از دوخت لباس برای عروسک‌های کودکی تا کارآفرینی
کد خبر: 3694964
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴

از دوخت لباس برای عروسک‌های کودکی تا کارآفرینی

گروه اجتماعی- در کودکی از پارچه‌های اضافی خیاط خانه مادرم برای عروسک‌هایم لباس می‌دوختم، اما نمی‌دانستم که در شرایط سخت زندگی، وقتی که همسرم را از دست دادم، این هنر آغازی برای ورود به کارآفرینی خواهد شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حکایت دردها و رنج‌های زنانی که بار سرپرستی خانواده را به دوش می‌کشند قصه جدیدی نیست، اما با افزایش آمار اعتیاد، طلاق و معضلاتی از این دسته و با فروپاشی نهاد مقدس خانواده در دهه‌های اخیر آمار جمعیت این قشر نیز رو به فزونی است، زنانی که علاوه بر تحمل ناملایمات اجتماعی نان‌آور خانوار شده‌اند و در گستره آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه قرار گرفته‌اند، اما برخی از این بانوان با همت و پشتکار خود، مددرسان آن عده‌ای هستند که دست روزگار بار سنگین زندگی را نیز بر دوش آنان نهاده است.

جمیله جلفان، بانوی کارآفرین در گفت‌وگو با ایکنا گفت: سال 49 در درگز متولد شدم و دوران کودکیم در این شهرستان کوچک سپری شد، آن زمان مادرم خیاط بود و از خرده پارچه مشتریان، مادرم برای عروسک‌هایم لباس می‌دوختم و کم کم علاقمند شده و در کنار مادرم خیاطی را شروع کردم؛ گویا چرخ فلک از همان کودکی زندگیم را با چرخ خیاطی گره زده بود.
این بانوی کارآفرین ادامه داد: 32 سال بیشتر نداشتم که همسرم را در سانحه رانندگی از دست دادم و روزگار بار مسئولیت زندگی خود و چهار فرزندم را بر دوشم نهاد و از آنجا که فرزندانم سن و سالی نداشتند و فشار زندگی را باید به تنهایی متحمل می‌شدم، سعی کردم روی پای خود بایستم.
وی بیان کرد: از آنجا که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) بودم، همراه با جواز کسب، سه میلیون تومان وام خودکفایی دریافت کرده و توانستم پارچه و ملزومات کار را خریداری کنم و با دوخت پیراهن مردانه برای بازار، وارد کار شدم.
کارآفرین نمونه ادامه داد: ابتدا برایم سخت بود اما کم کم با توکل به خدا و توسل به امام رضا(ع)، کارم را در یک کارگاه کوچک از روستای خیر آباد در اطراف مشهد توسعه دادم که پس از بازدید توسط مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) و مشاهده پیشرفت کار شش میلیون تومان وام در مرحله دوم دریافت کردم و اکنون بعد از 15 سال یک کارگاه به سه کارگاه تبدیل شده که یکی در روستای کنویسی و دیگری در منطقه طبرسی مشهد قرار دارد.
این بانوی کارآفرین افزود: در حال حاضر بانوان زیادی در سه کارگاه فعال هستند و یا غیر حضوری با بردن کار به منزل خود با ما همکاری دارند و بسته به میزان کار خود و مهارتی که دارند بین 200 تا 1500 کار دریافت، تکمیل و حقوق دریافت می‌کنند اما نیروهای ثابت در سه کارگاه 15 نفر هستند.
جلفان اظهار کرد: 20 چرخ در کارگاه داریم و مدد جویانی که رفت و آمد برایشان سخت است و چرخ خیاطی ندارند برایشان چرخ همراه کار می‌فرستیم تا در منزل خیاطی کنند، البته باید بگویم علاوه بر کار خیاطی بحث آموزش نیز داریم که نیروها پس از کسب مهارت به کار گیری شده و شروع به کار می‌کنند.

دوخت 700 چادر نماز در روز

وی عنوان کرد: کار اصلی از همان ابتدا دوخت پیراهن مردانه بوده است اما سفارش دوخت روزانه 700 چادر نماز را داریم که با کمک خدا این کار توسعه پیدا کرده است.
این بانوی کارآفرین تصریح کرد: سه دختر و یک پسر دارم که دخترانم ازدواج کرده‌اند و پسرم پس از فارغ التحصیل شدن در کارگاه مبل سازی مشغول به کار شد و پس از دریافت وام 15 میلیون تومانی از کمیته امداد امام خمینی(ره) اکنون در کار خود موفق و برای شش نفر شغل ایجاد کرده است.
جلفان افزود: حضور فرزندانم به من نیروی دوچندان می دهد و هر وقت در هیاهوی دنیا دلم می‌گیرد، به ضامن آهو پناه می‌برم و همیشه این بیت را زمزمه می‌کنم که آقاجان بی امتحان مرا به غلامی قبول کن، رسوا شود اگر دل ما امتحان شود.
وی گفت: آرزو دارم خادم آقا امام رضا(ع) شوم تا بتوانم به زائران حضرت خدمت کنم البته ثبت‌نام کردم که امیدوارم آقا پذیرایم باشند.

انتهای پیام

captcha