نشست‌های قرآنی «نور»؛ راهی برای افزایش کمی و کیفی حافظان و قاریان در سپاه
کد خبر: 3695851
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه:

نشست‌های قرآنی «نور»؛ راهی برای افزایش کمی و کیفی حافظان و قاریان در سپاه

گروه مسابقات ـ حسین محبی تصریح کرد: برای افزایش تعداد کمی و کیفی قاریان در سپاه، نشست‌های قرآنی نور را پیش‌بینی کرده‌ایم تا قاریان و حافظان و آشنایان به معارف قرآنی از میان علاقه‌مندان در رده‌های خودشان بین 5 تا 15 نفر را مورد آموزش قرار دهند تا قاری شود و اگر قاری هستند کمک به تقویت و ارتقای آنها داشته باشند و اگر حافظ نیستند حافظ یک تا چند جزء قرآن شوند.

به گزارش ایکنا؛ سرتیپ دوم پاسدار حسین محبی، معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه در آئین اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم سپاه ویژه آقایان و در دو بخش پایور و وظیفه که صبح امروز، 10 اسفندماه در ستاد کل سپاه با حضور مسئولان و فرماندهان این نیرو برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.
وی ضمن خیر مقدم به حاضران اظهار کرد: حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند «تمام گرفتاری‌های مسلمانان بخاطر دوری از قرآن است »و مقام معظم رهبری در بیانات بلند و عمیقی که پیرامون قرآن و فعالان قرآنی دارند جملات خوبی دارند چنانکه فرموده‌اند «ضعف ما مسلمانان، عقب‌ماندگی‌ها، کج‌رفتاری‌ها و کج تابی‌های ما در مسائل اخلاقی و زندگی تماما ناشی از دوری از قرآن است» و در جای دیگر فرمودند «هرچه در دنیای اسلام کمبود است بخاطر دوری از معارف الهی و قرآنی است».
وی ادامه داد: اگر ایشان این حملات عمیق، پرمعنا و پرمفهوم را ایراد فرمودند ما باید بپذیریم که تنها نسخه شفابخش ما در مباحث زندگی در نابسامانی‌های فرهنگی، اخلاقی، کج رفتاری‌ها و ناهنجاری‌ها و مسائل معیشتی زندگی و رفتارهای اجتماعی به فاصله گرفتن از معارف الهی و قرآن باز می‌گردد.
محبی بیان کرد: تنها راه برای برخورداری از رفتار مناسب و اخلاق مناسب و زندگی سعادتمند دنیوی و اخروی بازگشت به معارف الهی قرآن است. معاونت فرهنگی و تبلیغات با الهام از فرمایشان امامین انقلاب از سال 1395 سه راهبرد اساسی را در مباحث قرآنی برای خود ترسیم کرده و سرلوحه فعالیت‌های قرآنی‌اش قرار داده است.
وی ادامه داد: راهبرد اول گسترش، ترویح و تعمیق معارف قرآنی در اندیشه، فکر و رفتار کارکنان در زندگی فردی، خانوادگی، سازمان و اجتماعی است، راهبرد دوم افزایش کمی و کیفی قاریان و حافظان و آشنایاین به معارف قرآنی است.
محبی افزود: یکی از تدابیر مقام معظم رهبری افزایش تعداد حفاظ در سراسر کشور است که براساس آن ما هم اعداد و ارقامی را برای رده‌ها مشخص کرد و سهیه‌ای برای آنها مشخص شده است که تعداد قاریان و حافظان مطابق آن سهمیه باید افزایش پیدا کند.
معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه با اشاره راهبرد سوم توانمندسازی فعالان قرآنی در عرصه رقابت‌های کشوری و نیروهای مسلح، عنوان کرد: برای تحقق این راهبرد در سال‌های 96-95 اقداماتی انجام شده و بحمد الهی برای سال 97 نیز اقداماتی را پیش‌بینی کرده‌ایم.
وی با اشاره به اقدامات سنوات گذشته برای تحقق راهبرد اول، بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های قرآن پژوهی در تعدادی از رده‌ها با استقبال کارکنان، آماده‌سازی کتاب مفاهیم قرآنی برای آشنایی هرچه بیشتر با معارف قرآن از جمله این موارد است. بر اساس آنچه که گفته می‌شود، قرآن دارای 78 هزار لغت است که اگر کلمات تکراری آن را حذف کنیم دو هزار لغت باقی می‌ماند که این لغت‌ها را تقسیم بر چهار کرده‌ایم و طی چهار کتابچه کوچک با توضیحات جانبی آماده چاپ شده است که امیدواریم آماده بهره‌برداری شود.
محبی ادامه داد: از دیگر اقدامات می‌توان به اطلاع‌نگاشت قرآنی دربرگیرنده معارف قرآنی در رده‌های مختلف با چاپ تیراژ بالا در نشریه دیواری بزرگ و توزیع آن در رده‌ها، تهیه فلشکارت‌های قرآنی در هشت موضوع کلان و 30 موضوع کاربردی جزئی‌تر به تعداد 365 کارت با عنوان «یک روز، یک آیه» با محوریت بکارگیری آیات کاربردی‌تر همراه با ترجه و تفسیر اجمالی و چاپ 15 هزار سری و توزیع بین رده‌ها اشاره کرد.
وی گفت: طبق نظرخواهی اولیه 35 رده به آن نتیجه داده‌اند که 75 درصد از آنها اذعان دارند که این فلش‌کارت‌ها به توسعه فرهنگ قرآنی کمک می‌کند. همچنین برای سال 97 جلسات متعدد و کار کارشناسی چند ماه صورت گرفته است که با عنوان «کرسی‌های تلاوت معنا محور و تدبر محور» است.
معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری «همانطور که برای واعظین و روحانیون منببر قرار داد و جمعی به سخنان‌ها آنها گوش می‌دهند باید برای قاریان نیز منبری برای تلاوت قرآن همراه با استماع مخاطبان تدبیر شود»، اظهار کرد: طی این طرح کرسی‌ها تلاوت قرآن با محوریت تدبر در قرآن انجام می‌شود تا مخاطبان با تدبر درآن معانی آیات کلام الله مجید دل‌هایشان صیقل پیدا کند.
وی ادامه داد: برای افزایش تعداد کمی و کیفی قاریان، عددی را برای 5 ساله ششم مشخص کرده‌ایم و این عدد را تقسیم به 5 کرده‌ایم و به هر کدام از رده‌ها سهمیه‌ای مشخص کرده‌ایم که طی آن باید به قاریان و حافظان قرآنشان بی‌افزایند برای این کار نشست‌های قرآنی نور را پیش‌بینی کرده‌ایم تا قاریان و حافظان و آشنایان به معارف قرآنی از میان علاقه‌مندان در رده‌های خودشان بین 5 تا 15 نفر را مورد آموزش قرار دهند تا قاری شود و اگر قاری هستند کمک به تقویت و ارتقای آنها داشته باشند و اگر حافظ نیستند حافظ یک تا چند جزء قرآن شوند بنابراین نشست‌های قرآنی نور راهی برای افزایش کمی و کیفی فعالان قرآنی در سپاه است.
محبی افزود: فرمایش مقام معظم رهبری در آتش به اختیار همین جا است؛ یعنی شما عزیزان قرآنی نباید منتظر فراهم شدن شرایط محفل و کلاس‌های قرآنی باشید تا به این خدمت بزرگ ادامه دهید بلکه شماها طبق ابلاغی که به رده‌ها صورت گرفته است در این زمینه پیش‌قدم باشید.
معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه تصریح کرد: در سال جاری تربیت استاد و مربی برای تربیت قاریان در برنامه‌ها دیده خواهد شد و همچنین تشکیل کارگاه‌های مجازی به منظور آشنایی با قرآن را تشویق می‌کنیم. طی سال گذشته شبکه ارتباطی برای داوطلبان در مسابقات نیروهای مسلح ایجاد کردیم و ارتباط تلفنی انجام می‌شد تا در زمینه آماده‌سازی آنها نقش آفرینی کند که مؤثر بود و امسال نیز پررنگ‌تر این کار را انجام می‌دهیم.
وی افزود: همچنین طی سال 97 به اصلاح طرح «الحافظون» می‌پردازیم که این طرح نواقصی دارد و امیدواریم به شکل بهتر تهیه و ابلاغ کنیم.
محبی عنوان کرد: در خصوص اقدامات راهبرد سوم نیز می‌توان به برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای برگزیدگان مسابقات سال 96-97 برای آمادگی در مسابقات سراسری نیروهای مسلح در سال 98، بهینه‌سازی و جذابیت بخشی به مسابقات و ایجاد فرصت برای آمادگی در شرکت در مسابقات اشاره کرد.
وی ضمن درخواست از مسئولان بالادستی برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی این نیرو، اظهار کرد: هر اندازه در مباحث قرآنی سرمایه‌گذاری شود و هر اندازه هزینه صرف شود این هزینه‌گذاری به منظور اعتلای فرهنگ سپاه است و سرمایه‌گذاری برای اصلاح رفتارهایی است که نباید باشد و این سرمایه‌گذاری برای تقویت بنیه معنوی و فرهنگی سپاه است. در همه این مواردنیازمنمد حمایت و پشتیبانی مسئولان هستیم.
مجبی عنوان کرد: طی این دوره از مسابقات از مجموع19 داور استفاده شده است که هفت نفر از آنها از داوران داخلی سپاه هستند و 12 نفر نیز از داوران ممتاز و بین‌المللی بودند که این رقابت‌ها را قضاوت می‌کردند.
انتهای پیام/

captcha