بررسی طرح بانکداری اسلامی به شیوه «رأی‌گیری استمزاجی»/ 50 درصد بندها تصویب شده‌اند
کد خبر: 3694600
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:

بررسی طرح بانکداری اسلامی به شیوه «رأی‌گیری استمزاجی»/ 50 درصد بندها تصویب شده‌اند

گروه اقتصاد ــ موسوی‌لارگانی عنوان کرد: حداقل 50 درصد از بندها و مباحث طرح بانکداری اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و به صورت استمزاجی رأی آورده است و مابقی مواد آن در دستور کار کمیته پولی و مالی کمیسیون اقتصادی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی لارگانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره آخرین تحولات مربوط به طرح بانکداری اسلامی در مجلس اظهار کرد: درباره این طرح می‌توان گفت که حداقل 50 درصد از بندها و مباحث آن مورد بررسی قرار گرفته و به صورت استمزاجی رأی آورده است و مابقی مواد آن در دستور کار کمیته پولی و مالی کمیسیون اقتصادی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین بحرینی است.
وی ادامه داد: قرار بر این است که بعد از بررسی و تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در الان در دستور کار کمیسیون اقتصادی است و تعدادی از مواد آن مورد بررسی قرار گرفته است، ما طرح اصلاح نظام بانکی را در دستور کار کمیسیون قرار داده و بعد از بررسی و تصویب آن در کمیسیون، تحویل صحن علنی مجلس دهیم.
موسوی لارگانی درباره مفهوم شیوه «بررسی استمزاجی» در کمیسیون اقتصادی اظهار کرد: استمزاجی بدین معناست که باید حدود 15 نفر در کمیسیون باشند تا بتوانیم رأی گیری کنیم اما مثلا 12 نفر حضور دارند و رأی قانونی نیست و از این دوازده نفر، دو سوم یا نصف به علاوه یک نفر افرادی که در کمیسیون اقتصادی حضور داشته‌اند، به مواد این طرح رأی مثبت داده‌‌اند ولی با توجه به اینکه عدد کافی نبوده، موکول شده به روزی که آن تعداد کافی در کمیسیون حضور داشته و بعد به تصویب نهایی برسد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به پرسشی درباره میزان اهتمام این کمیسیون به طرح بانکداری اسلامی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم کشور و شاید یکی از دغدغه‌هایی که در ابتدای دوره دهم مجلس توسط جناب آقای لاریجانی مطرح شد، اصلاح نظام بانکداری بود اما اگر تا الان به تأخیر افتاده به دلیل فرصت خواستن دولت بوده است؛ چراکه هم در مجلس قبل و هم در مجلس کنونی، نمایندگان در صدد تصویب طرح بانکداری اسلامی بوده‌اند.
نماینده فلاورجان در خانه ملت یادآور شد: دولت دائما اعلام می‌کند که چند ماه به من فرصت دهید تا لایحه اصلاح نظام بانکی را به مجلس تحویل دهم و این لایحه در حال آماده شدن است وگرنه اهتمام در مجلس برای اصلاح این قانون وجود دارد؛ چراکه یکی از دغدغه‌های مراجع عالیقدر، همین مسائل نظام بانکی است. آنها دائما در مورد اصلاح نظام بانکی و مخصوصا در مورد جریمه دیرکرد تأکید می‌کنند و آن را حرام می‌دانند و کمیسیون اقتصادی هم به اندازه کافی به این موضوع توجه دارد.
موسوی لارگانی تأکید کرد: اکنون منتظر تمام شدن بحث مالیات بر ارزش افزوده هستیم؛ چراکه اساسا قرار بود قبل از تصویب بودجه، مسئله مالیات‌ها حل شود اما به تأخیر افتاد و همان قانون آزمایشی را برای یکسال دیگر و به تعبیر دیگر تا زمان تصویب دائمی شدن لایحه مالیات بر ارزش افزوده تمدید کردیم.
وی عنوان کرد: اگر قبل از پایان سال آینده، این قانون تصویب و به تأیید شورای نگهبان برسد، قانون قبلی در مورد مالیات بر ارزش افزوده ملغی خواهد شد؛ لذا به همین دلیل تصویب طرح بانکداری اسلامی به تأخیر افتاده است اما بنده امیدوارم حداکثر در نیمه اول سال 97 اصلاح نظام بانکی را در صحن علنی مجلس تصویب کرده و قانون جدید را در اختیار بانک مرکزی و بانک‌ها قرار دهیم تا از وضعیت کنونی نظام بانکی نجات پیدا کنیم.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مشکلات جدی در نظام بانکی کشور گفت: اکثر گرفتاری‌ها، مشکلات اقتصادی و مخصوصا رکودی که صنعت کشور بدان گرفتار شده و همچنین تعطیلی صنایع به چند مسئله بر می‌گردد که یکی از مهم‌ترین دلایل این وضعیت به بانک‌ها و سود بانکی مربوط است. سودی که بانک‌ها از تسهیلات گیرندگان دریافت می‌کنند بسیار زیاد است و باید مورد بازنگری قرار گیرد.
منتخب مردم فلاورجان در خانه ملت درباره سرنوشت لایحه بودجه نیز اظهار کرد: بررسی لایحه بودجه هنوز به اتمام نرسیده بلکه منتظر هستیم تا شورای نگهبان نظر خود را درباره آن اعلام کند و بعد از اعلام نظر که قطعا ایراداتی هم خواهند گرفت، این ایرادات ابتدا در کمیسیون تلفیق و سپس در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب خواهد شد. اگر این ایرادات رفع شده و به تأیید شورای نگهبان برسد، بررسی بودجه نیز تمام خواهد شد.
موسوی لارگانی در پایان گفت: شورای نگهبان فقط 10 روز برای پاسخگویی به مجلس فرصت دارد و بعد باید مجددا وارد بحث بودجه شویم؛ بنابراین فرصتی برای بررسی طرح بانکداری اسلامی در ایام قبل از عید نوروز نداریم.

انتهای پیام

captcha