حکایت هنر دستان دختران ناشنوا/ حمایتی که به صنایع‌دستی معلولان رونق می‌دهد
کد خبر: 3693955
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
دستانی پرتوان در دنیای سکوت؛

حکایت هنر دستان دختران ناشنوا/ حمایتی که به صنایع‌دستی معلولان رونق می‌دهد

گروه اجتماعی- در گوشه‌ای از این شهر، دخترانی ناشنوا هستند که در دنیای سکوت برای خود، جهانی از نور و امید آفریده‌اند.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، کانونی به نام کانون ناشنوایان شهید دستغیب در بیرجند فعالیت می‌کند که ملجائی برای افراد ناشنواست، افرادی که برای بروز توانایی‌های خود به حمایت نیاز دارند.
برای تهیه گزارش در فضای این کانون قرار گرفتم، با دخترانی مواجه شدم که با امید فعالیت می‌کردند، دخترانی که انگار برایشان معلولیت معنایی نداشت.
در جامعه‌ای که گاهی شاید افراد سالم لب به شکایت و ناشکری بگشایند، در فضای این کانون عطر خوش امید و نشاط پیچیده بود، عطری که تو را متوجه معلولیت این دختران نمی‌کرد.

حکایت هنر دستان دختران ناشنوا/ حمایتی که به صنایع‌دستی معلولان رونق می‌دهد
تلاش دختری ناشنوا برای بروز استعدادها
سیده ملیحه خراشادی‌زاده، یکی از کارآموزان‌ کانون ناشنوایان شهید دستغیب بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: از ۱۳ سالگی کار و فعالیت بر روی چرخ بافندگی را آغاز کردم و در حال حاضر ۲۹ سال دارم.
وی با بیان اینکه از راه خیاطی و کارهای هنری کسب درآمد می‌کنم، افزود: راه درآمددیگری ندارم و از انجام این کار بسیار خوشحالم.
این دختر نیمه ناشنوای بیرجندی بیان کرد: اگر از کارها و فعالیت‌های ما حمایت شود بهتر می‌توانیم کار کرده و از بیکاری و معضلات اجتماعی همراه آن نجات پیدا خواهیم کرد.
توانمندسازی افراد معلول؛ راه جلوگیری از بروز آسیب‌های روحی
صدیقه اذانی، مربی کانون ناشنوایان شهید دستغیب بیرجند نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: از سال ۸۷ مربی هستم و این کار را با ذوق و علاقه خاصی انجام می‌دهم.
وی با بیان اینکه در این مرکز علاوه بر مربی‌گری، مددکاری پرونده‌های ناشنوایان را نیز انجام می‌دهم، افزود: در رشته‌های هنری معرق ساقه گندم، معرق چوب، گلیم بافی، سوخت نگاری و نقاشی روی شیشه مربی‌گری می‌کنم.
او که خود نیمه ناشنوا بود، تصریح کرد: توانمندسازی افراد معلول از بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌کند چرا که اگر این افراد درآمد نداشته باشند، از نظر روحی دچار مشکل می‌شوند.
اذانی اظهار کرد:‌ این افراد با توانمندی که به دست می‌آورند از استقلال برخوردار می‌شوند و این گونه از بسیاری از معضلات اجتماعی جلوگیری می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: باید در راستای توانمندسازی و فعالیت هرچه بیشتر افراد معلول قدم برداشت چرا که این افراد گاهی بسیار بهتر از افراد سالم برای جامعه مفید هستند.

حکایت هنر دستان دختران ناشنوا/ حمایتی که به صنایع‌دستی معلولان رونق می‌دهد
تاسیس شرکتی برای هنرنمایی ناشنوایان
مصطفی ظهر، مدیرعامل کانون ناشنوایان شهید دستغیب بیرجند نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: شرکت تعاونی فراگیر ملی پژواک گستر نیوشا در زمینه‌های گلیم‌بافی، تابلو فرش، معرق کاری، پته دوزی، خیاطی، بافندگی ماشینی و قلاب دوزی فعالیت می‌کند.
مدیرعامل کانون ناشنوایان شهید دستغیب بیرجند ادامه داد: در مهرماه سال جاری تصمیم گرفتیم نوع فعالیت ناشنوایان را قانونمند کنیم و به همین دلیل شرکت تعاونی فراگیر پژواک گستر بیرجند را تشکیل دادیم.
ظهر با بیان اینکه اعضای این شرکت تعاونی از ناشنوایان دختر و از افراد تحت پوشش بهزیستی هستند، تصریح کرد: همچنین گروه سرودی داریم که در تمام ایام سال اجرای سرود دارند.
دغدغه‌ای برای فروش محصولات و مکان مناسب
وی ضمن تشکر از سازمان بهزیستی برای در اختیار قرار دادن مکان مناسب برای فعالیت ناشنوایان، افزود: در حال حاضر در این شرکت، 514 پرونده مددکاری داریم که تمام امور مددکاری مربوط به ناشنوایان را انجام می‌دهیم.
مدیرعامل کانون ناشنوایان شهید دستغیب بیرجند با بیان اینکه فعالیت‌های این شرکت چندمنظوره است، افزود: در این شرکت، از نظر خدمات و امکانات مشکل داشته و فضای مناسبی برای فعالیت نداریم.
ظهر ادامه داد: اگر افراد معلول دسترنج فعالیت خود را به دست آورند از بسیاری از معضلات اجتماعی جلوگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه این دختران ناشنوا استعداد خارق العاده‌ای دارند، تصریح کرد: معلولیت باعث محدودیت نیست و باید به این نوع از افراد اعتمادبه نفس دهیم.
مدیرعامل کانون ناشنوایان شهید دستغیب بیرجند با بیان اینکه افراد معلول باید حمایت شوند، افزود: از مسئولان و خیران برای در اختیار قرار دادن امکانات و فضای مناسب، درخواست کمک داریم.

حکایت هنر دستان دختران ناشنوا/ حمایتی که به صنایع‌دستی معلولان رونق می‌دهد
ضرورت حمایت بیشتر از صنایع دستی معلولان
ظهر با بیان اینکه تولید صنایع دستی این افراد در سطح خوب است، اظهار کرد: این محصولات از نظر بازار فروش وضعیت بدی دارد.
وی با بیان اینکه مواد اولیه صنایع دستی با قیمت گران به دست این افراد می‌رسد، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های این هنرآموزان، فروش محصولات، مشکلات مالی و مکان مناسب برای فعالیت است.
انگیزه، مهم‌ترین مولفه برای ادامه فعالیت هنرآموزان ناشنوا
مدیرعامل کانون ناشنوایان شهید دستغیب بیرجند با بیان اینکه این هنرآموزان به مناسبت‌های مختلف نمایشگاه‌هایی در طول سال برگزار می‌کنند، افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها، آشنایی مردم با توانایی‌های این افراد است.
ظهر با بیان اینکه در حال حاضر در این کانون سه مربی فعال داریم که دو نفر از مربیان، نیمه شنوا هستند، یادآور شد: اگر تولیدات این هنرآموزان با کمک مسئولان بالاتر رود، انگیزه آنان برای کار و فعالیت بیشتر خواهد شد.
امید است که با توجه بیشتر به هنرآموزان با نیازهای خاص، زمینه فعالیت بیشتر آنان در جامعه و جلوگیری از بسیاری از معضلات اجتماعی را فراهم آوریم.
گزارش از زهرا حمیدی

captcha