اهمیت تبیین مسائل فقهی در پزشکی قانونی
کد خبر: 3695994
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
فاطمی‌نیا تشریح کرد:

اهمیت تبیین مسائل فقهی در پزشکی قانونی

گروه سلامت ــ رئیس مرکز مطالعات فقهی پزشکی قانونی با اشاره به اهداف تشکیل این مرکز بر اهمیت تبیین مسائل فقهی در پزشکی قانونی تأکید کرد.

اهمیت تبیین مسائل فقهی در پزشکی قانونی
 
حجت‌الاسلام و المسلمین یوسف فاطمی‌نیا، رئیس مرکز مطالعات فقهی پزشکی قانونی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به تشکیل این مرکز از سال ۱۳۹۱ عنوان کرد: این مرکز، ضمن تعامل با پژوهشگران فقهی، پژوهشگران حقوقی و پژوهشگران عرصه پزشکی قانونی، در صدد این است تا ابهامات و خلاء‌های فقهی- حقوقی که در حوزه قوانین مربوط به سازمان پزشکی قانونی ایجاد مشکل می‌کنند را بر اساس شرع مقدس اسلام، مورد تحقیق و بررسی قرار داده تا از این راه رهیافت‌های لازم را پیش روی مسئولان و کارشناسان سازمان پزشکی قانونی قرار دهند.
فاطمی‌نیا افزود: پزشکی قانونی بر اساس فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد یکسری مسائل و چالش‌های فقهی دارد که با مباحث شرعی در ارتباط بوده و مبنای فعالیت و اظهار نظر آن‌ها قانون مجازات اسلامی است.
وی بیان کرد: موضوع شناسی و تطبیق فعالیت‌های پزشکی قانونی نیازمند نزدیک سازی ادبیات هر دو حوزه فقهی و پزشکی است همچنین، سؤالات زیادی برای پزشکان مطرح می‌شود که نیازمند حکم فقهی و شرعی است.
فاطمی‌نیا گفت: در این مرکز یکسری گرو‌ه‌ها یا کارگروه‌هایی متشکل از پزشکان، حقوقدانان و فقها وجود دارد که به ابهام‌های آنان پاسخ می‌دهد.
وی یادآور شد: علاوه بر موضوعاتی که بر مبنای قانون مجازات اسلامی در پزشکی قانونی دنبال می‌شود یکسری موارد جدید مانند مرگ مغزی یا حیات نباتی، تشکیل بانک نسوج و یا بانک ژنتیک که چالش‌های جدید پزشکی هستند یک‌سری ابعاد فقهی در اصل فعالیت یا مسائل پیرامونی آن‌ها وجود دارد که در این مؤسسه به آن‌ها پرداخته و پاسخ داده می‌شود.
رئیس مرکز مطالعات فقهی پزشکی قانونی تأکید کرد: برای بررسی و حل چالش‌های فقهی مسائل جدید پزشکی باید پزشک و فقیه در کنار هم به تبیین موضوع کمک کنند بر این اساس مرکز مطالعات فقهی پزشکی قانونی، با بهره‌گیری از سه دانش فقه، حقوق و پزشکی، تحقیقات و مطالعاتی را در این زمینه‌ها ارائه داده و از تأملات پژوهشگران هر سه حیطه، استفاده می‌کند.
وی افزود: از دیگر اهدا ف مهم مرکز مطالعات فقهی پزشکی قانونی، تلاش بی وقفه این مرکز در ایجاد طرح‌های جدید در راه پیشرفت و تعالی اهداف سازمان پزشکی قانونی است تا از این رهگذر تعاملی مثبت و سازنده با دستگاه قضایی ایجاد کرده و در زمینه تولید علوم جدید فعالیت کند.
انتهای پیام/
captcha