مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)؛ تجلی موفقیت بخش مردمی/ جوایز نفرات برتر افزایش یابد
کد خبر: 3693606
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴
علی‌اکبر ملکشاهی عنوان کرد:

مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)؛ تجلی موفقیت بخش مردمی/ جوایز نفرات برتر افزایش یابد

گروه مسابقات ــ داور لحن در بخش حفظ کل قرآن کریم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) عنوان کرد: وقتی یک سازمان دولتی، پشتوانه مسابقات قرآنی باشد، بودجه خاصی برای آن در نظر گرفته شده و کارکنان آن سازمان برای برگزاری مسابقات بسیج می‌شوند در حالی که اگر مسابقات به صورت مردم نهاد برگزار شود، بودجه‌ای بر دولت تحمیل نشده و خود خیّرین و متولیان برگزاری این مسابقات بودجه آن را تأمین خواهند کرد.

مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)؛ تجلی موفقیت بخش خصوصی در مسابقات قرآنی است

علی‌اکبر ملکشاهی، قاری بین‌المللی و داور لحن در بخش حفظ کل قرآن کریم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به قم درباره ویژگی‌های خاص مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های خاص مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از جهت کمیت شرکت‌کنندگان است که بسیار بالاست و دلیل این مسئله هم این است که متولیان برگزاری این مسابقات، جوایز خوبی را تعیین کرده و افراد، چه حد نصاب را کسب کرده و چه کسب نکنند، جوایز را دریافت خواهند کرد.
وی ادامه داد: بنابر این در سطح کشور مشتاقان حضور در این مسابقات زیاد است و ما که در بخش حفظ کل، داور بودیم با سختی‌هایی زیادی مواجه شده‌ایم و کارمان سخت و نفس‌گیر بود؛ بنابر این کثرت شرکت کنندگان این دوره از مسابقات، از جمله نقاط متمایزکننده آن از سایر مسابقات قرآنی است.
این قاری بین‌المللی قرآن اظهار کرد: ویژگی مهم دیگر این مسابقات، این است که یک نهاد مردمی، بدون وابستگی به نهاد خاصی این مسابقه را برگزار می‌کند و علی‌رغم آنکه جوایز زیاد است و به تعداد زیادی از متسابقین، جوایز تعلق می‌گیرد اما ریخت و پاشی صورت نمی‌گیرد و از برخی جهات، کیفیت این مسابقات از سایر مسابقات بالاتر است و هزینه آنچنانی و غیرضروری صورت نمی‌گیرد.
ملکشاهی یادآور شد: مسئول مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) می‌گفتند که برای انعکاس تلویزیونی این مسابقات به ما اعلام کردند که در جاهای دیگر به ما یک میلیارد تومان بابت پوشش خبری پرداخت می‌کنند اما اگر شما صد میلیون تومان پرداخت کنید، ما این برنامه را پوشش خواهیم داد اما ایشان فرمودند که ما چنین کاری را انجام ندادیم. همچنین به سایر مسابقات توجه کنید که تبلیغات گسترده و تیزرهای آنچنانی را مشاهده خواهید کرد اما در این مسابقات از این اقدامات و هزینه‌های هنگفت خبری نیست.
وی افزود: بنابراین برداشت بنده این است که از حیث هزینه‌های جاری، این مسابقات با هزینه قابل قبول و درستی انجام شده و در عین حال، محور هزینه‌ها را بر دادن جایزه و تشویق متسابقان در رشته‌های مختلف گذاشته‌اند. اگر الان یک حافظ نمره 90 کسب کند، چه در سایر بخش‌ها موفق بوده یا نبوده باشد مبلغ 900 هزار تومان به وی پرداخت خواهند کرد و اگر 84 و نیم نمره کسب کند فقط در بخش حفظ، 450 هزار تومان به وی پرداخت خواهند کرد.
این داور مسابقات قرآن ادامه داد: چنین اقدامی بسیار ارزشمند است و افراد زیادی را به این سمت می‌کشاند. بنده در مسابقات بسیاری به عنوان داور حضور داشته‌ام و مشاهده کرده‌ام که هزینه‌های جاری بسیاری صورت می‌گیرد و از جمله هتل‌های مناسب و پذیرایی بسیار خوب خواهند داشت اما اصل کار که همانا تشویق متسابق است به خوبی صورت نمی‌گیرد اما باید دانست که تشویق در تمام مراحل زندگی حتی در پیری هم مهم است و خداوند هم وعده داده که اگر اهل عمل صالح باشید، بهشت وعده شماست.
ملکشاهی اظهار کرد: این تأکید خداوند و اولیای الهی است که کسانی‌که در خدمت به قرآن، چه در بخش حفظ و چه قرائت اقداماتی انجام داده‌اند باید مورد تکریم و تشویق قرار گیرند تا آنها به حضور در این مسابقات علاقه‌مند شوند؛ بنابراین بنده معتقدم تشویق‌های مالی که در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) صورت می‌گیرد اقدامی ارزنده و در خور توجه است.
این قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقات دیگر از این قبیل عنوان کرد: بنده معتقدم باید به این سمت حرکت کنیم که در سایر مسابقات سراسری از جمله مسابقات دانشجویان، جانبازان، مسابقات اوقاف و سایر مسابقات وزارتخانه‌ها و نهادها هم هزینه‌ها را کاهش داده و به اصل کار که همانا تشویق متسابق است توجه ویژه داشته باشیم؛ چراکه متأسفانه در شرایط کنونی توجه چندانی به تشویق متسابق وجود ندارد.
این قاری بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: ویژگی دیگر این مسابقات این است که محدودیت سنی ندارد و تمام افراد از هر قشری می‌توانند در این مسابقات حضور پیدا کنند؛ بنابر این اکثر قاریان و حافظان شناخته شده کشور در این مسابقات شرکت می‌کنند.
وی افزود: بنده در حدود 6 دوره است که داوری این مسابقات را بر عهده دارم و باید عرض کنم که وقتی تعداد متسابقان از لحاظ کمی زیاد شود، طبیعی است که در برخی موارد ممکن است کار از لحاظ کیفی اُفت پیدا کند اما لازم است تمهیداتی اندیشیده شود که مشکلات به حداقل ممکن برسد. البته بنده معتقدم در بخش تلاوت و حفظ مشکل خاصی پدید نیامده است؛ چون گروه‌های زیادی برای داوری انتخاب شده‌اند و متسابقین معطل نخواهند شد.
ملکشاهی با اشاره به لزوم افزایش تشویق نفرات برتر مسابقات اظهار کرد: همچنین باید عرض کنم که زمان حضور متسابقان در این مسابقات از قبل تعیین شده است اما بنده معتقدم که این مسابقات از لحاظ کیفی می‌تواند بهبود پیدا کند و باید سال به سال این کیفیت بهتر شود، نه اینکه کاهش پیدا کند و امیدواریم مسئولان دارالقرآن امام علی(ع) در کنار اینکه تعداد زیادی از متسابقان را مورد تشویق قرار می‌دهند، تشویق‌های اصلی که به نفرات برتر این مسابقات اختصاص پیدا می‌کند هر سال افزایش دهند، نه اینکه در یک سطح نگه دارند و باید در این زمینه، کار خود را ارتقاء دهد.
داور مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) درباره اهمیت مردمی بودن فعالیت‌ها و مسابقات قرآنی گفت: وقتی یک سازمان دولتی، پشتوانه مسابقات قرآنی باشد، بودجه خاصی برای آن در نظر گرفته شده و کارکنان آن سازمان برای برگزاری مسابقات بسیج می‌شوند در حالی که اگر مسابقات به صورت مردم نهاد برگزار شود، بودجه‌ای بر دولت تحمیل نشده و خود خیرین و متولیان برگزاری این مسابقات بودجه آن را تأمین خواهند کرد.
وی ادامه داد: اینکه برگزاری مسابقات قرآن، باری را بر دولت تحمیل نکند ویژگی بسیار مهمی است که سبب می‌شود خود مردم پای کار قرآنی بیایند و فعالیت‌های فرهنگی به دست مردم گسترش پیدا کند بدون آنکه وظیفه قانونی بر عهده داشته باشند؛ لذا باید تلاش کنیم این کار خیر گسترش پیدا کند و دیگر افراد خیّر و متمول هم به قرآن خدمت کنند.
ملکشاهی اظهار کرد: با وجود همه فعالیت‌هایی که در نهادهای دولتی و غیردولتی صورت گرفته، اما هنوز قرآن در کشور ما به خوبی مورد توجه جدی قرار نگرفته است. بسیاری از مردم همچنان توانایی خواندن قرآن را ندارند و هنوز انس لازم را با الفاظ قرآن پیدا نکرده‌ایم؛ بنابراین لازم است افراد متمول و خیّر، بخشی از درآمد خود را صرف باسواد کردن مردم در امور قرآنی کنند تا همه مردم ما بتوانند قرآن را به شکل صحیح بخوانند و به نظرم این از جمله ضعف‌هایی است که در کشور ما وجود دارد.
این داور مسابقات قرآن در پایان اظهار کرد: بخش زیادی از متدینین و نمازگزاران ما، حمد و سوره را به خوبی قرائت نمی‌کنند و این ایراد بزرگی است. اگر خود بنده شخص متمولی بودم، یکی از کارهایی که انجام می‌دادم، زمینه‌سازی برای روخوانی قرآن و یاد گرفتن صحیح نماز و حمد و سوره بود؛ بنابراین در عرصه قرآن، جا برای کارهای بسیاری وجود دارد و اگر ان‎شاءالله نهادهای مردمی پای کار بیایند می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.

انتهای پیام

captcha