بی‌عدالتی بر خلاف منش قرآنی است
کد خبر: 3693745
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
/آیه روز/

بی‌عدالتی بر خلاف منش قرآنی است

گروه معارف- بی‌عدالتی بر خلاف منش قرآنی است و طبق آیات حتّی در زمان بحران و قحطی نیز بی‌عدالتی و کم‌فروشی ممنوع است

به گزارش ایکنا از زنجان، در هنگام خواندن هر یک از آیات قرآن کریم باید با دیدی وسیع به معنی آیات دقت کرد و از کنار هیچ کدام به سادگی عبور نکرد، زیرا همه آیات در خود درس‌های بزرگی برای زندگی سعادتمندانه دنیا و آخرت دارند.
در سوره مبارکه یوسف که بخشی از زندگی پر فراز و نشیب این پیامبر الهی را برای ما بیان کرده است، نکات تربیتی فراوانی به چشم می‌خورد که هر کدام برای خود درس کاملی در مسیر انسان‌سازی است.
در ادامه آیات این سوره مبارکه در آیه ۵۹ می‌خوانیم: «و لَمّٰا جَهَّزَهُمْ بِجَهٰازِهِمْ قٰالَ ائْتُونِی بِأَخٍ لَکُمْ مِنْ أَبِیکُمْ أَ لاٰ تَرَوْنَ أَنِّی أُوفِی الْکَیْلَ وَ أَنَا خَیْرُ الْمُنْزِلِینَ»؛ «و چون یوسف بارهای (غذایی) آنان را آماده ساخت، گفت: برادر پدری خود را (در نوبت آینده) نزد من آورید. آیا نمی بینید که من پیمانه را کامل می‌دهم و بهترین میزبان هستم».
در تفسیری اجمالی از این آیه شریفه می‌توان به این موارد اشاره کرد: یوسف بر توزیع ارزاق ذخیره شده مصر، نظارت مستقیم داشت. «جَهَّزَهُمْ».
مدیریّت صحیح یوسف علیه السلام موجب شد در زمان قحطی نه تنها مشکلی برای مردم مصر پیش نیاید بلکه به اطراف نیز کمک کند. «جَهَّزَهُمْ بِجَهٰازِهِمْ».
هم رازداری لازم است و هم راستگویی. یوسف گفت: «بِأَخٍ لَکُمْ» و نگفت: برادر من، تا راستگویی و رازداری با هم رعایت شود.
اشخاص یا مؤسسه‌ها و یا کشورهایی که کمک‌های اقتصادی می‌کنند، می‌توانند بعضی از شرایط را در جهت رشد و یا مصالح دیگر، مطرح کنند. «اِئْتُونِی بِأَخٍ».
حتّی در زمان بحران و قحطی نیز بی‌عدالتی و کم‌فروشی ممنوع است. «أُوفِی الْکَیْلَ».
captcha