تعاونی‌ها نیازی به مجوز اصناف ندارند
کد خبر: 3694050
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴

تعاونی‌ها نیازی به مجوز اصناف ندارند

معاون تعاون وزیر تعاون درباره مشکلات اخیر تعاونی‌ها که از سوی اتاق اصناف ایجاد شده است، گفت: تعاونی‌ها بر اساس قانون نیازی به مجوز اصناف ندارند و صدور گواهی فعالیت اتاق مورد تأیید ما نیز هست.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: سیدحمید کلانتری، معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از تعاونی‌ها از تسهیلات اشتغال‌زایی دولت استفاده کرده‌اند و آیا اساسا برنامه‌ای برای تطابق فعالیت‌های تعاونی‌ها با بازار کار دارید، یا خیر، اظهار داشت: تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری در فرآیند پرداخت تسهیلات است و تعاونی‌ها هم به نسبت و با توجه به قانون مشمول این طرح هستند؛ البته پیش از پرداخت تسهیلات کارگروه‌های استانی با حضور دستگاه‌های تخصصی مسئولیت بررسی طرح‌های ارائه شده را دارند.

وی افزود: اخیرا با توجه به نیازهای بازار، تعاونی‌های تأمین نیاز و دانش بنیان توسعه پیدا کرده‌اند، چراکه فرآیند تغییرات بازار کار به شکلی است که باید متناسب با آن تعاونی‌ها با آخرین تکنولوژی‌ها به روز شوند.

کلانتری در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا اتحادیه‌های اصناف مانع از فعالیت‌های تعاونی‌ها می‌شوند؟ در حالیکه تعاونی‌ها مشمول قانون اصناف نبوده و از قانون تعاون باید تبعیت کنند، گفت: ما با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف مکاتبه کردیم؛ اصولا مجوزهای تعاونی‌ها، مجوز فعالیت است اما اگر تعاونی‌ها دارای شرایط خاصی هستند که باید با مجامع امور صنفی هماهنگی‌های داشته باشند و غالبا تعاونی‌های مصرف نیز هستند، باید توافق کنند.

وی گفت: تعاونی‌‌های نیازی به دریافت مجوز از وزارت صمت ندارند مگر آن موارد خاصی که قانون معین کرده باشد؛ به عنوان مثال اگر آزمایشگاه تعاونی مجوز فعالیت بگیرد باید با وزارت بهداشت نیز هماهنگی‌های انجام بدهد و ملاحظات را بپذیرد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون در پاسخ به این پرسش که آیا گواهی فعالیتی که اخیرا از سوی اتاق تعاون ایران صادر شده است، دارای وجاهت قانونی است یا خیر، گفت: این امر بر اساس قانون بوده و مورد تأیید ماست.

معاون وزیر تعاون خاطرنشان کرد: اما در مجموع تعاونی‌ها بر اساس قانون خودشان مجوز فعالیت دارند و نیازی به مجوز اصناف نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا هنوز اتاق‌های تعاون استانی برای اساسنامه خود باید از وزارت تعاون تأییدیه بگیرند، در حالی که این امر می‌تواند، در تضاد با استقلال اتاق‌های تعاون باشد، گفت: این قانون است؛ اساسنامه تعاونی‌ها برای تطبیق با آنچه که با مفاد قانون است به تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برسد؛ ممکن است در اینباره اساسنامه‌هایی تنظیم شوند که با قانون مغایرت داشته باشند.

کلانتری تأکید کرد: اساسنامه اتاق‌های تعاون پس از تدوین و تأیید مجمع و دریافت تأیید از وزارت تعاون عملیاتی می‌شوند.

captcha