دستیابی دانش‌آموزان به حیات طیبه؛ محور اصلی سند تحول آموزش و پرورش
کد خبر: 3693604
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱

دستیابی دانش‌آموزان به حیات طیبه؛ محور اصلی سند تحول آموزش و پرورش

گروه اجتماعی- معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در رابطه با عملکرد این دستگاه آموزشی گفت: ما آموزش و پرورش استان را بر مدار روح حاکم بر سند تحول بنیادین و دستیابی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه قرار داده‌ایم که این امر، کل عصاره سند تحول بنیادین است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در مراسم معارفه قاسمعلی خدابنده،، مدیرکل جدید آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی که دوم اسفندماه در سالن اجتماعات شهید حاتمی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه امروز ما بر صندلی نشسته‌ایم که میراث خون شهدا است، عنوان کرد: باید با تلاش مضاعف، نگاه برنا‌مه‌ای و عالمانه‌ در جهت ارتقای دستگاه تعلیم و تربیت گام برداریم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در رابطه با عملکرد این دستگاه آموزشی گفت: ما آموزش و پرورش استان را بر مدار روح حاکم بر سند تحول بنیادین و دست‌یابی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه قرار داده‌یم، که این امر کل عصاره سند تحول بنیادین است.
وی با اشاره به اینکه استراتژی برای تحقق سند تحول، تعلیم و تربیت تمام ساحتی است، تشریح کرد: زمانی این تعلیم و تربیت تمام ساحتی، می‌تواند دانش‌آموز را به حیات طبیه برساند که متضمن کیفیت و عدالت باشد.
کاظمی با اشاره به اینکه این عوامل در سایه برنامه محوری محقق می‌شود، تصریح کرد: توسعه و ترویج سیره و معرفت رضوی در دانش آموزان خراسان رضوی اولویت آموزشی این استان است که ۲۰ اقدام عملیاتی هم برای تحقق این استراتژی تعریف شد.

وی آموزش و پرورش را بستر توسعه کشور دانست و افزود: اگر کشوری قرار است مسیر توسعه پایدار را طی کند، باید از آموزش و پرورش شروع کند و در بین سرمایه‌های طبیعی، فیزیکی و انسانی، مورد آخر سهم بیشتری در تحول دارد.

همه باید دغدغه آموزش و پرورش را داشته باشند

کاظمی با بیان اینکه آموزش و پرورش مولد و گنج سرمایه انسانی است، تشریح کرد: لذا این دستگاه متعلق به همه مردم است پس همه باید دغدغه آموزش پرورش را داشته باشد و باید اولویت اول همه دستگاه‌ها باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر قرار باشد آموزش و پرورش مسیر متعالی و آرمانی سند تحول بنیادین را طی کند، همه باید به کمک این دستگاه بشتابند و مردم، دستگاه‌ها، معلمان، فرهیختگان و ... باید پای کار بیایند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با اتکا به منابع داخلی خود و منبع دولتی نمی‌تواند مسیر تحول سند بنیادین را طی کند، ابراز کرد: امروز بسترهای تحول در آموزش و پرورش در همه ابعاد آماده است که می‌تواند بستر تحقق فعالیت‌های مختلف در حوزه الزامات باشد.
کاظمی با اشاره به اینکه استاندارسازی فضا، تجهیزات ومنابع انسانی و فرآیندهای حاکم بر فضای تعلیم و تربیت آماده است اما نیاز به حمایت مادی و معنوی داریم، تشریح کرد: اگر قرار باشد تحولی رخ دهد، تغییراتی هم باید انجام شود که این تغییرات به حمایت نیاز دارد.

آموزش و پرورش، آموزش‌زده را به مسیر اصلی برگردانیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروزه این دستگاه بنا دارد آموزش و پرورش آموزش‌زده را به مسیر اصلی خود باز گرداند.
وی با بیان اینکه نشاط و شادابی را از دانش‌آموزان گرفته‌ایم، تصریح کرد: معلم رکن اصلی تحول در نظام تعلیم و تربیت است و در این حوزه باید به دو مسئله معلم و دستگاه تعلیم و تربیت بسیار توجه کرد.
کاظمی با بیان اینکه ما امروزه به معلمان توانمند برای رویایی با دستگاه پیچیده تعلیم و تربیت نیازمندیم، ابراز کرد: اگر قرار است معلمان موفقی داشته باشیم آنان باید با انگیزه و وضع معیشت مناسب در کلاس حضور یابند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر قرار است این دستگاه به یک نهاد فرهنگی تربیتی تبدیل شود و به مراتبی از حیات طیبه دست پیدا کنیم، باید این فضای آموزش‌زده را به فضای تربیتی تبدیل کنیم.
وی با اشاره به اینکه روح تربیتی باید در مدارس حاکم شود، عنوان کرد: در حوزه معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش، توسعه فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت، توسعه مهارت‌های فردی، فعالیت‌های اخلاق محور و ایجاد روحیه امید و نشاط از مهم‌ترین استراتژی‌های ما است.
کاظمی با اشاره به اینکه تمام این رویکردها ب اتمرکز بر آموزش ابتدایی است، تشریح کرد: ما باید تمام رویکردهای خود را در این حوزه قرار دهیم، همانطور که رهبری فرمودند: «دبستان را دریابید که دانشگاه دیر است».

انتهای پیام

captcha