چرایی معنوی شدن انسان در قرآن
کد خبر: 3694743
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵

چرایی معنوی شدن انسان در قرآن

گروه معارف- داشتن خاطری آرام و ذهنی آسوده آرزوی هر انسانی است، بسیاری از تلاش‌های بشریت نیز برای رسیدن به این هدف است. در آموزه‌های دینی، رسیدن به این هدف تنها در گرو رشد معنوی است.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، داشتن خاطری آرام و ذهنی آسوده آرزوی هر انسانی است. بسیاری از تلاش‌های بشریت نیز برای رسیدن به این هدف است. در آموزه‌های دینی، رسیدن به این هدف تنها در گرو رشد معنوی است. راه‌حل درست برای داشتن آرامش واقعی همان رشد معنوی است. رشد معنوی با بی‌اهمیت شمردن مسائل دنیایی (که بخش اعظم اضطراب افراد به سبب توجه به این امور کم‌اهمیت دنیاست که افراد اهمیت زیادی به آنها داده‌اند) و تعیین هدف درست برای انسان (خداپرستی) عامل مهمی در ایجاد آرامش آدمی است، بدیهی است وقتی آرامش واقعی به دست آید، زندگی دنیا سهل می‌شود.

قرب الهی با رشد معنوی محقق می‌شود
حجت الاسلام عبداله محمدی، امام جمعه میانه در گفت‌ و گو با ایکنا اظهار کرد: بالاترین نعمت آخرت رسیدن به قرب الهی و در واقع هدف خلقت انسان رسیدن او به قرب الهی است، رسیدن به این مقام با رشد معنوی محقق می‌شود و در تعالیم دینی بر وجود خالق و وجوب ارتباط با او توجه فراوانی شده است.
وی، ادامه داد: معنویت فضیلتی است که هم باید با فضیلت‌های دیگر، از جمله فضیلت عقلانیت، هم‌نشین شود، تا بتواند نقش شایسته‌ خود را در زندگی آدمی بازی کند و هم نباید موجب غفلت از سایر مؤلفه‌های ضروری برای یک زندگی شایسته و درخور انسان بشود.
امام جمعه شهرستان میانه با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) یادآور شد: مولای متقیّان علی(ع) می فرمایند: بر نعمت آخرت انعام داده نمی‌شود، مگر کسی که بر بلای دنیا صبر کرده باشد و خوبی‌ها، افزاینده سرعت رشد معنوی است، به‌عنوان‌مثال نماز به یکی از مؤثرترین آنها تلقی می شود.
حجت‌الاسلام محمدی، رشد معنوی را با تغییر نگرش‌های فرد مرتبط دانست و تاکید کرد: رشد معنوی با تغییر نگرش‌های فرد، سعادت دنیای او را تأمین می‌کند و او را از افکار نادرستی که سبب اندوه و اضطراب‌های دنیایی او می‌شود، نجات می‌دهد؛ بنابراین از آنجایی که خوشبختی در دنیا و آخرت با رشد معنوی به دست می‌آید، لازم است آدمی با شناسایی عوامل و موانع رشد معنوی، سعادت خود را به دست آورد.
زندگی معنوی با فرمان و دستور خالق آن اجرا شود
حجت الاسلام عبداله باقرنژاد، امام جمعه ممقان در گفت‌ و گو با ایکنا اظهار کرد: زندگی معنوی زمانی تحقق می‌یابد که برنامه‌ها و دستورالعمل‌های آن مطابق با فرمان و دستور خالق آن اجرا شود و اولین و مهم‌ترین ویژگی یک زندگی معنوی، این است که در آن زندگی تن‌ها خدا عبادت و فرمانبرداری شود.
وی با استناد به آیه 20 سوزه یونس خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: و در زمين آياتى براى جويندگان يقين است و در وجود خود شما (نيز آياتى است)؛ آیا نمی‌بینید؟
حجت‌الاسلام باقرنژاد، با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) یادآور شد: امام علی(ع) می فرمایند: هیچ عبادتی مانند اندیشیدن در صنع خدای عزّوجل نیست! و در تفکر اسلامی و بر پایه انسان‌شناسی اسلامی، انسان بزرگ‌تر از آن است که در قالب صرف مادی بگنجد؛ زیرا او فقط ماده نیست. انسان واجد یک عنصر غیر مادی است، این عنصر غیر مادی چنان که مکتب اسلام به ما می‌آموزد همان روح الهی است.
 امام جمعه ممقان، از عوامل رد معنوی گفت و تاکید کرد: تفکر، ایمان و انجام خوبی‌ها و ترک زشتی‌ها، از عوامل رشد معنوی است؛ جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات نیز از موانع رشد معنوی است.

captcha