روحانیت در سنگر پاسخگویی به شبهات علیه اسلام باشد
کد خبر: 3694657
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
صادق‌نیا:

روحانیت در سنگر پاسخگویی به شبهات علیه اسلام باشد

گروه معارف: عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت: همانطور که پیامبر مسئول پاسخگویی به شبهات علیه اسلام بوده، تمام کسانی که بعد از پیامبر مدعی هستند رسالت پیامبر را دنبال می‌کنند از جمله روحانیت و حوزه علمیه باید همیشه در این سنگر باشند.

حجت‌الاسلام مهراب صادق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان اظهار کرد: اینکه بگوییم در عرصه فضای مجازی و یا در برابر شبهات، اسلام مورد مظلومیت قرار گرفته، شاید چندان روشن نباشد بلکه به نظر می‌رسد اسلام توسط برخی مسلمانان و معاندین مورد تهاجم قرار گرفته و زمینه چالش واقع می‌شود زیرا مشاهده می‌کنیم برخی از غیرمسلمان‌ها هستند که عنادی با اسلام ندارند.
تشتّت بین مسلمانان؛ چالش فراروی اسلام
وی با بیان اینکه چالشی که از طرف مسلمانان به اسلام وارد می‌شود تشتتی است که بین مسلمانان وجود دارد و باعث می‌شود چهره غیرواقعی از اسلام ترسیم شود، افزود: همانطور که عقیده داریم درخت خوب را از میوه‌هایش باید شناخت نه از ادعایش، وقتی افراد داعش و بوکوحرام یا برخی جریان‌های افراطی دیگر که خود را مسلمان می‌دانند و در عین حال خشن‌ترین رفتارها را دارند، می‌بینند لذا می‌گویند اسلامی که این خشونت را تولید می‌کند نمی‌تواند قابل دفاع باشد و درختی که میوه فاسد تولید می‌کند نمی‌تواند درخت خوبی باشد.
حجت‌الاسلام صادق‌نیا با بیان اینکه این چالش زمینه را برای چالش دوم ایجاد می‌کند، تصریح کرد: وقتی این اتفاق برای دنیای اسلام رخ می‌دهد معاندین بهانه خوبی دارند که واقعیت اسلام را انکار کرده و این جریان‌ها را به عنوان اسلام معرفی کنند.
روحانیت باید پاسخگوی شبهات باشد
این دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی با اشاره به اینکه جریان دوم که واقعیت جهان امروز ماست جریان تازه‌ای نیست، تاکید کرد: از زمان پیامبر تا الان این جریان بوده و هر سوال و شبهه‌ای که جواب دهید سوالات و شبهات دیگر تولید می‌کنند، لذا همانطور که پیامبر مسئول پاسخگویی این شبهات بوده، تمام کسانی که بعد از پیامبر مدعی هستند رسالت پیامبر را دنبال می‌کنند از جمله روحانیت و حوزه علمیه باید همیشه در این سنگر باشند و مسئول پاسخگویی به شبهات و پرسش‌ها و آنچه که به عنوان چالش پیش روی اسلام است.
شبهات به دین توسط جبهه بی‌دینی طرح می‌شود
حجت‌الاسلام صادق‌نیا تصریح کرد: نکته بعد اینکه ایراداتی که معاندین اسلام وارد می‌کنند لزوما از منظر دین دیگر نیست که مثلا بگوییم مسیحی‌ها حتی یهودیان غیرصهیونیست در جبهه‌ای مقابل اسلام ایستاده باشند اگر بررسی کنیم جبهه‌ای که این شبهات را مطرح می‌کند جبهه بی‌دینی است که یهودیت، مسیحیت، حتی بوداییسم و هندوییسم را انکار می‌کند و همان جبهه‌ای است که با اسلام مبارزه می‌کند و متاسفانه گاهی اوقات حواسمان نیست که خصوصیات این جبهه چیست و به جای رویارویی با اینها، با کسانی رودررو می‌شویم که در برابر شبهات این جبهه با ما همدرد هستند، منتقدی که کتاب مقدس میسحیت را به چالش می‌کشد قرآن را هم به چالش می‌کشد.
بسیاری از چالش‌هایی که در مقابل اسلام قرار دارد ایدئولوژیک نیستند
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از چالش‌هایی که در مقابل اسلام قرار دارد اصلا چالش‌های ایدئولوژیک نیستند، افزود: بسیاری از چالش‌هایی که در فضاهای مختلف بر علیه اسلام سخن می‌گویند لزوما ابهام معرفت‌شناختی ندارند و مطمئنا اگر پاسخ داده و ابهام معرفتی را کاملا برطرف کنیم همچنان این لجاجتشان باقی است زیرا آنچه اینها را تشویق کرده اینگونه اسلام را به چالش بکشند چیزی به جز انگیزه‌های معرفت‌شناختی است که از آن جمله درگیری، خباثت درونی، عقده و کینه نسبت به مسلمان‌ها را می‌توان نام برد.
برای مقابله با شبهات، متون دینی را بازخوانی کنیم
حجت‌الاسلام صادق‌نیا تاکید کرد: در عین حال باید بدانیم در دنیای مدرن با خصلت‌های خاص خودش هستیم و انواع دیدگاه‌های جامعه شناختی و روانشناختی و حتی علم‌گرایی در این جامعه وجود دارد برای همین باید متون و سنت دینی خود را مجددا بازخوانی کنیم به طوری که کمتر بشود این چنین شبهاتی را به آن وارد کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در پاسخ به این سوال که عده‌ای با آیات قرآن بر علیه آیات قرآن ادعا دارند، که یکی از آنها «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ» در برابر حکم مرتد در اسلام است، تصریح کرد: جواب به این شبهه خیلی ساده است زیرا «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ» حالت ثبوتی دارد نه جنبه اثباتی، یعنی نمی‌توان کسی را با زور و اکراه دین‌دار کرد در حالی که ارتداد یک بحث فقهی ناظر بر یک مساله اجتماعی است.
این دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی تاکید کرد: بر اساس فقه حکم مرتد اعدام است زیرا ارتداد در زمان رسول خدا صرفا به معنی تغییر کیش نبوده بلکه تغییر جبهه مبارزه و تغییر از یک مبارز هم‌سنگر به مبارزی که روبه‌رو ایستاده لذا حکم ارتداد آن زمان اعدام بوده است.
captcha