رویکرد مادی نسبت به ازدواج، بحران‌آفرین است
کد خبر: 3693648
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
سبک زندگی ایرانی-اسلامی

رویکرد مادی نسبت به ازدواج، بحران‌آفرین است

گروه اجتماعی-یک استاد دانشگاه گفت: ازدواج فلسفه‌ای غیر مادی و معنوی دارد و رویکرد مادی نسبت به آن می‌تواند مسئله‌ساز و چالش‌برانگیز شده و پاسخگوی نیازهای معنوی افراد نباشد.

فائزه تقی‌پور، عضو هیئت علمی گروه مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اهمیت و ضرورت ازدواج در جوامع بشری، اظهار کرد: ازدواج از منظر جامعه‌شناختی، باعث استحکام خانواده و جامعه می‌شود، زیرا خانواده کوچک‌ترین نهاد اجتماعی است و زمانی که این نهاد شکل بگیرد و مستحکم شود، سایر اجتماعات و نهادها نیز شکل گرفته و تثبیت می‌شوند.
وی افزود:ازدواج به لحاظ روانشناختی، زمینه‌ساز تکامل روحی، روانی و شخصیتی در افراد می‌شود و از منظر دینی نیز یک باید و ضرورت به شمار می‌رود.
تقی‌پور با بیان اینکه دلایل و انگیزه‌های ازدواج در افراد مختلف و میان دو جنس زن و مرد متفاوت است، گفت: دلایل و خواسته‌های متفاوت باعث تکامل شخصیتی افراد در فرایند ازدواج می‌شود. اگر چه ازدواج فلسفه‌ای غیر مادی و معنوی دارد، اما امروزه بیشتر رویکردی مادی نسبت به آن وجود دارد که این مادی‌گرایی در تمام مقاطع و فواصل زندگی پاسخگو نیست و ممکن است برای افراد مسئله‌ساز و چالش‌برانگیز شود؛ بنابراین زمانی که یک بحران یا مسئله پیش می‌آید، آسیبی که در اینجا شکل می‌گیرد، این است که در مواقعی که افراد نیازهای معنوی دارند، مسائل مادی کمکی به آنها نمی‌کند و یا اگر خواسته‌های مادی تأمین نشود، تمام محاسبات اولیه فرد به هم می‌ریزد.
وی خاطر نشان کرد: رقابت‌ها و چشم و هم چشمی‌ها، بالا رفتن سن و پرکردن خلأهای روحی و روانی هیچ‌کدام دلیل علمی و درستی برای ازدواج محسوب نمی‌شود. ازدواج، نیازی فردی و اجتماعی است و بعد غریزی و جامعه‌شناختی دارد. در بعد غریزی، عوامل روانشناختی و در بعد جامعه‌شناختی، عوامل محیطی دخیل‌اند. اگر فردی را که بر اساس ضد هنجارها دست به انتخاب می‌زند، بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که این ضد هنجارها و آسیب‌ها ناشی از جامعه بوده و این جامعه می‌باشد که آن آسیب و بحران را برای فرد به وجود آورده است.

افراد رویکرد فرصت‌طلبانه نسبت به ازدواج دارند

این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم تفکیک میان اولویت‌های مادی و غیر مادی در امر ازدواج گفت: ممکن است افراد برای دستیابی به خواسته‌های مادی‌شان، با شخصی ثروتمند ازدواج کنند و یا برای تغییر موقعیت خود، کسی را که جایگاه شغلی بالا یا پذیرفته‌شده‌ای در جامعه دارد، انتخاب کنند؛ اما صداقت، اخلاق‌گرایی و پایبندی طرف مقابل نسبت به مسائل مذهبی را در نظر نگیرند، لذا زمانی که زیر یک سقف می‌روند، دچار بحران می‌شوند، چون پایگاه اقتصادی و اجتماعی تا اندازه‌ای پاسخگوست و اگر طرف مقابل به بیماری‌ای مبتلا شد یا مشکلی برایش به وجود آمد، حاضر به زندگی با او نیستند و چون معیارهای اخلاقی در انتخاب دخیل نبوده است، به راحتی او را کنار زده و دیگری را جایگزین می‌کنند.
وی تصریح کرد: متأسفانه امروز افراد به ازدواج به چشم فرصتی برای تغییر، جهش به مراحل و مدارج بالاتر و دستیابی به خواسته‌های مادی نگاه می‌کنند.

captcha