رقابت حفظ و مفاهیم قرآن در سراسر کشور و آزمونی برای قوه قضائیه
کد خبر: 3695826
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

رقابت حفظ و مفاهیم قرآن در سراسر کشور و آزمونی برای قوه قضائیه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد با مسابقات قرآن نهادهای مختلف همراه بودیم که می‌توان از برگزاری مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، مسابقات سراسری قرآن بسیج، سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیروهای سپاه نام برد.

اهم رویدادهای قرآنی هفته

به گزارش ایکنا؛ در دومین هفته از آخرین ماه سال 96، رویدادهای قرآنی مختلفی مانند برگزاری مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، مسابقات سراسری قرآن کریم بسیج، سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیروهای سپاه، برپایی مرحله نهایی ششمین مسابقات قرآن کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، رونمایی از سامانه جامع حفظ قرآن و غیره به وقوع پیوست که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

برگزاری چهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی
در نخستین روز از هفته برابر با پنجم اسفند ماه، چهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به منظور بررسی و تصویب احتمالی دو پیش از دستور، چهار دستور و یک خارج از دستور با حضور اعضای این شورا برگزار شد.
بر همین اساس در این جلسه در ابتدا و در نوبت پیش از دستور، گزارش اجرای مصوبه ضوابط ارزیابی حافظان قرآن کریم توسط سازمان تبلیغات اسلامی طی ۱۰ سال گذشته ارائه شد. پیش از دستور دوم نیز ارائه تقویم جلسات سال ۹۷ شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مجمع مشورتی این شورا بود.

کانال «بشارت» شبکه قرآن و معارف سیما رونمایی شد

در روز ششم اسفند ماه، با دعوت اداره‌کل بازار محتوا معاونت فضای مجازی رسانه ملی، جمعی از مدیران شبکه قرآن و معارف سیما از این اداره‌کل بازدید و در حاشیه این بازدید از کانال «بشارت» ویژه طرح‌های قرآنی بشارت این شبکه رونمایی شد.

رونمایی از سامانه جامع حفظ قرآن

همچنین، سی و نهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی عصر روز پنجم اسفندماه با حضور برخی اعضای این شورا و البته بدون حضور هیچ کدام از وزرای عضو این شورا، برگزار شد. در این بخش مقرر شد تا طی یک هفته یا ۱۰ روز آینده این سامانه رونمایی شود. این سامانه در وهله اول رونمایی می‌شود، اما بارگذاری اطلاعات به مرور صورت خواهد گرفت.

اعلام جزئیات مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه در نشست خبری
در ابتدای هفته، نشست خبری پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه ویژه کارکنان و خانواده قوه قضائیه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمسعود معصومی‌لاری، معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه در محل ساختمان مرکزی قوه واقع در بلوار کشاورز تهران برگزار شد.

برپایی پنجمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه
بنابراین گزارش، مرحله کشوری پنجمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه روز سه شنبه، هشتم اسفندماه در محل هتل المپیک تهران با حضور 251 متسابق در رشته‌های مختلف قرآنی آغاز و مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات قرآن کریم قوه قضائیه با حضور جمعی از مقامات کشوری مانند حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی و بیان پیام آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در روز نهم اسفند ماه انجام شد. مشروح اخبار.

تجلیل از منتخبان جشنواره قرآن و عترت دانشگاه آزاد شاهرود
به همت کانون قرآن و عترت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، مراسم تجلیل و تقدیر از منتخبان بخش شفاهی و کتبی مسابقات و جشنواره قرآن و عترت(ع) دانشگاه آزاد شاهرود روز سه شنبه هشتم اسفند ماه برگزار شد که اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود که در مراحل مختلف واحدی، استانی و کشوری حائز رتبه برتر شدند، تجلیل و قدردانی شدند.

تلاوت قاریان بین‌المللی در محفل قرآنی رباط کریم
محفل معنوی قرآن با حضور علاقه‌مندان به ساحت مقدس کلام وحی در محل آستان مقدس امامزاده عمادالدین(ع) این شهرستان برگزار شد که هادی موحدامین و محمدحسن موحدی، قاریان بین‌المللی قرآن کریم به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید پرداختند. این مراسم به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رباط کریم برپا شد.
پرونده دوازدهمین آزمون اعطای مدرک به حفاظ در مرحله سوم بسته شد
حسین بهبودی، مدیر دبیرخانه طرح‌های ملی سازمان دارالقرآن الکریم گفت: با توجه به اینکه تعداد 9 نفر از عزیزان حفاظ به مرحله چهارم دوازدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ راه پیدا کرده بودند، ولی به دلیل اینکه تقریبا تمامی این افراد نتوانستد شرایط ورود به مرحله چهارم را احراز کنند، به همین ترتیب مرحله چهارم این آزمون برگزار نخواهد شد و پرونده دوازدهمین آزمون اعطای مدرک در مرحله سوم بسته شد.

منتخبان طرح تربیت حافظان شمال غرب تهران تجلیل شدند
بنابراین گزارش، طی مراسمی که به همت اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران و با مشارکت آموزش و پرورش منطقه ۱۰ تهران در محل فرهنگسرای قرآن برگزار شد، منتخبان طرح تربیت حافظان منطقه شمال غرب تهران تجلیل شدند.
در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین آجرلو، معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای قرآن و زکی‌لو، کارشناس مسئول قرآنی فرهنگسرا در سخنانی کوتاه به اهمیت موضوع حفظ قرآن کریم از سنین پایه پرداختند.

اعزام کاروان قرآنی «از حرم تا حرم» نزاجا به مناطق عملیاتی جنوب و جنوب غرب

کاروان قرآنی نزاجا طبق روال هر ساله طی ماه‌ پایانی سال به مناطق عملیاتی جنوب و جنوب غرب کشور اعزام می‌شود. این کاروان قرآنی با عنوان «از حرم تا حرم» نخستین برنامه خود را با تلاوت اذانگاهی مغرب و عشا روز هشتم اسفند ماه در حرم حضرت معصومه(س) آغاز می‌کند و سپس برای اجرای محفل انس با قرآن به مسجد مقدس جمکران خواهند رفت.

چهل و پنجمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی برگزار شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهل و پنجمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، گفت: همه بخش‌های وزارتخانه، فعالیت قرآنی را وظیفه اصلی خود بدانند. کامل شود.فعالیت‌های شورایی منجر به نظم در کارها می‌شود و نظم در جلسات کمیسیون، سیاست‌گذاری، نظارت، عدالت و مشارکت جمعی را پدید می‌آورد.

برنامه‌های نوروز 97 رادیو قرآن تشریح می‌شود
نشست خبری تشریح ویژه‌برنامه‌های نوروزی و سال آتی رادیو قرآن با حضور احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن و دیگر مدیران این شبکه رادیویی، صبح روز دوشنبه، 14 اسفندماه در محل سالن جلسات رادیو قرآن واقع در ساختمان شهدای رادیو برگزار می‌شود.

هفته سوم دور برگشت لیگ قرآنی بوشهر برگزار می‌شود
براساس این گزارش، طبق اعلام مسئولان برگزاری اولین دوره از لیگ قرآنی استان بوشهر، برگزاری هفته سوم دور برگشت این رقابت‌ها به پس از تعطیلات عید نوروز و فروردین سال ۹۷ موکول شد.

آغاز مرحله نهایی ششمین مسابقات قرآن کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی
در روز دوشنبه هفتم اسفند ماه، مرحله نهایی ششمین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس آغاز شد و تا هشتم اسفندماه ادامه داشت. این مسابقات در در رشته‌های مختلفی همچون حفظ ۵ جزء، ۳ جزء متوالی، حفظ جزء ۳۰، قرائت تحقیق، ترتیل قرآن و اذان انجام شد.

ایجاد رشته تربیت معلم قرآن در دانشگاه فرهنگیان
در این هفته پس از برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در روز ششم اسفند ماه، محمد انجم‌شعاع، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به پایان یافتن بررسی اقدامات و راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن در این ستاد، گفت: در این جلسه، ایجاد رشته‌ تربیت معلم قرآن در دانشگاه فرهنگیان و نیز در نظر گرفتن امتیازاتی برای حافظان قرآن برای استخدام در آموزش و پرورش بحث شد.

انعقاد تفاهم‌نامه میان سازمان دارالقرآن و اداره عقیدتی ــ سیاسی نیروی هوایی ارتش
تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان دارالقرآن و نیروی هوایی ارتش در هفتم اسفندماه و با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی، رئیس عقیدتی ــ سیاسی نیروی هوایی ارتش و احمد حاجی‌شریف، معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم در محل ستاد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

اجرای مسابقات سراسری قرآن نیروهای سپاه
همچنین در هفته ای که گذشت، مرحله کشوری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیروهای سپاه ویژه آقایان پایور و وظیفه سپاه پاسداران انقلاب از صبح روز سه‌شنبه هشتم اسفند ماه آغاز شد و تا روز نهم اسفندماه ادامه داشت. مراسم اختتامیه این مسابقات با حضور بیش از 500 شرکت کننده، روز پنج‌شنبه 10 اسفندماه در سالن ولایت ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد.

انتصابی جدید برای مدیر شبکه قرآن و معارف سیما

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه قرآن و معارف سیما را به عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم منصوب کرد.

برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم بسیج
به دنبال نشست خبری بیست و پنجمین مسابقات قرآن کریم بسیج که در روز هشتم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی جیحونی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین و دبیر مسابقات در محل ساختمان خبرگزاری بسیج (پاتوق خبر) برگزار شد، این مسابقات از تاریخ نهم اسفند ماه در مجتمع فرهنگی ـ ورزشی ۵ آذر با شعار «قرآن، منادی اتحاد و مقاومت»، آغاز شد و تا 12 همین ماه ادامه دارد.
همچنین در افتتاحیه این دوره از مسابقات، از دو حافظ پرافتخار قرآن کریم و نیز رؤسای سابق دارالقرآن بسیج تجلیل و از چهره «شهریار پرهیزکار» حافظ کل قرآن و داور مسابقات بین المللی قرآن کریم تکریم شد.

تجلیل نفرات برتر دومین مسابقه قرآنی فرابورس
نفرات برتر دومین مسابقه قرآنی فرابورس ایران، روز یکشنبه ششم اسفندماه، طی مراسمی در در سالن کنفرانس فرابورس ایران مورد تجلیل قرار گرفتند.
موضوع این مسابقه قرآنی نیز آیات و روایات مرتبط با مسائل و چالش‌های موجود در بازار سرمایه، با موضوع «کج‌منشی» و «کژ‌گزینی» بود.

اعلام اسامی برگزیدگان مسابقات قرآن شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی
در این هفته اسامی نفرات برگزیده بیست و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ويژه كاركنان و خانواده‌های آنان اعلام شد. این مسابقات از در روز چهارشنبه دوم اسفند ماه طی سه روز در مشهد برگزار شد.

برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم
شانزدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم روز ۱۰ اسفندماه در چهار بخش حفظ قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم قرآن، معارف اهل‌ بیت(ع) و انس با قرآن کریم در 400 مرکز در سراسر کشور با حضور ٣٢ ناظر جهت نظارت بر حسن اجرای این آزمون برگزار شد. این آزمون که با ۲۴۱ هزار نفر برای اولین بار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت مشترک برگزار شد، با پیام عبدالهادی فقهی‌زاده آغاز شد.
مسن‌ترین شرکت‌کننده در این آزمون «بتول‌السادات مقدم‌زاده» از شهر مقدس مشهد با ۷۲ سال سن و خردسال‌ترین شرکت‌کننده نیز «محدثه وحیدی‌زمان» از شهر تبریز متولد 1388 بود.

اجرای دوره‌های آموزشی دارالقرآن امام علی(ع) در سراسر کشور
محمد انصاری، مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) گفت: اکنون در سراسر کشور، مکان‌هایی با عنوان دارالقرآن امام علی(ع) با حدود ۲۰ هزار قرآن‌آموز فعالیت دارد. این قرآن‌آموزان بعد از موفقیت در این آزمون، به صورت صد درصد این توانایی را دارند که خودشان کلاس‌هایی را تشکیل داده و به افراد دیگر آموزش دهند.
ششمین مسابقات قرآن کارکنان بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) برگزار شد
در روز ششم اسفند ماه، مرحله بیمارستانی ششمین دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه، ویژه کارکنان بیمارستان خاتم الانبیا(ص) برپا شد. نفرات برتر این مسابقات به ششمین دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه بین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان تهران که 15 و 16اسفندماه به میزبانی بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) برگزار خواهد شد، راه پیدا می‌کنند.

جشنواره قرآنی دانشجویان در دانشگاه سیستان و بلوچستان

همچنین، مرحله دانشگاهی بخش شفاهی سی و سومین دوره مسابقات قرآن دانشجویان وزارت علوم در دانشگاه سیستان و بلوچستان، ششم اسفندماه در بخش آقایان و رقابت‌های بخش بانوان این مسابقات نیز روزهشتم اسفندماه برگزار شد.

برگزاری آزمون کتبی جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم

بنابراین گزارش،آزمون کتبی سی و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، از ساعت ۱۰ صبح روزهفتم اسفندماه به صورت همزمان در بیش از ۱۳۰ مرکز دانشگاهی دولتی و ۲۰۰ مرکز غیرانتفاعی در سراسر کشور برگزار شد.

مسابقات کشوری قرآن طلاب و روحانیان اهل سنت برگزار شد
پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن طلاب و روحانیان اهل از تاریخ ششم اسفندماه آغاز و تا هشتم همین ماه با حضور ۱۴۵ نفر از منتخبان در مجتمع پردیس علامه طباطبایی بوشهر برگزار شد.

اجرای آزمایشی مسابقات قرآن اوقاف با شیوه‌ای متفاوت/ رونمایی از پوستر چهل‌ویکمین مسابقات قرآن
براساس این گزارش، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف طی نشست خبری تشریح جزئیات چهل‌و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن که در هشتم اسفند ماه برپا شد، با اشاره به اینکه این مسابقات در ۱۵ رشته و سه بخش مستقل برگزار می‌شود، گفت: مدل جدیدی که برای مسابقات قرآن تعریف شده است، هفته آینده به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.
همچنین آئین رونمایی از پوستر چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پیش، در سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، حجت‌الاسلام علی مقنی؛ معاون تبلیغ و ترویج مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و سعید شفیعی؛ معاون اداره ‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف انجام شد.

اعزام داور ایرانی به مسابقات بین‌المللی قرآن تونس
مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس که اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود .بر اساس دعوتنامه‌ای که دریافت شده است، «محمدحسین سعیدیان» قاری بین‌المللی کشور برای امر داوری این مسابقات اعزام شود.
نشست مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌ قرآنی استان‌ها برپا شد
طی «هم‌اندیشی مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استانی در خصوص ادغام»، بر تشکیل اتحادیه قرآنی کشور به صورت مستقل، حل مشکل ثبتی اتحادیه‌های استانی و تغییر در ترکیب هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی بحث و تبادل‌نظر شد. این نشست به میزبانی ایکنا برپا شد.

انتهای پیام

captcha