رفعت‌خوانی، ذهن را باز می‌کند + صوت و عکس
کد خبر: 3695993
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
در جلسه آموزشی سعید پرویزی مطرح شد:

رفعت‌خوانی، ذهن را باز می‌کند + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل ــ سعید پرویزی با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای بسیار مهم است گفت: همانگونه که قاریان دوست دارند، تلاوتشان شنیده شود، سعی کنند، تلاوت دیگران را نیز با توجه گوش کنند. خوب گوش دادن مهم است و خیلی نکات و درس‌ها در استماع خوب است.

اخلاق حرفه ای بسیار مهم است/ رفعت خوانی، ذهن را باز می‌کند+صوت وعکس

به گزارش ایکنا؛ جلسه قرآن سعید پرویزی، قاری بین المللی کشورمان،  روز گذشته 10 اسفند ماه از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۲۱ در شهرک ولیعصر(عج)، خیابان حیدری شمالی، کوچه هاشمی، پلاک ۳۵ با حضور مهمانانی از استان گلستان و مشهد مقدس برگزار شد.

در این جلسه صمیمی، ابتدا اعضای خردسال جلسه به ارائه تلاوت های تقلیدی از اساتید مصری پرداختند و پرویزی نکات صوت و لحنی آنها را نفس به نفس متذکر شد.

در ادامه جلسه و پس از ساعت 20 نوبت به مهمانان جلسه رسید. ابتدا سیدعباس حسینی، قاری ممتاز کشورمان آیاتی از سوره مبارکه حدید و قریش را تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت. سعید پرویزی پس از تلاوت این قاری خوشخوان، ضمن تشویق وی، خطاب به اعضای جلسه خود گفت: اخلاق حرفه ای بسیار مهم است. یعنی همانگونه که قاریان دوست دارند، تلاوتشان را گوش دهند، سعی کنند، تلاوت دیگران را نیز گوش دهند و با توجه به تلاوت گوش کنند. خوب گوش دادن بسیار مهم است و خیلی نکات و درس ها در استماع خوب است. همه دنبال این هستند که قاری خوبی شوند در حالی‌که مستمع خوبی نیستند. شما اگر نکات تلاوت را دریافت کنید، بعدا می‌توانید، ارائه دهید.

اخلاق حرفه ای بسیار مهم است/ رفعت خوانی، ذهن را باز می‌کند+صوت وعکس

این قاری بین‌المللی با استناد به آیه «إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ ۘ وَالْمَوْتَىٰ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ ثُمَّ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ» تصریح کرد: تشویق های مستمع نباید فقط برای اوج خواندن ها باشد؛ چرا که تا قاری اوج می‌خواند مستمع تشویقش می‌کند و بنده خدا قاری فقط باید اوج بخواند تا تشویق بشنود، در حالیکه برخی بم خوانی ها بسیار فوق العاده و هیجان آورتر است. فرهنگ تلاوت را خود قاریان و مستمعین می‌سازند. طبق حدیث امام حسن(ع) که می‌فرمایند: «هر چیزی برای خود می‌پسندید برای دیگران بپسندید» ما نیز باید عامل به این حدیث باشیم. قاریان اگر به یکدیگر انرژی ندهند، از پیرمردهای داخل مسجد باید توقع داشت؟ یکی از پارامترهای جلسه قرآن این است که قاریان از یکدیگر انرژی بگیرند. البته جلسه قرآن پارامترهای دیگری همچون آموزش، کسب معنویت و دید و بازدید را هم دارد.

در ادامه جلسه هادی اسفیدانی، دوست و شاگرد شهید منا محسن حاجی حسنی کارگر که برای گذراندن دوره آموزشی سربازی مدتی است در استان کرج به سر می‌برد، از پادگان مرخصی گرفته و با حضور در این جلسه صمیمی آیاتی از سوره مبارکه احقاف و اعلی را تلاوت کرد.

اخلاق حرفه ای بسیار مهم است/ رفعت خوانی، ذهن را باز می‌کند+صوت وعکس

سعید پرویزی ضمن تشویق این قاری خوشخوان مشهدی، برخی ویژگی‌های خوب تلاوت اسفیدانی را برشمرد و گفت: تلاوت هادی، تلاوتی پرنفس و بسیار با حس و حال و پرقدرت است و برای مسابقات بین المللی مالزی بسیار مناسب است.

سپس گروه همخوانی سبیل الرشاد به اجرای تلاوت آیاتی از سوره مبارکه هود از استاد رفعت پرداختند. سعید پرویزی که در تمام طول مدت اجرای این گروه، غرق در تلاوتشان بود، در تحلیل تلاوت استاد رفعت گفت: استاد رفعت، لحظه به لحظه تلاوتش محزون است. استماع و تقلید از تلاوت این استاد، تلاوت‌تان را از حالت کلیشه‌ای خارج می‌کند و افق ذهنی شما را باز می‌کند. رفعت و عبدالفتاح و عمران این ویژگی را دارند.

اخلاق حرفه ای بسیار مهم است/ رفعت خوانی، ذهن را باز می‌کند+صوت وعکس

حسن ختام این جلسه، تلاوت مجتبی پرویزی، قاری ممتاز کشورمان بود که آیاتی از سوره مبارکه یوسف را تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت.

یادآور می‌شود، جلسه دیگر سعید پرویزی، چهارشنبه‌ها(نیمه اول سال، دو ساعت قبل از اذان مغرب و نیمه دوم سال، بعد از اذان مغرب) در مسجد حضرت زینب(س) برگزار می‌شود.

در ادامه تلاوت‌ها و گزارش تصویری جلسه ارائه می‌شود.

مجتبی پرویزی

کد
هادی اسفیدانی
کد
سیدعباس حسینی
کد
سبیل الرشاد
کد
مطالب مرتبط
captcha