوانند فضا را برای حضور دانش‌آموزان مهیا کنند و با ایجاد زمینه‌های جذب، سبب میل و رغبت آنان شوند. آراستگی مساجد و استقبال گرم از دانش‌آموزان توسط هیئت امنا، امام جماعت و عموم مردم می‌تواند در علاقه‌مند شدن دانش‌آموزان در این مکان مقدس مؤثر عمل کند.

اهمیت نقش امام جماعت

وی در بیان اهمیت نقش امام جماعت تصریح کرد: امام جماعت در این زمینه از نقش به سزایی برخوردار است؛ به همان میزان که امام جماعت بتواند رفاقت و دوستی بین خود و دانش‌آموزان ایجاد کند، به همان میزان نیز شاهد افزایش و رغبت کودکان و نوجوانان در مساجد خواهیم بود، اما گاهی مساجد به مکانی برای بزرگسالان تبدیل می‌شود در صورتی که نهادینه شدن فرهنگ نماز در افراد باید از کودکی شکل گیرد.

زرافشان لازمه حضور پررنگ دانش‌آموزان به صورت اختیاری در مساجد را تعامل و مشارکت مدارس و مساجد عنوان و بیان کرد: هر دو نهاد با توجه به نیاز و ظرفیت‌هایی که دارند در این زمینه ورود پیدا کنند تا شاهد انس دانش‌آموزان با مساجد و به تبع آن پیامدهای تربیت اجتماعی باشیم.

انتهای پیام

captcha