انسان شناسی قرآنی مهم ترین ابزارهای شناخت انسان تلقی شود
کد خبر: 3694424
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹

انسان شناسی قرآنی مهم ترین ابزارهای شناخت انسان تلقی شود

گروه فعالیت‌های قرآنی- عضو هیات علمی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز اظهار کرد: انسان شناسی قرآنی می تواند یکی از مهم ترین ابزارهای شناخت انسان تلقی شود که قابل اعتماد است ولی متاسفانه از قرآن آنچنان که باید استفاده نکرده ایم.

حجت الاسلام عباس عباس زاده، عضو هیات علمی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، در گفت وگو با ایکنا ازآذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: انسان شناسی قرآنی می تواند یکی از مهم ترین ابزارهای شناخت انسان تلقی شود که قابل اعتماد است ولی متاسفانه از قرآن آنچنان که باید استفاده نکرده ایم.

انسان شناسی قرآنی مهم ترین ابزارهای شناخت انسان تلقی شود
وی، افزود: از آنجا که خداوند خالق انسان است و کسی که خالق اوست و بهتر ازهر کسی او را می شناسد.
وی با استناد به آیه 105سوره مائده خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده اید بر شما باد خودتان هرگاه شما هدایت یافتید، آن کس که گمراه شده است به شما زیانی نمی رساند بازگشت همه به سوی خداست.
 حجت الاسلام عباس زاده از برداشته نشدن قدم های موثر بشر  در راه انسان شناسی گفت و  ادامه داد: بشر در راه انسان شناسی قدم های موثری برنداشته است و به عجز خود از شناخت انسان اعتراف کرده است و در این میان قرآن می تواند منبع بسیار خولی درخصوص شناخت انسان باشد.
این استاد دانشگاه یادآور شد: قرآن اطلاعات بسیاری در خصوص ویژگی های انسان برشمرده است، از یک سو از او تعریف و تمجید کرده و کرامات ذاتی وی را ناکید کرده است و از سوی دیگر نقاط ضعف وی نظیر عجولی و ناسپاسی را مردود دانسته است.        
حجت السلام عباس زاد بیان کرد: آیات قرآن ضمن ترسیم چهار نوع رابطه‌ تسخیری، تطبیقی، معرفتی  و نظارتی جایگاه برتر آدمی و همچنین مسئولیت بیشتر او را ذکر می‌کند.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: امیرمومنان علی(ع) می فرمایند: کسی که خود را بشناسد، به نهایت هر شناخت و علمی رسیده است.  
حجت الاسلام عباس زاد تربیت انسان را بدون شناخت او میسر ندانست و تاکید کرد: تربیت انسان بدون شناخت او مبسر نیست و برای توفیق در عرصه تعلیم و تربیت باید به انسان شناسی قرآنی پناه ببریم.

captcha