گفت‌و‌گو مهم‌ترین رویکرد حوزه حجاب است/ فضا را برای بیان مطالبات دهه هفتادی‌ها باز کنیم
کد خبر: 3695656
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
ابتکار عنوان کرد:

گفت‌و‌گو مهم‌ترین رویکرد حوزه حجاب است/ فضا را برای بیان مطالبات دهه هفتادی‌ها باز کنیم

گروه جامعه ــ معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ضمن تشریح برنامه‌های هفته زن، گفت‌و‌گو را مهم‌ترین رویکرد حوزه حجاب دانست و اظهار امیدواری کرد به سمت درک و گفت‌و‌گوی ملی حرکت کرده و فضا را برای بیان مطالبات دهه هفتادی‌ها باز کنیم.

گفت‌و‌گو مهم‌ترین رویکرد حوزه حجاب است/ فضا را برای بیان مطالبات دهه هفتادی‌ها باز کنیم

 

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در آستانه آغاز هفته زن و بزرگداشت مقام مادر، امروز چهارشنبه نهم اسفند ماه طی نشستی خبری به تشریح برنامه‌های این معاونت در هفته زن پرداخت و عنوان کرد: ستاد برنامه‌ریزی برنامه‌های هفته زن با رویکرد ارتقای وضعیت بانوان و ارتقای سطح آگاهی عمومی زنان و خانواده تشکیل و اقدامات خود را انجام داده است و ما تلاش داریم بدون انکار و نادیده گرفتن، مشکلات بیان و راه‌کارها اعلام شود.

موضوع زن را موضوعی ملی می‌دانیم/ به دور از جناح و باند و ... 

وی با تأکید بر اینکه موضوع زن را موضوعی ملی می‌دانیم و می‌خواهیم به دور از نگاه‌های باندی و جناهی محدود کننده در هفته زن در سطح ملی همکاری فراقوه‌ای داشته باشیم، اظهار کرد: در این هفته تلاش داریم دختران و زنان در سنین مختلف کودک، نوجوان، جوان، میانسال و پیر مد نظر برنامه‌ها قرار گیرند چرا که هر گروه سنی مشکلات و مسائل خاص خود را دارد.

ابتکار به گزارش‌ها و برنامه‌های استانی نیز در این هفته اشاره و خاطر نشان کرد: توجه به اشتغال زنان و معرفی مشاغلی که توسط زنان دنبال می‌‌شود از جمله برنامه‌های این هفته است و ما اولین برنامه مربوط به هفته زن را با عنوان همایش نقش فناوری اطلاعات در توانمندسازی زنان برگزار کردیم و قرار است همین همایش به صورت بین‌المللی سال آینده برگزار شود که در حال انجام برنامه‌های آن هستیم و امیدواریم بتوانیم از تجارب سایر کشورها در این زمینه‌ها استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اشتغال زنان روستایی به طور خاص مد نظر معاونت امور زنان است، گفت: برای توان‌افزایی زنان روستایی چند تفاهم‌نامه با نهادهای مختلف و مسئول امضا شده است و طی تفاهمی با نهضت سوادآموزی مقرر شده است معلمانی برای تدریس به زنان و دختران روستایی و عشایر بازمانده از تحصیل اعزام شوند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: کارگاه آموزشی در زمینه توان افزایی زنان در استان‌ها برگزار می‌شود و از جمله این کارگاه‌ها موضوعات تاب‌آوری و حقوق خانواده و شهروندی است. همچنین موضوع گفت‌و‌گوی ملی را دنبال می‌کنیم و در حال حاضر در 10 استان کشور این گفت‌و‌گوها برگزار می‌شود. ما معتقد هستیم خانواده ایرانی در معرض خطرها و مشکلات مختلفی است که باید در جهت توان‌افزایی این خانواده‌ها کار کنیم.

برگزاری گفت‌و‌گوی بین نسلی با مخاطبان دهه هفتادی

وی با تأکید بر اینکه تاب‌آوری و توان‌افزایی زنان از ارتقای گفت‌و‌گوی ملی خانواده آغاز می‌شود، اظهار کرد: همچنین طرح گفت‌و‌گوی بین نسلی را مطرح کرده‌ایم که مخاطب آن دهه هفتادی‌ها هستند. تاکنون پنج جلسه الگوسازی گفت‌و‌گوی بین نسلی برگزار شده است.

به گزارش ایکنا؛ در ادامه این نشست خبری فیلم چند گفت‌و‌گوی بین نسلی برگزار شده که در آن تعدادی از جوانان دهه هفتادی با تعدادی از مسئولان نسل انقلاب از جمله خانم ابتکار مناظره و صحبت رودررو می‌کردند به نمایش درآمد. موضوعاتی از قبیل حجاب، تفریح جوانان، چرا انقلاب کردید؟ چرا حتی مسئولان هم منتقد شرایط هستند؟ آیا مسئولان دارند از مردم انتقاد می‌کنند؟ و ... در این گفت‌و‌گوها از سوی جوانان دهه 70 مطرح شد.

ابتکار در ادامه سخنان خود ضمن اظهار امیدواری از اینکه این گفت‌و‌گوها در سایر استان‌های کشور هم برگزار شود، گفت: فعالیت سازمان‌های مردم نهاد بسیار مهم است چون معتقد هستیم نهادهای مدنی در جایگاه دیده‌بانی بسیار مؤثر هستند و اگر بتوانند به خوبی ایفای نقش کنند از بسیاری از آسیب‌ها دور خواهیم بود.

وی از دیگر برنامه‌های هفته زن را برگزاری دیدار با خانواده شهدا، معرفی زنان شاخص علمی و فرهنگی، برگزاری مراسم شب شعر و افتتاح 15 پارک بانوان اعلام کرد و گفت: برای تحقق اجرای دستورات رئیس‌جمهور در خصوص کسب 30 درصد پست‌های مدیریتی دولت توسط بانوان با وزرا و استانداران مکاتبه داشته و خواسته‌ام بر اساس برنامه‌ریزی منسجم 30 درصد پست‌های مدیریتی که در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مؤثر واقع می‌شوند را به زنان اختصاص دهند.

اشتغال به کار 23 زن در پست‌های مدیریتی

ابتکار اعلام کرد: از زمان ابلاغ این دستور از سوی رئیس جمهور در 30 مرداد ماه سال جاری بر اساس اعلام سازمان اداری استخدامی 18 دستگاه اجرایی، 23 نفر از بانوان را در سطوح مختلف مدیریتی به کار گرفته‌اند که شش خانم در سطح معاون وزیر بوده‌اند. در این زمینه در استان‌ها تحولات خوبی رخ داده است اما فاصله ما تا 30 درصد همچنان زیاد است و قطعاً مکاتبه دوم را در همین هفته انجام خواهم داد.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاران سؤال‌های خود را مطرح کردند؛ اولین سؤال در خصوص حجاب اجباری در ایران و تحولاتی بود که زنان عربستان به سرعت طی کرده‌اند که ابتکار در پاسخ به این سؤال گفت: خطاب کلی قرآن در خصوص حجاب اول به مردان است تا چشم‌های خود را فروبندند و سپس به زنان. موضوع پوشش بخشی از فلسفه حجاب است که برای حفظ حرمت بین زن و مرد مطرح شده نه برای محدود کردن آنها و چیزی که در ایران رخ داد این بود که حجاب به عنوان یکی از احکام اسلامی مورد تأکید قرار گرفت و به مقررات پوشش تبدیل شد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: ما به اعمال فشار، اجبار و برخورد که زمانی در قالب گشت ارشاد صورت می‌گرفت مخالف هستیم البته اکنون با نگاه خوبی که در نیروی انتظامی ایجاد شده این مسئله ساماندهی شده است. در مبانی انقلاب نیز امام راحل به عنوان یک فقیه هیچ محدودیتی برای بانوان قائل نبودند و نگاه مترقی امام موجب شد که پیشرفت در حوزه زنان داشته باشیم و امروز هم می‌بینیم زن ایرانی در عرصه‌های مختلف از جمله ورزش پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است.

وی ادامه داد: این پیشرفت‌ها در حوزه زنان یک‌شبه اتفاق نیفتاده است و مثل عربستان دستور از بالا صادر نشده است به نحوی که شما می‌توانید روند پیشرفت زنان ایران را طی این سال‌ها ببینید و در جامعه مدنی ایران نقش زنان بی‌بدیل است. هر اتفاقی در ایران در حوزه زنان رخ می‌دهد واقعی است و تصنعی نیست البته کاستی‌ها و مشکلاتی نیز در این خصوص وجود دارد.

گفت‌و‌گو مهم‌ترین رویکرد حوزه حجاب است

ابتکار گفت‌و‌گو را مهم‌ترین رویکرد حوزه حجاب دانست و گفت: باید مطالب نسل جوان را بشنویم و فضا را برای طرح دیدگا‌ه‌ها باز کنیم. باید شیوه‌هایی که برای بیان دیدگاه‌ها در نظر می‌گیریم قانون‌مند باشد و حداقل برخورد قضایی رخ دهد و من امیدوارم به سمت درک و گفت‌و‌گوی ملی حرکت کرده و فضا برای بیان مطالبات دهه هفتادی‌ها باز باشد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص فرزندان زنان ایرانی که همسر غیر ایرانی دارند، گفت: این مسئله یک بحث حقوقی است که بخشی از آن باید در محاکم و بخشی در قانون رفع شود که مذاکراتی برای حل مشکلات این حوزه داشته‌ایم البته برای برخی از این کودکان کارت هویت یا اقامت صادر شده تا مشکلاتشان برطرف شود.

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در خصوص 800 زنی که عنوان شده بود توسط همسران افغانی خود به صورت برده مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند هم گفت: این موضوع در یک گفت‌و‌گوی کلی مطرح شد که اکنون نمی‌خواهم جزئیات آن را مطرح کنم اما موضوع تقطعی است و پیگیر این مسئله هستیم و در نقاط مرزی باید این مناسبت‌ها مرتفع شود.

وی احداث مدارس برای دختران و زنان باقی‌مانده از تحصیل را یکی از راه‌های افزایش دانش و آگاهی زنان و کاهش این آسیب برشمرد و گفت: مشکل ازدواج کودکان را هم داریم که در این زمینه با علمای اهل سنت صحبت شده که آنها هم از مباحث مطرح استقبال کرده‌ و بر لزوم ارتقای دانش و سواد دختران تأکید کرده‌اند. قرار است در ایران شهر نیز مدرسه دختران بازمانده از تحصیل راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/

captcha