مصوبات هیئت رسیدگی از سوی مدیران اتحادیه‌ها قابل نقد است
کد خبر: 3694116
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
قره‌شیخلو:

مصوبات هیئت رسیدگی از سوی مدیران اتحادیه‌ها قابل نقد است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ دبیر و قائم مقام هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی خطاب به مدیران اتحادیه‌های استانی گفت: مصوبات هیئت رسیدگی از سوی مدیران عامل اتحادیه‌ها قابل نقد و بررسی است و هر جا احساس کردند نیاز به تغییر است می‌توانند وارد شوند و نظر خود را ارائه دهند.

به گزارش ایکنا؛ بیست و سومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و مدیران مناطق، پنجشنبه، 3 اسفندماه با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و حسین بهبودی، دبیر اجرایی هیئت رسیدگی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور با تأکید بر لزوم فراهم کردن زمینه‌های ادغام اتحادیه کشوری و همکاری و هماهنگی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی در این زمینه، گفت: باید برای رسیدن به نتیجه از برخی از رفتارها که حاصل آن تضاد در قول و عمل و ضوابط و مقررات است، پرهیز شود و این مسئله، مسئله‌ای است که جز با تیزهوشی مدیران و مسئولان قرآنی قابل حل نیست و باید جامعه قرآنی مطالبه‌گر باشد.

مصوبات هیئت رسیدگی از سوی مدیران اتحادیه‌ها قابل نقد است
در ادامه هر کدام از اعضا به بیان دیدگاه و نظارت خود پرداختند، داوود محمودی از آذربایجان شرقی اظهار کرد: تأخیر در ادغام اتحادیه کشوری تأثیر خود در استان‌ها گذاشته است و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی آن‌طور که باید از اتحادیه‌ها حمایت نمی‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه بحث نظارت کمرنگ شده است، اضافه کرد: قریب به شش ماه است که اتحادیه‌های استانی شکل گرفته است و جلساتی را با اداره‌کل تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شورای توسعه استان با حضور امام جمعه داشته‌ایم اما متأسفانه فقدان تشکیل اتحادیه کشوری بر همکاری دیگر نهادها با اتحادیه‌های استانی اثر می‌گذارد.
محمودی با ابراز گلایه از اینکه بودجه‌ای در اختیار اتحادیه قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: اتحادیه‌های استانی این ظرفیت را دارد که مجمع کشوری را تشکیل دهد.
در ادامه مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با تأکید بر اینکه درباره ادغام تکلیف داریم، اضافه کرد: البته تدبیر در این زمینه لازم است. سفارشم به خود و دوستان این است که از رفتار و کردار و گفتار و عملکرد خود مراقبت کنیم و بحث ادغام هنگامی شروع شد، معلوم بود که راه سختی در پیش داریم و علی‌رغم تمامی موارد تا اینجا این مسیر موفق پیش رفته است و تلاش می‌کنیم اتحادیه کشوری زودتر ادغام شود.
دبیر و قائم مقام هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی اظهار کرد: برخی از موانع وجود دارد که مانع از به سرانجام رسیدن ادغام در زمان خود شده است. سازمان در عمل ثابت کرده است که از موضوع ادغام حمایت می‌کند ادغام باید براساس رأی خود مردم باشد و از روز اول که ادغام استان‌ها شروع شد با فراز و نشیب‌هایی همراه بود که محکم ایستادیم و بحث ادغام را دنبال کردیم و بحمدلله در 31 استان برگزار شد.
وی ادامه داد: در استان تهران نیز اتفاقی افتاد که انتخابات برای چهار نفر مجدد تمدید شد و نظام، نظام رأی‌گیر است و ممکن است چند نفر مخالف و موافق باشند اما اتحادیه در نهایت باید ادغام شود و تأکید کرد فعالیت اتحادیه‌ها باید چند برابر شود و اتحادیه‌ها در استان‌ها کاملاً مستقل هستند و مردم و مؤسسات نیز باید نتیجه ادغام را در استان‌ها ببیند و تعاملات را انجام دهند.
قره‌شیخلو تصریح کرد: اتحادیه‌های استانی باید در برنامه‌های استان‌ها حضور جدی داشته باشند و باید نشان دهند ادغام باعث شده است پله‌ای به بالا رویم و باید اتحادیه‌های کشوری نیز زودتر رخ دهد و حفظ وحدت و یکپارچگی در این زمینه لازم است، اگر اعتراضی است می‌توانید از طریق قانونی و با ارائه مستندات مطرح کنید.

مصوبات هیئت رسیدگی از سوی مدیران اتحادیه‌ها قابل نقد است
وی عنوان کرد: 70 درصد مشکلات جامعه قرآنی به‌خاطر این است که منفعلانه عمل می‌کند و هنر ما باید این باشد که فکر و اعتراض و اعمال ما برای اعتلای قرآن باشد و باید به‌خاطر قرآن مقابل خلاف‌ها ایستاد و یکپارچگی را حفظ کنیم و جاهایی که ایراد وجود دارد، اعتراض کنیم و در نهایت در اتحادیه کشوری هر فردی رأی می‌آورد، برای ما محترم است و هر اعتراض و جهت‌گیری باید در چارچوب نظام باشد و این نظام برای مؤسسات، تشکیلاتی را معرفی کرده است که این تشکیلات نیز مادام‌العمر نیست اما ساختار را نباید بشکنیم و باید روز به روز تقویت شود و باید اشکالات را مطرح کنیم.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: مصوبات هیئت رسیدگی از سوی مدیران قابل نقد و بررسی است و هر جا احساس کردند نیاز به تغییر است می توانند وارد شوند و نظر خود را ارائه دهند و از حق قانونی مؤسسات دفاع کنند. این مسیر تا به اینجا موفق بوده و در ادامه به لطف خدا این راه برگشت‌پذیر نیست و اجرا می‌شود. این سنت خدا است که عاقبت، برای فردی است که تقوامحور کار می‌کند و اگر هنر ما این باشد که در مسیر قرآن باشیم تمام جریانات به‌خاطر این است که عیار خود را نشان دهیم.
وی تأکید کرد: مدیران و مؤسسات قرآنی باید مطالبه‌گر باشند و درخواست‌های خود را قانونی ارائه کنند و با توجه به اینکه بیش از 75 درصد فعالیت‌‌های قرآنی توسط مؤسسات انجام می‌شود، نسبت به هر مورد که اعتراض دارند قانونی وارد عمل شوند.
در ادامه ابراهیم مرادی، مدیرعامل اتحادیه بوشهر بیان کرد: در استان‌ها فعال و قوی هستیم و تعامل و اطلاع‌رسانی و ارتباط با استان‌ها بسیار است و یکی از مشکلات موانع اداری برای ثبت است، که در حال پیگیری هستیم. در ادغام، برخی از اختلاف‌نظرها به نهادهای بالادستی باز‌می‌گردد و افرادی باید در هیئت رسیدگی باشند که با هیئت سنخیت دارند و اتحادیه‌ها باید  در کمیته مصاحبه نیز عضو باشند و اتحادیه‌ها با معضلات مختلفی که دارند همچنان فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند و دست ار فعالیت بر‌نمی‌دارند.
سپس محمد الهی، مدیرعامل اتحادیه خراسان جنوبی با اشاره به حمایت‌های سازمان تبلیغات اسلامی استان از فعالیت‌های اتحادیه، اظهار کرد: انجمن قرآنیان مربوط به افراد حقوقی است برای استفاده از ظرفیت قرآنی استان از این افرا دعوت می‌شود و به عنوان فعالان قرآنی که مؤسسه ندارند هر دوماه یکبار جلسه تشکیل می‌‌دهند. ادغام ساختار هرم از پائین به بالا است و اتحادیه‌های استانی در حال ثبت هستند و تا زمانی که ثبت اتحادیه‌های استانی انجام شود، موضوع ادغام اتحادیه کشوری به سرانجام نمی‌رسد.
وی با اشاره به ایراداتی که به اساسنامه وارد است، عنوان کرد: در این اساسنامه موارد ستاره‌دار زیاد است که حق تغییر ندارند در صورتی که مجمع عمومی برای ستاره‌دار بودن و نبودن مفاد، نظر می‌دهد و گاهی دستگاه ناظر این حق را دارد اما نه اکثر آنان.

مصوبات هیئت رسیدگی از سوی مدیران اتحادیه‌ها قابل نقد است
بنا بر گزارش ایکنا، هاشم سعیدی‌شکوه از دیگر سخنرانان این جلسه بود و با اشاره به اینکه اختلافات از هواهای نفسانی نشأت می‌گیرد، اظهار کرد: باید از بروز اختلافات جلوگیری کنیم و دلسوز حوزه قرآن باشیم و در رابطه با فعالیت‌های اتحادیه در سطح استان باید بگوییم تاکنون جلساتی با ادارات کل ارشاد، تبلیغات اسلامی و شورای شهر و دیگر دستگاه‌ها داشتیم.
وی درخواست کرد تا در ترکیب هیئت رسیدگی تجدید نظر شود و در ادامه اظهار کرد: باید مردمی کار کنیم.
سپس ژاله حیدری، مدیرعامل اتحادیه کردستان اظهار کرد: توزیع بودجه باید شفاف و عادلانه باشد و در استان نیز سازمان تبلیغات اسلامی کردستان با اتحادیه ارتباط خوبی دارد.
در ادامه مشهدی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور با تأکید بر تسریع در روند ادغام، اظهار کرد: نیروهای قوی در حوزه قرآنی ـ مردمی کشور داریم و برای به سرانجام رسیدن ادغام از هیچ کاری نباید فروگذار کنیم و باید موانع را از طریق مجلس شورای اسلامی و یا هر نهاد مرتبط دیگر پیگیر باشیم. سال 96 برنامه‌ها به اتحادیه‌ها آنگونه که باید واگذار نشد و انتظار داریم برنامه‌ها از طریق اتحادیه به مؤسسات واگذار شود.
سپس محمدعلی عباسی، مدیرعامل زنجان با تأکید بر اینکه سیاست عین دیانت است، اضافه کرد: در هر زمینه نباید تقوا را فراموش کرد باید از دوگانگی پرهیز شود چراکه این امر از مجموعه قرآنی بدور است. ما در هر کاری نیاز به نقد داریم اما تخریب نه و مطالبات باید از طریق مجرای قانونی باشد.
در ادامه حسین قضاتلو، مدیرعامل اتحادیه البرز تصریح کرد: بعد از انتخابات اتحادیه مدغم در استان طرح‌هایی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی به اتحادیه واگذار شده است که درصدد انجام آن هستیم.
سپس بهروز کریم‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مازندان با تأکید بر اینکه نباید در رفتارها دوگانگی باشد، تصریح کرد: باید فقط به فکر قرآن باشیم و با توجه به اینکه اتحادیه قرآنی استان از سوی سازمان تبلیغات حمایت می‌شود، اما هیچ گونه تفاهم‌نامه‌ای نداشته‌ایم.
در ادامه مرضیه خسروی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور خواستار جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی با هیئت مدیره شد.
یادآور می‌شود، اعضای این هیئت مدیره شامل مرتضی طلایی، حجت‌الاسلام کوششی، حجت‌الاسلام امیدیان، حسین خاکسار‌هرندی، سعیدی، مهدی نادی، حجت‌الاسلام برزگرپیشه، حجت‌الاسلام جهانبخش صالحی، مشهدی، مرضیه خسروی، لیلی شکرانی، فاطمه حسینی، فاطمه حقیقی به‌عنوان اعضای هیئت و حسنی، پیلان‌نژاد، انسیه سالم به‌عنوان هیئت بازرسی است.
انتهای پیام

captcha