پایان‌نامه «بررسی روانشناختی اهداف امتحانات الهی در قرآن» دفاع می‌شود
کد خبر: 3694130
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷

پایان‌نامه «بررسی روانشناختی اهداف امتحانات الهی در قرآن» دفاع می‌شود

گروه دانشگاه ــ پایان‎نامه کارشناسی ارشد «بررسی روانشناختی اهداف امتحانات الهی در قرآن کریم» ۶ اسفندماه در دانشگاه مذاهب اسلامی دفاع می‎شود.

به گزارش ایکنا؛ جلسه دفاعیه پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد با عنوان «بررسی روانشناختی اهداف امتحانات الهی در قرآن کریم» روز یکشنبه 6 اسفندماه جاری از ساعت 12:30 تا 13:30 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود.

بنابر این گزارش؛ این پایان‌نامه توسط عطیه شعاع، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن وحدیث نوشته شده و آقایان مصلایی‌پور و آشنا، اساتید راهنما و مشاور این پایان‌نامه هستند. این پایان‌نامه فردا از سوی دکتر اسودی به عنوان داور به نقد و بررسی گذاشته می‌شود.

نگارنده در این پایان‌نامه به اهداف امتحانات الهی اشاره و عنوان می‌کند که انسان دارای استعدادهای نهفته ‌ای به نام فطرت است که با هدایت­‌های لازم و اختیار شکوفا می‌­شود و جهان هستی مصنوع و مخلوق ربی است که همه زیبایی­‌های هستی به طور مطلق در او تجلی یافته است و انسان برای تربیت شدن و شکوفایی استعدادها باید ربوبی شود؛ یعنی خداوند را به عنوان رب خود انتخاب نماید و از راه ‌های مشروع برای رسیدن به معبود و به تعبیر قرآنی، قرب الهی تلاش نماید. یکی از راهبردهای اساسی در رسیدن به این اهداف، آزمایش الهی است که انسان با توجه به عنصر آگاهی و انتخاب می‌­تواند در آزمون­‌های گوناگون شرکت نماید. این راهبرد تربیتی برای همه انسان ‌ها حتمی و قطعی است. البته لازم به ذکر است که گاه انسان‌­ها در معرض آزمون­‌های بشری نیز قرار می­‌گیرند که تمییز این دو مقوله می‌­تواند بسیاری از ابهامات را برطرف نماید.

به باور نویسنده، مسئله آزمایش و ابتلاء یکی از اساسی‌ترین مسائل زندگی انسان براساس سنت الهی در قرآن و روایات، است؛ آگاهی از اهداف و علل امتحان، انواع امتحان الهی و شناخت تفاوت آزمایش‌های الهی و آزمون­‌های بشری برای انسان، نقش غیر قابل انکاری در رشد، سعادت و کمال او دارد. این بحث در کتب اخلاقی، روایی و تفسیری متناسب با آیات و روایات مرتبط تحت عنوان ابتلائات و یا مبحث اخلاقی به صورت موردی آمده است و به صورت مستقل مورد بحث قرار نگرفته است. لذا در این پایان­‌نامه امتحان و آزمایش الهی از منظر متون اسلامی به ویژه قرآن کریم مورد شرح قرار گرفته و از زوایای مختلفی به آن نگریسته شده است.

نگارنده معتقد است، توجه به این نکته که هدف اساسی آزمایش آن­ها را در آزمایش الهی می­ توان به کمال رساندن انسان و کسب مراتبی از حیات طیبه و قرب الهی است و به همان میزانی که انسان مسیر کمال را طی می­‌کند، به همان میزان آزمایش­‌های او سخت‌تر و دشوارتر می­‌شود و آزمایش یک امر حتمی، قطعی و همگانی است. در حالی که آزمون‌های بشری می‌­توان گفت از لحاظ روانی برای اندازه‌گیری تفاوت­‌های فردی بین افراد یا تفاوت­‌هایی که در مواقع مختلف در فردی به خصوص مشاهده می‌شود. زیرا معمولا انسان نسبت به باطن اشیاء جاهل است و امتحان و آزمایش، درصدد رفع ابهام و جهل خود، از واقعیت آن شیء است. به این صورت که هدف در امتحان این­ است که مجهولی را به معلوم تبدیل کنند می­‌توان به عنوان راه‌­حل رفع هدف از امتحان ذکر کرد. این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه‌­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­‌ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آن­ها کرده است.

انتهای پیام/

captcha