ویترین این مغازه فرهنگ نمایش می دهد/ قرآن آموز تربیت می کند
کد خبر: 3693714
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶

ویترین این مغازه فرهنگ نمایش می دهد/ قرآن آموز تربیت می کند

گروه جلسات و محافل ــ همزمان با ایام فاطمیه و سالگرد طرح قرآنی آتش به اختیار فاضل درخشان، سرزده به مغازه این مداح اهل بیت(ع) زدیم و از فعالیت ها و طرح قرآنی جدید وی جویا شدیم. او هم اکنون توانسته است بیش از 1500 قرآن آموز و 140 خیر قرآنی در این طرح جذب کند.

مردمی که در مضیقه اند، دل به کار فرهنگی و قرآنی نمی‌دهند+عکس

به گزارش خبرگزاری ایکنا، این‌بار نمی‌خواهیم محفل قرآنی یا جلسه قرآن استاد پیشکسوتی را معرفی کرده و به تصویر بکشیم. این بار خیلی ساده و خودمانی همراه آقافاضل درخشان شدیم که از یک ایده ساده توانسته است کار فرهنگی خودجوشی را انجام دهد.

فاضل درخشان، ذاکر اهل بیت(ع) حدود چهار سال است که طرحی قرآنی در مغازه مبل‌سازی واقع در بلوار نیکنام، قبل از اتوبان امام علی(ع) اجرا کرده است. این طرح از فاطمیه سال ۱۳۹۳ آغاز شد. آنجا آغاز شد که درخشان پشت شیشه مغازه نوشت، هرکس دو سوره کوچک از قرآن کریم را از حفظ تلاوت کند، یک پفک جایزه می‌گیرد. بعد از آنکه اطلاعیه زده شد، از همان ساعت‌های اول، بچه‌ها مراجعه کرده و دهان به دهان به دوستانشان گفتند.

مردمی که در مضیقه اند، دل به کار فرهنگی و قرآنی نمی‌دهند+عکس

فاضل درخشان، روی جایزه‌ها هم کار کارشناسی کرده است که چه چیزی را به عنوان جایزه قرار دهیم تا بچه‌ها جذب به این طرح شوند. رفته رفته، بچه‌ها کارهای بیشتری ارائه دادند و جوایز این طرح قرآنی هم متناسب با ارائه بچه‌ها، بالاتر رفت و حتی تاکنون ۸۰ سکه پارسیان جایزه داده شده است. این طرح از چهار سالی که از آن گذشته است، ۱۵۰۰ قرآن‌آموز را جذب کرده است و هر کدام بارها به این مغازه مراجعه کرده و جایزه دریافت کرده‌اند. مراجعان به این مغازه از تلاوت سوره های کوتاه و بلند قرآن کریم تا ارائه مداحی و شعرخوانی و مقاله نویسی و راوی گری دفاع مقدس، هرکدام جوایز متفاوتی دریافت می‌کنند.

این فعال قرآنی آتش به اختیار، از ولادت پیامبر(ص) طرح جدیدی را نیز در مسجد فائق برگزار می‌کند که به زودی گزارشی از این طرح قرآنی که با استقبال تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان مواجه شده است، تهیه خواهد شد.

بخش دیگر جوایز این طرح، به صورت بن‌کارت است که بن به بچه‌ها داده می‌شود و بچه‌ها به سوپرمارکت محل می‌روند و هرچه می‌خواهند متناسب با قیمت بن کارت تهیه می‌کنند. همچنین، اگر کسی از قرآن آموزان، دوستانش را به این طرح جذب کند، جوایز نفیسی دریافت خواهد کرد.

در این طرح با توجه به کمک‌های مردمی به بچه‌هایی که ۳۰ کار قرآنی ارائه کردند، وام‌ها قرض‌الحسنه ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان داده می‌شود. بدین صورت که یک فرمی توسط بچه‌ها پر می‌شود و یکی از دوستان هم سن و سال، ضامنشان می‌شود و هدف از بحث وام دادن و ضامن گرفتن در این طرح، این است که ضمانت و دریافت و پرداخت و تعهد و اعتماد، به بچه‌ها آموزش داده شود.

در پایان این گزارش، فاضل درخشان یکی از عوامل موفقیت این طرح را، شفافیت طرح عنوان کرد و گفت: گزارش کار به صورت هفتگی، پشت شیشه می‌خورد و خانواده‌ها و بچه‌ها در جریان فعالیت‌‌ها قرار می‌گیرند.

مردمی که در مضیقه اند، دل به کار فرهنگی و قرآنی نمی‌دهند+عکس

درخشان در ادامه با بیان اینکه تاکنون هیچ کمکی از هیچ ارگانی دریافت نکرده ایم، گفت: خداوند اگر بخواهد کاری را جلو ببرد، خودش اداره می‌کند. تقریبا در طرح ما با 10 جذبی، یک خیر قرآنی نیز پیدا می‌شود. خیران ما تاکنون از هزار تومان تا 12 میلیون به این طرح کمک کرده اند.

وی با بیان اینکه تا کنون آثار و برکات این طرح قرآنی را دیده ام گفت: تا کنون بسیاری از اطرافیان و هم محلی ها، اقدام به فعالیت قرآنی در منازل و حسینیه ها کردند. همچنین، خیرین قرآنی نیز افزایش پیدا کردند.

درخشان که از استعدادهای خردسال این طرح، یک گروه چندجانبه متشکل از قاری قرآن، مداح اهل بیت(ع)، راوی دفاع مقدس و سرودخوان تشکیل داده است، اخیرا در مناسبت های مختلف همچون 22 بهمن و ایام فاطمیه در مساجد محله نیز اجرا داشته اند و مورد استقبال مردم حاضر در مراسم قرار گرفتند.

مردمی که در مضیقه اند، دل به کار فرهنگی و قرآنی نمی‌دهند+عکس

وی در پایان درد دلی با خبرنگار ایکنا کرد و گفت: مردم جامعه در زمینه های مختلف از جمله فرهنگی، شهروندی و اجتماعی گله مندند. هزاری هم که ما کار فرهنگی و قرآنی انجام دهیم، مردم وقتی معیشتشان در مضیقه باشد، توجهی به مسائل فرهنگی و قرآنی نمی‌کنند. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، مسئولین نباید از مردم عقب بیفتند. اما هم اکنون مسئولین، از مردم عقب افتاده اند.

انتهای پیام

 

captcha