رونمایی از سامانه جامع حفظ قرآن / بررسی نیمی از سند قرآن در فضای مجازی
کد خبر: 3694380
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸

رونمایی از سامانه جامع حفظ قرآن / بررسی نیمی از سند قرآن در فضای مجازی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر رونمایی از سامانه جامع حفظ قرآن کریم طی روزهای آینده تأکید شد.

رونمایی از سامانه جامع حفظ قرآن / بررسی نیمی از سند قرآن در فضای مجازی

به گزارش ایکنا، سی و نهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی عصر روز گذشته، پنجم اسفندماه با حضور برخی اعضای این شورا و البته بدون حضور هیچ کدام از وزرای عضو این شورا، برگزار شد.
در ابتدای این جلسه و بر اساس برنامه باید، گزارشی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد اجرای طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم ارائه می‌شد، که به دلیل آماده نبودن آن و نیز به منظور اضافه کردن گزارش سال 96 به آن، مقرر شد تا در جلسات آینده شورا ارائه شود.
این موضوع به درخواست سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از دستور جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح شده بود.
در ادامه این جلسه و در دومین موضوع پیش از دستور بحث تقویم جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مجمع مشورتی این شورا در سال 1397 مطرح و زمان برگزاری جلسات این دو شورا مشخص شد.
در ادامه نیز به موضوع طرح ملی حفظ قرآن کریم پرداخته شد. در این بخش که زمان زیادی از جلسه را به خود اختصاص داد، محمد انجم‌شعاع، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به ارائه گزارشی از وضعیت حفظ قرآن کریم در کشور پرداخت.
در این بخش اغلب اعضای حاضر در جلسه بر این موضوع که مراد از حافظ قرآن کریم، حافظ کل قرآن است، اجماع وجود داشت، اما برای حصول اطمینان مقرر شد استعلاماتی در این زمینه به عمل بیاید. همچنین مقرر شد در زمینه وضعیت حفظ قرآن پیگیری‌های لازم به عمل بیاید و نظر کارشناسی در این زمینه اعلام شود.
از دیگر مباحث مطرح شده در زمینه حفظ قرآن کریم تأکید بر رونمایی از سامانه جامع حفظ قرآن کریم بود. در این بخش مقرر شد تا طی یک هفته یا 10 روز آینده این سامانه رونمایی شود. این سامانه در وهله اول رونمایی می‌شود، اما بارگذاری اطلاعات به مرور صورت خواهد گرفت.
بررسی سند جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی، دستور اصلی این جلسه بود. این سند که در جلسه چهل و دوم کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی تصویب شده است، در بخش‌های چشم‌انداز، اهداف، اصول و رویکردهای کلان تصویب شد و قرار شد در جلسات آتی شورا ادامه آن که شامل راهبردها و اقدامات ملی است نیز مورد بررسی قرار گرفته و پس از تأیید نهایی ابلاغ شود.
همچنین در بخش خارج از دستور این جلسه به پیشنهاد «جامعة المصطفی(ص) العالمیه» پرداخته شد. در این پیشنهاد، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه درخواست حضور نماینده وی در جلسات با حق رأی بود. پس از بررسی اعضای شورای توسعه مقرر شد تا معاون مرتبط رئیس جامعه‌المصطفی(ص) با حق رأی در جلسات حضور داشته باشد.
با توجه به اینکه اعضای شورا که حق رأی دارند جزء متن منشور است و اصلاح متن منشور بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای معین است، مقرر شد تا این پیشنهاد از طریق شورای توسعه فرهنگ قرآنی به شورای معین ارجاع داده شود تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود.
در جلسه سی و نهم شورای توسعه فرهنگ قرآنی بررسی دستور جلسات، از جمله بررسی آیین‌نامه هیئت حفظ کرامت چهره‌های قرآنی به جلسات آتی موکول شد.
از جمله چهره‌های حاضر در این جلسه می‌توان به حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد.
همچنین از جمله دستگاه‌ها غایب در این جلسه می‌توان به نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات، دو عضو حقیقی، نماینده دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم نماینده کمیسیون آموزش و نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

captcha