حسن خلق؛ نشانه کمال انسان است/ نابسامانی‌های اجتماعی ناشی از ضعف اخلاق است
کد خبر: 3693909
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

حسن خلق؛ نشانه کمال انسان است/ نابسامانی‌های اجتماعی ناشی از ضعف اخلاق است

گروه اجتماعی- یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حسن خلق نشانه کمال ایمان انسان است، گفت: کسانی که صاحب این فضیلت باشند هم در نزد پروردگار عالم و هم در میان مردم عزیز و محترم هستند.

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه‌ علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا درباره حسن خلق ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: اخلاق از بخش‌های مهم معارف اسلامی است. در واقع مجموعه تعالیم اسلام و انبیای الهی در سه بخش خلاصه شده‌اند که بخش اول آن اعتقادات یا جهان‌بینی اسلامی، بخش دوم احکام یا ایدئولوژی اسلامی و بخش سوم اخلاق می‌باشد؛ اخلاق مجموعه صفاتی است که یک مسلمان باید خود را به آن آراسته کند.
وی ادامه داد: اخلاق به قدری مهم است که پیامبر اکرم (ص) هدف بعثت خودشان را «اخلاق» دانستند و فرمودند: «در روز قیامت زمانی که صحیفه اعمال انسان باز می‌شود، عنوان این صحیفه حسن خلق انسان است».
گرجی با اشاره به اینکه حسن خلق نشانه کمال ایمان انسان است، خاطرنشان کرد: کسانی که صاحب این فضیلت باشند هم در نزد پروردگار عالم و هم در میان مردم عزیز و محترم هستند. حضرت امام خمینی فرمودند: «حتی مسائل سیاسی اسلام هم برای اخلاق است، چراکه ما برای تربیت انسان آمدیم و کمال انسان به اخلاق او است».
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حسن خلق مایه ایجاد آرامش روح و روان، محبوبیت در میان مردم و برکت و رضای خدا خواهد بود. درواقع اجتماعی که اخلاق‌مدار باشد و مردم در معاشرت با یکدیگر این مهم را در نظر داشته باشند، آرامش ویژه‌ای دارد.
وی افزود: اعتماد، رشد و وفور نعمت در جامعه از دیگر برکات حسن خلق است. در جامعه‌ای که از اخلاق رویگردان شود قتل، خودکشی و جنایت رواج می‌یابد. امروزه در دنیا آمار بالای طلاق و پرونده‌های قضایی حکایت از دوری بشر از مبانی اخلاق انسانی و الهی دارد.
گرجی در پایان گفت: نبود یک تربیت صحیح، هوشمند و برنامه‌ریزی شده و نبود یک برنامه مشخص برای رواج فضائل اخلاقی در سیستم آموزشی، کوتاهی رسانه‌های جمعی و تهاجم فرهنگی از عوامل به وجود آمدن این وضعیت اخلاقی اسفناک در جامعه امروز است. از طرف دیگر تقابل اخلاق با منافع و نبود روحیه گذشت در افراد موجب بداخلاقی و بی‌وفایی و خیانت شده است.

انتهای پیام

captcha