استقبال مددجویان زندان‌ها و 4 شهرستان بدون شرکت‌کننده؛ شگفتی‌های آزمون سراسری قرآن
کد خبر: 3694911
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
نگاهی به آمار و ارقام‌ آزمون سراسری قرآن؛

استقبال مددجویان زندان‌ها و 4 شهرستان بدون شرکت‌کننده؛ شگفتی‌های آزمون سراسری قرآن

گروه مسابقات ــ آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در حالی روز پنج‌شنبه 10 اسفندماه در 410 شهرستان و مرکز استان برگزار می‌شود که در این دوره شاهد حضور اقشار و اصناف مختلفی در آن هستیم.

استقبال مددجویان زندان‌ها و 4 شهرستان بدون شرکت‌کننده؛ شگفتی‌های آزمون سراسری قرآن

به گزارش ایکنا؛ کمتر از دو روز دیگر تا آغاز آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که امسال برای اولین بار به صورت مشترک توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، باقی مانده است؛ آزمونی که با بیش از 241 هزار نفر ثبت نام‌کننده، دارای بیشترین تعداد شرکت‌کننده در سال‌های اخیر بوده و همین می‌تواند شروع راه و مسیر جدیدی برای این آزمون و برگزارکنندگان آن باشد.
اما شاید برای بسیاری جالب باشد، که آزمونی با 241 هزار مخاطب، بیشتر چه قشر و صنفی را درگیر خود کرده است و کدام شهرها و استان‌ها بیشترین مشارکت و سهم را در آن داشته‌اند. در ادامه تلاش شده است تا نگاهی به جزئیات جالب مخاطبان این آزمون داشته باشیم.
در این آزمون اختلاف سنی بین مسن‌ترین شرکت‌کننده با خردسال‌ترین شرکت‌کننده که اتفاقاً هر دو حافظ کل قرآن کریم هستند، 64 سال است. مسن‌ترین شرکت‌کننده در این آزمون «بتول‌السادات مقدم‌زاده» از استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد متولد 1324 با 72 سال سن است. همچنین خردسال‌ترین شرکت‌کننده نیز «محدثه وحیدی‌زمان» از استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز است که متولد سال 1388 بوده و با هشت سال سن در این آزمون حضور یافته است.
از بین 241 هزار شرکت‌کننده‌ای که در آزمون امسال ثبت‌نام کرده‌اند، بیش از 74 هزار نفر از افرادی هستند که مشغول تحصیل بوده و در زمره دانش‌آموزان قرار دارند. همچنین از بین تمامی شرکت‌کنندگان در آزمون 47 هزار نفر را بانوان خانه‌دار تشکیل می‌دهند که برای حضور در این آزمون اقدام کرده‌اند.
از دیگر آمار جالب توجه آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم می‌توان به حضور برابر دانشجویان و طلاب اشاره کرد. در این بخش طلاب حوزه‌های علمیه با 9 هزار نفر داوطلب و دانشجویان نیز با همین تعداد ثبت نام کننده، حضوری برابر در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم داشته‌اند.
نقش کارکنان دولت در این آزمون نیز حدود پنج درصد کل شرکت‌کنندگان در آزمون بوده است. یعنی رقمی حدود 12500 نفر از کل 241 هزار شرکت‌کننده در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از کارکنان دولت هستند. سایر اقشار و اصناف نیز سهمی حدود 90 هزار نفره در آزمون داشته‌اند.
همچنین از دیگر نکات جالب آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم حضور مددجویان زندان‌های کشور است. در این بخش 12300 نفر ثبت نام کرده‌اند. از 410 شهرستان که برگزارکننده آزمون هستند، مراکز اصلاح تربیت 75 شهرستان کشور میزبان مددجویان زندان‌ها خواهند بود تا آنها نیز به این ترتیب سهمی در این آزمون قرآنی داشته باشند، سهمی حدود پنج درصد کل شرکت‌کنندگان، برابری این قشر از جامعه با کارکنان دولت در آزمون سراسری حفظ قرآن کریم نیز از نکات جالب آزمون امسال است.
پیگیری امور ثبت‌ نام و رصد فعالیت‌های مربوط به آن در آزمون مذکور در سازمان اوقاف و امور خیریه از طریق مربیان قرآن‌آموزان و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از طریق موسسات فرهنگی قرآن و عترت صورت می‌گیرد. در این بخش 3185 موسسه براساس میزان ظرفیت خود سعی در حضور در این آزمون داشته‌اند؛ که موسسه «تبیان» استان خوزستان با بیش از دو هزار ثبت نام‌کننده بیشترین سهم را در بین موسسات داشته است.
همچنین در این آزمون 3795 مربی حفظ قرآن کریم در فرآیند ثبت نام حضور داشته و نسبت به ثبت نام قرآن آموزان خود اقدام کرده‌اند.
10 موسسه برتر که بیشترین تعداد ثبت‌نام را در این آزمون داشته‌اند عبارت از تبیان خوزستان، امیرالمومنین(ع) کاشان، مهد قرآن و ولایت اصفهان، جامعة القرآن تبریز، ثقلین زابل، دارالقرآن اردبیل، جامعةالقرآن اصفهان، مهد قرآن یزد، شکوفه‌های انتظار تهران و دارالقرآن‌الکریم اصفهان هستند.
در بحث نسبت جمعیتی نیز استان‌های خراسان جنوبی، قم، یزد، اصفهان و سمنان نسبت به میزان جمعیتی که دارند، بیشترین تعداد ثبت‌نامی را داشته‌اند. بر اساس بالاترین آمار ثبت نامی نیز استان‌های تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوی و کرمانشاه دارای بیشترین تعداد ثبت نامی بوده‌اند.
فراوانی حافظان کل در سنین مختلف هم مشخص شده است. در این آزمون مجموعاً بیش از 3800 حافظ کل قرآن کریم از سراسر کشور ثبت نام کرده‌اند که فراوانی آنها نیز مشخص است. بیشترین تعداد حافظ کل شرکت کننده در آزمون مربوط به تهران با 326 ثبت نام کننده است، استان قم با 323 ثبت نام کننده و شهر اصفهان نیز با 211 ثبت نام کننده سه استان اول در رشته حفظ کل قرآن کریم بوده‌اند.
بر اساس این گزارش 15 شهرستان که بیشترین تعداد ثبت‌نامی در رشته حفظ کل قرآن کریم را داشته‌اند نیز به ترتیب شهرهای تهران، قم، اصفهان، مشهد، استهبان، کرج، زاهدان، شیراز، یزد، کاشان، اراک، قزوین، کرمان، تبریز و زنجان هستند. این موضوع شاید نشان دهد که بیشترین اقبال در سراسر کشور به حفظ قرآن کریم در این مناطق احساس می‌شود.
اما بد نیست، این را هم بدانیم که برخی از شهرستان‌های کشورمان هیچ سهمی در این آزمون ندارند و نکته جالب در این بخش حضور هیچ شرکت‌کننده در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از چهار شهرستان کشور است. یعنی از بین 420 شهرستان کشور تنها در چهار شهرستان هیچ شرکت‌کننده‌ای در آزمون حضور ندارد.
یادآور می‌شود آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم روز پنج‌شنبه 10 اسفندماه در 410 شهر و مرکز آزمون برگزار می‌شود. این آزمون امسال برای اولین بار به صورت مشترک توسط وزارت ارشاد و سازمان اوقاف برگزار می‌شود.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۹:۵۰
0
0
چرا در این 4 شهرستان کسی استقبال نکرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۱۹:۵۰
0
0
کدام شهرستانها شرکت کننده نداشتند?
captcha