نماز حکومت، عدالت است‌/ مهمترین هدف زندگی دینی
کد خبر: 3694113
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
حجت‌الاسلام زائری:

نماز حکومت، عدالت است‌/ مهمترین هدف زندگی دینی

گروه شبکه اجتماعی ــ حجت‌الاسلام محمد زائری با تاکید بر اینکه نماز حکومت، عدالت است و اگر عدالت برپا شد، بقیه اهداف دینی در باطن و ظاهر زندگی مردم ‌درست می‌شود، گفت:‌ همانطور که توحید مهمترین هدف دین در حوزه فردی است و همه مسایل دیگر در سایه باور توحیدی ارزش پیدا می‌کنند، در حوزه اجتماعی نیز مهمترین هدف زندگی دینی عدالت است که بدون آن هیچ یک از اهداف دیگر محقق نخواهند شد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام محمد زائری، مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی و کارشناس مذهبی با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:
سخنان اخیر رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در اعتراف صریح به ناکامی جمهوری اسلامی برای تحقق اهداف بلند و اساسی در حوزه عدالت اجتماعی بر این حقیقت صحه گذاشت که باید در آستانه چهل سالگی انقلاب، این کارنامه را به صورت کامل و از جوانب گوناگون بررسی کرد و در کنار قدردانی توفیقات و توجه به نقاط درخشان این پرونده لازم است این نقص به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

همانطور که توحید مهمترین هدف دین در حوزه فردی است و همه مسایل دیگر در سایه باور توحیدی ارزش پیدا می‌کنند، در حوزه اجتماعی نیز مهمترین هدف زندگی دینی عدالت است که بدون آن هیچ یک از اهداف دیگر محقق نخواهند گردید.
 
تعابیر صریح و قاطع آیات و روایات به وضوح نقش محوری عدالت اجتماعی در تربیت اسلامی را تبیین می‌کند و نشان می‌دهد که هدف دعوت الهی تنها شکل دادن برخی جلوه‌های ظاهری و ترسیم نمایی رنگین و جذاب از دینداری نیست بلکه پیشوایان دین اصرار داشته اند که ابتدا عملا باطن و متن جامعه را اصلاح کنند و پس از آن انتظار داشته باشند تا آثار این اصلاح حقیقی در ظاهر جامعه و رفتار عمومی مردم بروز کند.

نخستین وظیفه حاکمیت جلوگیری از ظلم و تلاش برای تحقق عدل است و از همین رو فرموده اند که «الملک یبقى مع الکفر و لایبقى مع الظلم / حکومت کافری که ستم نکند، ممکن است استمرار یابد، اما حکومت دینداری که ظلم کند ماندنی نیست»؛ لازم نیست حاکمیت مجلس قرآن و روضه برپاکند و نماز جماعت بخواند، بلکه حاکم باید عدالت را اقامه کند چنان که فرد باید نماز را برپای دارد!

به گزارش ایکنا؛ وی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: نماز حکومت، عدالت است و اگر عدالت برپا شد، بقیه اهداف دینی در باطن و ظاهر زندگی مردم مانند حجاب خود به خود درست می‌شود! نکته‌ای رازگونه که برخی متوجه نیستند، دقیقا همین است که تحقق عدالت کلید و رمز اصلی گسترش همه خیرات و برکات اجتماعی است! همان طور که سیم کشی برق را کسی نمی‌بیند ولی با زدن کلید برق چراغ‌ها روشن می‌شود و همه از تاریکی به در می‌آیند، به همین ترتیب وقتی قسط و عدل محقق شد مستقیما سیاهی‌ها و ظلمت‌ها از بین می‌رود.
 
نجاست ربا و کثافت رشوه و تیرگی ظلم و آلودگی ویژه خواری است که جامعه را به فساد می‌کشد و دود آه مظلوم است که آسیب‌های اجتماعی را درپی دارد. تعابیری، چون «ترک السرقة ایجابا للعفة/ بازدارندگی از دزدی است که پاکدامنی را به وجود می‌آورد» در خطبه‌های فاطمیه و عبارات نهج البلاغه به همین رابطه مستقیم اشاره دارد.
 
تا این رابطه معنوی را درک نکنیم و نسبت ظاهرا مخفی و پنهان میان این دو موضوع را نفهمیم راه به جایی نخواهیم برد. صلاح اخلاقی تنها با منع فساد اقتصادی فراهم می‌شود و ارزش‌هایی مانند حجاب و حیا و عفت و پاکی با بستن راه فساد اقتصادی محقق می‌گردد. تأکید قاطع و بیان صریح رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی بر این موضوع در آستانه چهل سالگی انقلاب نقشه راه سال‌های آینده نظام و روشنگر مهمترین وظیفه و هدف اساسی مدیران کشور است.
 
انتهای پیام/
captcha