نگاه خلاقانه و عدم تقلید؛ دو شاخص تحقق تمدن نوین اسلامی
کد خبر: 3695712
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۵
کامیار ثقفی:

نگاه خلاقانه و عدم تقلید؛ دو شاخص تحقق تمدن نوین اسلامی

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه شاهد گفت: تعبیر مقام معظم رهبری از تمدن اسلامی، نوین بودن آن است یعنی باید این تمدن با نگاه خلاقانه و دور از تقلید از تمدن غرب شکل بگیرد.

نگاه خلاقانه و عدم تقلید؛ دو شاخص تحقق تمدن نوین اسلامی

به گزارش ایکنا؛ کامیار ثقفی، رئیس دانشگاه شاهد عصر امروز 9 اسفند در افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی که در دانشگاه شاهد برگزار شد در ابتدای سخنرانی به صورت اجمالی به ارائه برنامه‌های آتی دانشگاه شاهد در خصوص ارتقای مشارکت دانشگاهیان و دانشجویان در مینه‌های علمی پرداخت و گفت: سال آینده شاهد برپایی همایش دانشجویی تمدن نوین اسلامی خواهیم بود و همچنین به منظورارتقای زیرساخت‌ها و فعالیت‌های علمی و پژوهشی، عوامل علمی دانشگاه موفق به اخذ مجوز برای دو فصلنامه مطالعات بنایدین تمدن نوین اسلامی شدند. علاوه بر این ما شرایطی را فراهم کردیم تا برگزاری کرسی‌های مناظره و آزاد اندیشی به صورت مستمر تداوم یابد و سپس در مراحل بعدی شاهد تقویت نظریه‌پردازی در این حوزه باشیم. همین‌طور حمایت از طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های مرتبط با این موضوع را اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه به عنوان همایش پرداخت و تصریح کرد: ضرورت تمدن و زندگی‌ در قالب هدف غایی که اسلام عزیز برای بشر در نظر گرفته همان حیات طیبه است. اما در مقابل حیات طیبه مدنظر اسلام، زندگی مدرن غربی که عنصر اصلی آن سکولاریسم است، می‌باشد. همچنین هدف تمدن غربی تمتع بوده و سکولاریسم در این چهارچوب دارای معنای متفاوتی می‌باشد که آن جدایی دنیا از آخرت است و نه صرفاً جدایی دین از سیاست.

رئیس دانشگاه شاهد افزود: تعبیر مقام معظم رهبری از تمدن اسلامی، نوین بودن آن است که دو برداشت از آن می‌توانیم داشته باشیم. اول این‌که باید این تمدن نوین مطابق با اقتضائات روز باشد و نگاه اجتهادی به این موضوع از جنبه‌های مهم این تمدن است. همچنین مقام معظم رهبری بر نو و خلاقانه بودن این حوزه توجه دارند. و این‌گونه نگاه به تمدن نوین اسلامی در برابر دیدگاهی می‌ایستد که می‌خواهد این‌گونه وانمود کند تمدن اسلامی مساوی با آخر دنیا است و بعد از این تمدن دیگر تمدن متعالی‌تری نخواهد آمد.

وی در ادامه به بیان برداشت دوم از سخنان رهبری معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری بر عدم تقلید و اعتقاد تأکید کردند و ایشان معتقدند که آن‌چه قرار است امروز ارائه شود، تقلید از آن‌چه که امروز وجود دارد و یا در گذشته وجود داشته‌، نیست؛ بلکه یک موضوعی کاملاً نوعی و متناسب با نیازهای امروز و آینده است.

ثقفی بیان کرد: من با طرح این مسائل به نوعی می‌خواهم تأکیدی بر اصول مهم و الزامات حوزه تمدن نوین اسلامی داشته باشم و لذا محققان ما باید توجه ویژه‌ای به این موارد از خودشان نشان دهند و قطعاً تمدن غربی نمی‌تواند ما را به هدفمان برساند. و آن‌چه که ما از تمدن نوین اسلامی برداشت می‌کنیم، تمدنی است در واقع بر اساس همین مختصات و ویژگی‌هایی که در مطالب قبلی عرض کردم.

ریاست دانشگاه شاهد با بیان این مطلب که در حوزه تمدن سازی نوین اسلامی یکی از اصول رعایت اخلاق اسلامی است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از این اصل تحت عنوان سلوک عملی نام می‌برند و از جمله مواردی می‌باشد که کمتر در این خصوص کار شده و باید در حوزه تمدن، محور قرار گیرد.

وی ایجاد دولت اسلامی را یک ضرورت‌ دانست و گفت: تمدن نوین اسلامی شاید در آینده خیلی نزدیک شکل نگیرد، اما ما باید به وظایف خود آشنا باشیم که یکی از آن‌ها ایجاد دولت اسلامی است. ما اکنون در مرحله دولت اسلامی هستیم و بعد از گذشت سال‌ها هنوز نمی توانیم بگوییم دولت اسلامی تشکیل شده است. نظام اسلامی ما در سال ۵۸ با رأی به جمهوری اسلامی شکل گرفت و هندسه عمومی در قالب نظام اسلامی در مقابل نظام شاهنشاهی اتفاق افتاد. همچنین تعریف دولت اسلامی به معنی حاکمیت اعتقادات اسلامی و کارگزاران حکومت و اسلامی شدن کارگزاران و تشکیل نهادها و دستگاه‌های اسلامی است.

ثقفی با اشاره به این موضوع که پس از گذشت سال‌های طولانی هنوز نتوانستیم مدلی برای تحقق دولت اسلامی باشیم، افزود: دلایل آن‌ هم ریشه در وجود برخی موانع داخلی و خارجی دارد که مانع خارجی شامل استکبار جهانی و مانع داخلی خواص ضعیف الایمان هستند. عامل کلیدی ضعف ساخت درونی حاکمیت انقلاب اسلامی است و به همین علت مقام معظم رهبری بر ساخت استحکام درونی به‌عنوان یکی از کلیدواژه‌ها تأکید کردند تا بر این ضعف و کاستی بتوانیم غلبه کنیم.

ریاست دانشگاه شاهد اظهار کرد: تأخیر زیاد در تحقق مرحله دولت اسلامی منجر به احساس نیاز در تغییر ساخت و ساز آن شده است که برای غلبه بر این مانع، رمز آتش به اختیار از سوی رهبر انقلاب اعلام شد. آتش به اختیار به معنای امید بستن به نسل دیگر است تا بتوان ازموانع داخلی عبور کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری سال گذشته در جمع جوانان ونخبگان به ۹ شاخص در تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره کردند که عبارتند از: شجاعت، سواد، تدین، ابتکار، پیشگامی، خودباوری، غیرت، داشتن انگیزه برای حرکت و داشتن توان جسمی و حرکتی.

ثقفی در پایان تحقق تمدن نوین اسلامی را مأموریت مهم محققان نام برد و گفت: محققان و اندیشمندان باید تحقق تمدن نوین اسلامی را به‌عنوان ماموریت جدی خود در تحقیقات مدنظر قرار دهند و ازخداوند می‌خواهیم نسل حاضر را متصف به این ویژگی‌ها کند و جوانان به رسالت خود واقف باشند.

گزارش از سعید امینی

انتهای پیام/

 

captcha