روحانیت، حامی و مطالبه‌گر نیازهای مردم باشد/زمان‌شناسی ؛ ویژگی بارز روحانیت اصیل
کد خبر: 3693674
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۰

روحانیت، حامی و مطالبه‌گر نیازهای مردم باشد/زمان‌شناسی ؛ ویژگی بارز روحانیت اصیل

گرروه سیاست و اقتصاد- امام‌جمعه موقت اصفهان گفت: روحانیت باید پا به پای زمان و نیاز زمان جلو برود و به مسائل و دغدغه‌های مردم حساس باشد.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام‌جمعه موقت اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به سوم اسفندماه، سالروز صدور منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره)، با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها و انتظارات امام خمینی این بود که روحانیت در جایگاه روحانیت شیعه انقلابی بایستد، اظهار کرد: روحانیت باید از اوضاع سیاسی، نیازها و دردهای مردم و همچنین توطئه‌های بیگانگان آگاه و مطابق با روایات، عالم به زمانه باشد.
وی ادامه داد: امام(ره) تاکید داشتند که روحانیت جایگاه خود را به‌عنوان روحانیت انقلابی شیعه محکم کند، چرا که تاریخ شیعه با انقلاب گره خورده است. روحانیت باید در کنار مردم باشد و با ستمکاران و دشمنان مبارزه کند، جامعه روحانیت باید پا به پای زمان و نیاز زمان جلو برود و به مسائل و دغدغه‌های مردم حساس باشد.
وی با بیان اینکه خود حضرت امام(ره) به عنوان یک روحانی به تمام این مسائل توجه داشتند، گفت: ایشان فقیهی مجتهد بودند که انقلابی بزرگ را رقم زدند، انقلابی که موج آن تمام دنیا را فراگرفته است، در واقع ایشان رسالت یک روحانی را به خوبی انجام دادند.
امام‌جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: روحانیت شیعه از زمان صدر اسلام و تا به امروز، آزمون‌های بزرگی را پشت سر گذاشته است، صدها عالم و فقیه در دوران ظلم و جور مانند دوره بنی عباس به شهادت رسیدند، علامه امینی در کتاب «شهداء الفضیله» سرگذشت تعدادی از این عالمان را به رشته تحریر درآورده است.
وی با بیان اینکه روحانیت در انقلاب اسلامی پا به پای امام خمینی حرکت کردند و هنوز هم پای انقلاب ایستاده‌اند، گفت: برای اثبات این مهم، تنها کافی است که نگاهی به تعداد شهدای روحانیت در عرصه جبهه، محراب و حوزه‌های علمیه داشته باشیم. روحانیت امروز هم همراه با این انقلاب هستند و در برابر دشمنان مقابله می‌کنند. رهبر معظم انقلاب نیز در صحبت با روحانیون می‌فرمایند که الگوی ما باید خط مشی امام(ره) باشد.

روحانیت  در حل مشکلات و نیازهای مردم جامعه پیشگام باشد

امام جمعه موقت اصفهان افزود: روحانیون در طول انقلاب پا به پای اهداف نظام حرکت کردند و پس از آن هم در دستگاه‌های اجرایی، اداری، فرهنگی و محراب به خدمت پرداختند. البته روحانیت وظیفه دارد در حل مشکلات و نیازهای مردم جامعه نیز پیشگام باشد.
وی خطاب به روحانیون گفت: باید مراقب باشیم که درس و بحث ما را از جبهه انقلابی باز ندارد، این کتاب و درس به ما کمک می‌کند که در کنار ولی امر به جامعه و مردم خدمت کنیم.
حجت‌الاسلام رهبر گفت: یکی از اقشاری که باید در جامعه حضور داشته باشد و مشکلات و مطالبه‌های مردم را نزد مسئولین و دولت اعلام کند، روحانیون هستند. بنابراین روحانیت باید دغدغه‌های اقتصادی، فرهنگی و... مردم را درک کنند. خوب البته این مسائل تا حدودی انجام می‌شود، اما باید گفت که بهتر از این هم می‌تواند انجام شود.
وی در خصوص انتظارات از جامعه روحانیت، تصریح کرد: من همیشه این نکته را یادآوری می‌کنم که ما باید همیشه در صحنه باشیم و در حوادث و قضایای سیاسی، اقتصادی یا فرهنگی حضور فعال‌تری داشته باشیم؛ یعنی در زمان انتقاد، نقد کنیم و در زمان تذکر، تذکر دهیم؛ در مجموع روحانیت باید نسبت به مسائل پیش آمده واکنش مناسب نشان دهد.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: مساجد  تنها مکانی برای دعا، نماز و عبادت نیست، بلکه باید مانند گذشته در عرصه انقلاب و دفاع از ارزش‌ها و حمایت از مردم نیز فعال باشند.

روحانیت، انقلابی عمل کند

رهبر درباره خصوصیات روحانیت اصیل، گفت: زمان‌شناسی، همدلی و وحدت، حضور در صف مبارزه و همراهی با انقلاب از  خصوصیات مهم روحانیت است. روحانیت باید انقلابی عمل کند، یعنی حساس باشد و با منطق و قدرت در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشد.
رهبر با بیان اینکه امروزه تهاجم فرهنگی زیادی از سوی دشمن به کشور ما وارد شده است، افزود: ما نمی‌توانیم در مقابل این مسئله بی‌تفاوت باشیم، بلکه باید به با خطبه‌های قوی و عمیق در نمازهای جمعه برای مردم روشنگری کنیم.
امام جمعه موقت اصفهان گفت: روحانی‌ای که معتقد است دین و سیاست به هم ارتباطی ندارد، اهل مبارزه نیست و میدان را خالی می‌کند، به حکومت کاری ندارد و تنها منتظر امام زمان (عج) برای برپایی حکومت می‌باشد، روحانیت متحجر است.
رهبر بیان کرد: رویکرد اجتهادی علمای ما، مسائل زمان را در نظر دارد؛ به صورتی که بسیاری از مسئولان با علما و مراجع درمورد مسائل زمان بحث و گفت‌وگو دارند که این حمایت از راه امام و ولایت فقیه است.

انتهای پیام 

captcha