ایجاد رشته تربیت معلم قرآن در دانشگاه فرهنگیان/ امتیازات استخدامی برای حافظان قرآن
کد خبر: 3694768
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
انجم‌شعاع بیان کرد:

ایجاد رشته تربیت معلم قرآن در دانشگاه فرهنگیان/ امتیازات استخدامی برای حافظان قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با اشاره به پایان یافتن بررسی اقدامات و راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن در این ستاد، گفت: در این جلسه، ایجاد رشته‌ تربیت معلم قرآن در دانشگاه فرهنگیان و نیز در نظر گرفتن امتیازاتی برای حافظان قرآن برای استخدام در آموزش و پرورش بحث شد.

ایجاد رشته تربیت معلم قرآن در دانشگاه فرهنگیان / امتیازات استخدامی برای حافظان قرآن / تعییین تکلیف سهمیه دستگاه‌ها تا قبل از پایان سال

محمد انجم‌شعاع، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به برگزاری جلسه این ستاد در روز گذشته، گفت: در این جلسه در خصوص مجموعه اقدامات ملی دستگاه‌های مختلف بحث و تبادل نظر شد و تقریباً تمامی اقدامات ملی ذیل سند راهبری طرح ملی حفظ تصویب شد.
وی افزود: در این جلسه، اقدامات و وظایف وزارت آموزش و پرورش و آستان‌های مقدسی که در تولیت سازمان اوقاف نیستند و قبلاً بررسی نشده بود، مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش و در حوزه آموزش و پرورش مقرر شد تا مشوق‌های مالی و معنوی برای معلمان، مدیران و دانش‌آموزان برای حفظ قرآن کریم براساس آیین‌نامه‌ای که برای آن تدارک دیده می‌شود، در نظر گرفته شود.
انجم‌شعاع تصریح کرد: همچنین در بحث تربیت سرمایه‌های انسانی و معلمان قرآن، مقرر شد تا برنامه اجرایی چهار اقدام تهیه شود که اولین نکته ایجاد یک رشته برای گرایش خاص تربیت معلم قرآن در دانشگاه فرهنگیان است. بحث ارتقای وضعیت موجود مربیان و معلمان فعلی در قالب برنامه‌های ضمن خدمت از دیگر مباحث بود. همچنین در این جلسه بر در نظر گرفتن دو اولویت برای حافظان قرآن تأکید شد که مورد اول در اولویت قرار دادن ایجاد مدارس و موسسات آموزشی غیر دولتی برای حفاظ قرآن و نیز در نظر گرفتن اولویت و امتیاز برای حفاظ در جذب و استخدام در آموزش و پرورش بود.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بیان کرد: در حوزه تبلیغ و ترویج علاوه بر بحث‌هایی که در جلسات قبل تصویب شده بود، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های حفظ موضوعی قرآن برای دانش‌آموزان و فرهنگیان مورد بحث قرار گرفت. همچنین بحث تدوین جداول امتیاز و مشوق‌های لازم برای حضور بیشتر فرهنگیان در موضوع حفظ قرآن کریم نیز مورد بحث قرار گرفت، این جداول می‌تواند در زمینه ارتقاء شغلی و .. باشد.
وی عنوان کرد: در بخش آستان‌های مقدسه چهارگانه که تحت تولیت سازمان اوقاف و امور خیریه نیستند، مقرر شد تولیت‌های چهارگانه در یک نشست مشترک تمام ظرفیت‌های این اعتاب مقدس در حوزه قرآن تا جایی که با نیات واقفین تعارض نداشته باشد و اجازه داده شود، حمایت مادی و معنوی از برنامه‌های حفظ قرآن داشته باشند. ضمن اینکه اولویت نیز به استان‌هایی که این اعتاب مقدس در آنجا حضور دارند، داده شده است.
انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه مقرر شد تا اعتاب چهارگانه در ایجاد و تقویت مراکز قرآنی خاصه مهدهای قرآنی در مناطق محروم مشارکت داشته باشند، گفت: با توجه به اینکه محوریت فعالیت‌ها در سال آینده جزء 30 قرآن کریم معرفی شده است، لذا پیشنهاد اولیه ایجاد قرارگاهی برای عملی‌سازی نهضت همگانی حفظ جزء 30 بود که در این جلسه تصویب نشد و قرار شد دبیرخانه ستاد در خصوص راه‌اندازی آن ستاد اجرایی اقدام کند. همچنین مقرر شد تا در جلسه آینده همه دستگاه‌هایی که در حوزه اجرا می‌توانند در بحث جزء 30 نقش‌آفرینی داشته باشند، دعوت خواهند شد تا سهم دستگاه‌ها مشخص شود.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن افزود: مهم‌ترین موضوعی که در جلسه روز گذشته تصویب شد این بود تا جزء 30 را بر مبنای عدد کمی نفرجزء برنامه‌ریزی شود. با توجه به اینکه در هشت سال آینده و در افق 1404 باید سه و نیم میلیون نفر حافظ قرآن کریم داشته باشیم، این تعداد بر مبنای نفرجزء، سالانه باید بیش از 13 میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهیم. با این وجود ستاد با عدد پنج میلیون نفرجزء برای جزء 30 موافقت کرد. با این برنامه‌ریزی وارد مذاکره با دستگاه‌ها خواهیم شد تا قبل از ورود به سال 1397 تکلیف نگاشت کمی و آماری و نهادی این موضوع را روشن کنیم.
وی اذعان کرد: با توجه به اینکه طرح 1452 بر مبنای طرح جزء 30 شکل گرفته است، مسئولیت اطلاع‌رسانی و تبلیغ و پیوست رسانه‌ای این کار برعهده صدا و سیما گذاشته شد.
انجم‌شعاع در پایان در مورد اقدامات هر کدام از دستگاه‌ها بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه مجموعاً 14 اقدام ملی، سازمان تبلیغات اسلامی 19 اقدام، هیئت رسیدگی به امور موسسات هشت اقدام، سازمان شهرداری و دهیاری‌های وزارت کشور شش اقدام، سازمان صدا و سیما 16 اقدام، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان بسیج 17 اقدام، حوزه علمیه خواهران 16 اقدام، مرکز هماهنگی و توسعه پژهش‌های عالی قرآن کشور پنج اقدام، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها 9 اقدام، وزارت آموزش و پرورش 20 اقدام، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 20 اقدام، دبیرخانه شورای قرآن حوزویان 15 اقدام، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 10 اقدام، آستان‌های مقدسه چهارگانه، چهار اقدام و برای دبیرخانه هشت اقدام در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

captcha