حال و هوای روز پنجم بزرگ‎ترین رویداد قرآنی غیردولتی کشور/ رقابت 835 متسابق
کد خبر: 3693705
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
ایکنا گزارش می‌دهد/

حال و هوای روز پنجم بزرگ‎ترین رویداد قرآنی غیردولتی کشور/ رقابت 835 متسابق

گروه مسابقات ـــ پنجمین روز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)؛ به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی غیردولتی در کشور، با رقابت 835 متسابق از شهرهای مختلف برگزار شد.

ارسال نشود////حال و هوای روز پنجم بزرگترین رویداد قرآنی غیردولتی/ رقابت 835 متسابق

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به قم، روز پنجم مسابقات قرآنی دارالقرآن امام علی(ع) در شهر قم در حالی از ساعت 8 صبح، کار خود را آغاز کرد که قاریان و حافظان جدیدی، خود را از شهرهای مختلف به اینجا رسانده بودند تا در این همنشینی بزرگ قرآنی شریک باشند؛ روز گذشته به هر سمت که نگاه می‌کردی، افرادی از شهرهای مختلف و از قشرهای گوناگون، اعم از کارگر و کارمند، مُسن و خردسال، روشندل، شیعه و سنی را مشاهده می‌کردی که همگی تازه از راه رسیده و خسته، در پی یافتن مکانی برای استراحتی کوتاه و شرکت در مسابقه بودند.

همانگونه که بیان شد در این مسابقات افرادی از هر قشر جامعه قابل مشاهده است و دلیل چنین وضعیتی نیز باز بودن شرایط شرکت در مسابقات برای همه اقشار است؛ ویژگی خاصی که آن را از دیگر مسابقات ممتاز کرده است. به گفته مسئولان برگزاری این مسابقات حدود 4 هزار نفر در یازدهمین دوره این مسابقات شرکت کرده‌اند که تأمین تدارکات و اسکان آنها اقدامی تحسین برانگیز و شایسته تقدیر است و با قاطعیت می‌توان گفت که تا امروز خللی در روند خدمت‌رسانی به این عزیزان که هر یک از شهرهای مختلف، خود را به شهر مقدس قم رسانه‌اند، پیش نیامده است.

بنا بر آمار به دست آمده برای روز پنجم این مسابقات تعداد 1139 نفر ثبت نام کرده بودند که از این میزان، 835 نفر در رشته‌های مختلف به مسابقه پرداختند.

ارسال نشود////حال و هوای روز پنجم بزرگترین رویداد قرآنی غیردولتی/ رقابت 835 متسابق
براساس این گزارش، در رشته حفظ کل قرآن کریم بالای 16 سال تعداد 58 نفر و زیر 16 سال تعداد 20 نفر، در رشته حفظ 20 جزء بالای 16 سال تعداد 65 و زیر 16 سال تعداد 25 نفر، در رشته حفظ 10 جزء بالای 16 سال تعداد 71 متسابق و زیر 16 سال تعداد 138 متسابق، در رشته حفظ پنج جزء بالای 16 سال تعداد 82 نفر و زیر 16سال تعداد 102 نفر، در رشته ترتیل در رده سنی بالای 16 سال تعداد 64 نفر و زیر 16 سال تعداد 20 نفر، در رشته قرائت نیز در رده سنی بالای 16 سال تعداد 103 متسابق و زیر 16 سال نیز تعداد 89 متسابق به رقابت پرداختند؛ بنابراین در مجموع در روز پنج این مسابقات تعداد 935 متسابق در رشته‌های مختلف به رقابت پرداختند.
روشن است خدمات‌رسانی به متسابقان نیازمند هماهنگی گسترده و زحمات بی‌شائبه و بدون چشم‌داشت کسانی است که در این مدت یک هفته، تمام شب و روز خود را وقف خدمت به قرآن کرده‌اند. یکی از کسانی که نقش به سزایی در این فعالیت‌ها دارد، امیر محمدی، مسئول تدارکات و پشتیبانی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) است.
وی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: بنده از کارکنان دارالقرآن امام علی(ع) هستم و چند سالی است که این مسئولیت را بر عهده دارم. ما از روز شنبه که مسابقات شروع شده، خدمت‌رسانی به متسابقین را شروع کرده‌ایم و اینکار را تا روز جمعه که مراسم اختتامیه یازدهمین دوره این مسابقات برگزار می‌شود ادامه خواهیم داد.
وی ادامه داد: مهم‌ترین اقداماتی که انجام می‌دهیم شامل تدارک، پذیرایی، اسکان و همچنین تهیه مواردی همانند چای، شیر، کیک، آب معدنی و... برای عزیزان شرکت کننده در این مسابقات است تا متسابقان بتوانند با خیال راحت در مسابقات شرکت کرده و خوشبختانه تاکنون مشکلی در خدمت رسانی به این عزیزان پیش نیامده است.

ارسال نشود////حال و هوای روز پنجم بزرگترین رویداد قرآنی غیردولتی/ رقابت 835 متسابق
محمدی عنوان کرد: بالغ بر 4 هزار نفر در این مسابقات ثبت نام کرده‌اند و هر روز تعدادی از آنها در این مسابقات شرکت می‌کنند. خدمت‌رسانی به این افراد دارای سختی‌های خاص خودش است اما در عین خال لذت‌هایی هم دارد که مهم‌ترین این لذات همانا خدمت به قرآن کریم است که خشنودی خدای متعال را در پی دارد.
مسئول تدارکات این مسابقات درباره پرسنل حوزه کاری خود اظهار کرد: با حدود 8 پرسنل برای تدارکات مشغول به فعالیت هستیم و برای انجام اینکار هم از جایی کمک نگرفته‌ایم و همه اقدامات ما با تلاش و همکاری دارالقرآن امام علی(ع) صورت گرفته است.
محمدی در پایان سخنان خود یادآور شد: اسکان متسابقین و همچنین داورانی که از شهرهای مختلف آمده‌اند یکی از بخش‌های مهم فعالیت ماست. ما روزانه برای بالغ بر هزار نفر شام یا ناهار تهیه کرده‌ایم و هر شب هم حدود 250 تخت محل اسکان پر شده است.
نکته دیگری که لازم است به آن اشاره کنیم در مورد حضور پررنگ افراد نوجوان زیر 16 سال در این دوره از مسابقات است. روز گذشته و در روز پنجم این مسابقات به هر گوشه‌ای که نگاه می‌کردیم نوجوانانی قابل ملاحظه بودند که خود را برای شرکت در مسابقه آماده می‌کردند. یکی از افرادی نوجوانی که با روحیه و انگیزه بالا و البته با سابقه درخشان در این مسابقات شرکت کرده بود، مهدی عبدلی از استان البرز شهرستان پردیس است.
وی درباره فعالیت‌های قرآنی خود به ایکنا گفت: بنده در رشته تحقیق زیر 16 سال در این مسابقات شرکت کرده‌ام. بنده حدود 6 سال است که در حوزه قرآنی به فعالیت مشغول هستم و 4 سال است که قرائت قرآن را به صورت حرفه‌ای شروع کرده و خوشبختانه امسال موفق شدم در مسابقات کشوری رتبه دوم را کسب کنم.

ارسال نشود////حال و هوای روز پنجم بزرگترین رویداد قرآنی غیردولتی/ رقابت 835 متسابق
وی گفت: عموی بنده، آقای محمدرضا عبدلی، خودشان قاری قرآن هستند و من را به فعالیت قرآنی وارد کردند. بعد از ورود به مؤسسه سلام، کار قرآنی خودم را شروع کردم و در این دوره از مسابقات هم امیدوارم بتوانم مقام اول را کسب کنم.
علاوه بر حضور افرادی از قشرهای و سنین مختلف برای شرکت در مسابقات، حضور پررنگ پدران و مادران مهربانی که با دلنگرانی، مسابقات فرزندان دلبند خود را دنبال می‌کنند، جلوه زیبای دیگری به این مسابقات بخشیده است. در هر گوشه‌ای از مجتمع فرهنگی نور، پدران و مادران عمدتا میانسالی حضور دارند که مشغول رسیدگی، تغذیه و همچنین تمرین با فرزندان خود برای مسابقات هستند.
عسکر عادلیان، پدر امیرمحمد عادلیان، یکی از قاریان خردسال شرکت کننده در این مسابقات که از استان گیلان برای حضور در این مسابقات به قم آمده‌اند، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نحوه آشنایی فرزند خود با حفظ قرآن کریم اظهار کرد: امیرمحمد، کلاس ششم ابتدایی است که حدود 4 سال است در زمینه حفظ قرآن کریم به فعالیت می‌پردازند. ایشان تقریبا 20 جزء را حفظ کرده‌اند و اما در این دوره در رشته حفظ 10 جزء شرکت کرده‌اند.

ارسال نشود////حال و هوای روز پنجم بزرگترین رویداد قرآنی غیردولتی/ رقابت 835 متسابق
وی درباره دلایل ترغیب کردن فرزند خود به روی آوردن به حفظ قرآن کریم اظهار کرد: قبل اینکه فرزندم را به کلاس قرآن بفرستم، در منزل، جزء سی‌ام قرآن را به وی یاد دادم و بعد از اینکه با اساتید شناخته شده‌ای آشنا شدیم، به اساتید برتر در استان گیلان از جمله استاد فلاح پور مراجعه کردیم تا فرزند ما در کسوت شاگردی ایشان به فعالیت بپردازد.

عادلیان عنوان کرد: خود بنده معلم دینی و قرآن هستم و این مسئله در ترغیب فرزنم به فعالیت قرآنی بسیار مؤثر بود. این مسابقات نیز در سطح عالی برگزار می‌شود و معرفی استاد فلاح‌پور باعث آشنایی ما با این مسابقات شد.
پدر این حافظ خردسال در پایان سخنان خود یادآور شد: فرزند بنده تاکنون دوبار در مسابقات کشوری شرکت کرده و یک مقام اول و یک مقام دومی را کسب کرده است و امیدواریم این مسابقات نیز با موفقیت به پایان برساند.
از حواشی دیگر این مسابقات آشنایی با افرادی است که بالغ بر هزار کیلومتر را طی کرده و خود را به قم رسانه‌اند که در این رویداد قرآنی به مشارکت بپردازند؛ افرادی که بعضا بدون هیچ همکاری و کمکی از جانب نهادهای مسئول استانی و صرفا با هزینه شخصی به محل برگزاری مسابقات رسیده و باید 24 ساعت راه را طی کرده تا دوباره به شهر خود بازگردند.

یکی از حافظان اهل سنت که از شهرستان کنگان استان بوشهر، خود را به قم رسانده ‌است تا در پنجمین روز از این مسابقات به هماوردی با سایر متسابقان بپردازد، خالد ملاح کنگانی، نوجوان 17 ساله و پرشوری است که مسیر طولانی سفر باعث ایجاد خستگی و شکستگی در چهره وی نشده است و شاداب و سرزنده، خود را آماده شرکت در مسابقه می‌کند.

ارسال نشود////حال و هوای روز پنجم بزرگترین رویداد قرآنی غیردولتی/ رقابت 835 متسابق
وی درباره سابقه روی آوردن به حفظ قرآن کریم به ایکنا گفت: تقریبا سه سال است در زمینه فعالیت قرآنی مشغول هستم. تأکیدات خانواده، تأثیر بسیاری در روی آوردن بنده به فعالیت قرآنی داشت و آنان مشوق اصلی بنده بودند؛ چراکه خودشان هم در زمینه قرآنی فعالیت‌هایی داشته‌اند.
ملاح کنگانی درباره وضعیت فعالیت‌های قرآنی در شهرستان کنگان اظهار کرد: در شهر ما اساتید قرآنی برای آموزش علاقه‌مندان وجود دارند و خوشبختانه وضعیت فعالیت قرآنی در شهر کنگان مناسب است و به تازگی برخی از خواهران نیز شروع به حفظ قرآن کریم کرده‌اند؛ چراکه خوشبختانه امکانات کافی برای فعالیت مردم کنگان در حوزه قرآنی وجود دارد.
این حافظ کل قرآن درباره سطح برگزاری این مسابقات گفت: سطح مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بسیار عالی است. چند سالی است که در این مسابقات شرکت می‌کنم و استفاده‌های بسیار از این مسابقات برده و با افرادی از شهرهای مختلف آشنا می‌شوم اما فقط تنها سختی ما دوری مسیر رفت و آمد از شهر کنگان تا تهران و سپس تا شهر قم بود.
در میان افرادی که در روز پنجم این مسابقات حضور پیدا کرده بودند، افرادی عمدتا در میان حافظان قران کریم ملاحظه می‌شدند که به روش آموزش و حفظ قران در کشور انتقاداتی داشتند و معتقد بودند باید در زمینه حفظ قرآن کریم به کودکان و نوجوانان، تجدید نظر اساسی صورت گرفته و فعالیت‌ها جنبه علمی‌تری به خود بگیرد.
امید بهرامی، حافظ کل قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا به بیان پیشنهادات خود برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور پرداخت و گفت: پیشنهاد بنده به مؤسسات قرآنی، این است که به صورت علمی‌تر کار کنند و علم آنها به روز باشد تا افراد علاقه‌مندی که به آنها مراجعه می‌کنند بتوانند نهایت بهره‌برداری را از این مؤسسات داشته باشند.

ارسال نشود////حال و هوای روز پنجم بزرگترین رویداد قرآنی غیردولتی/ رقابت 835 متسابق
وی ادامه داد: اساتید و مدرسان این مؤسسات باید از مطالعه و سایر موارد لازم برخوردار باشند؛ منظورم این است که باید بستر حفظ قرآن در این مؤسسات فراهم شود چون گاهی اوقات افراد در منزل امکانات لازم برای حفظ قرن را ندارند و لازم است در این مؤسسات فقط پرسش و پاسخ نباشند بلکه باید رمزگذاری کردن و اصول حفظ را کار کنند تا علاقه‌مندان با کیفیت بهتری به حفظ قرآن بپردازند.
از حواشی جالب توجه روز پنجم مسابقات، حضور همزمان سه حافظ روشندل در این مسابقات بود که این افراد از هموطنان اهل سنت استان گلستان بودند که البته دیرموقع در مورد برگزاری این مسابقات آگاهی پیدا کرده و نیمه‌های شب به شهر قم رسیده بودند و خستگی در چهره آنان موج می‌زد.
این سه حافظ روشندل قرآن کریم به نام‌های بیرام محمدی چپرلو، محمد تاتاری و عیسی وجدانی، از استان گلستان، شهر گنبد کاووس، درباره کیفیت برگزاری این مسابقات به ایکنا گفتند: کیفیت برگزاری مسابقات بسیار خوب است اما امیداریم در سال‌های آینده اطلاع‌رسانی را به گونه‌ای انجام دهند که افراد دیرهنگام متوجه برگزاری این مسابقات نشوند.

ارسال نشود////حال و هوای روز پنجم بزرگترین رویداد قرآنی غیردولتی/ رقابت 835 متسابق
آنان اظهار کردند: ما دیرموقع متوجه شدیم و سریعا حرکت کرده و ساعت 3 صبح به اینجا رسیدیم. هزینه رفت و برگشت، کلا بر عهده خود ماست اما سبک کیفیت مسابقات و داوری بسیار خوب است و استرس آن نیز کمتر سایر مسابقات است.
این حافظان روشندل قران کریم درباره وضعیت فعالیت‌های قرآنی در استان گلستان اظهار کردند: فعالیت قرآنی در استان گلستان بسیار پر رنگ است و بسیاری از خردسالان و نوجوانان مخصوصا در روستاها در حال حفظ قرآن هستند. در آنجا دارالحفظ‌هایی وجود دارند که کاملا مردمی هستند و کمکی از نهادهای دولتی دریافت نمی‌کنند و وظیفه آموزش به علاقه‌مندان را بر عهده دارند.
آنچه در این گزارش بدان اشاره شد، تنها گوشه‌ای از مشاهدات ما از حال و هوای روز پنجم مسابقات قرآنی دارالقرآن امام علی(ع) بود؛ مسابقاتی که به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی غیردولتی کشور، از روز شنبه، ۲۸ بهمن ماه در مجتمع فرهنگی نور قم آغاز شده است و هر روز از ساعت 8 صبح تا 10 شب این مسابقات برگزار شده و فردا جمعه، چهارم اسفندماه 96 مراسم اختتامیه آن با حضور آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی برگزار می‌شود.

گزارش از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام/

 

captcha