به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی علمالهدی، آیتالله سیداحمد علمالهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز، 11 اسفندماه در خطبههای نماز جمعه این هفته در حرم امام رضا(ع)، با بیان این که امروز مصادف با سالروز رحلت حضرت امالبنین(ع) است، اظهار کرد: تمام ویژگیهای اخلاقی و ایمانی که در این خانم بافضیلت حاکم بود، یکی از منابع وراثت انفعالی مهین فرزند برومندش، قمر بنی هاشم(ع) بوده است.
وی ادامه داد: آن عشق بینظیری که ابالفضل(ع) نسبت به سیدالشهدا(ع) داشت که یک بخشش مربوط به ذوب در ولایت بودن و ذوب در مظهر حق بودن ابالفضل است، یک بخشش هم مربوط به وراثت انفعالی از چنین مادری است.
وی افزود: آن روزی که حضرت علی(ع) با این خانم با فضیلت ازدواج کردند، اسم این خانم فاطمه بود، اما از حضرت می خواهد که او را با این اسم در خانه خطاب نکنند، زیرا فرزندان حضرت زهرا(س) به یاد مادرشان میافتند، می گوید مرا امالبنین خطاب کنید.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: بر حسب این معرفت ارزشمندی که بر اساس عشق و ارادت به صدیقه اطهر(س) این خانم با فضیلت در زندگانی خودش با امیرالمؤمنین(ع) نشان داد، ذات مقدس پروردگار در طلایه نسل او، یک ماه درخشانی مانند قمر بنی هاشم(ع) قرار داد که باعث افتخار او در تمام نسلهای بشر قرار بگیرد.
وی، عشق قمر بنی هاشم به امام حسین(ع) را برگرفته از وراثت انفعالی از حضرت امالبنین دانست و افزود: عشقی که اباالفضل به سیدالشهدا(ع) داشتند و فرمودند «ای نفس خار بشوی، تو میخواهی آب بیاشامی در حالی که حسین هنوز لبتشنه است؟»، این عشق، یک بخشش مربوط به وراثت انفعالی این خانم و شیری که با عشق به زهرا(س) به این پسر داد، بود که چنین عشقی در این پسر آفرید.
آیتالله علمالهدی عنوان کرد: وقتی غافله کربلا به مدینه برگشت، وقتی خبر آوردند که عباس، عون و جعفرت شهید شدند، اعتنا نکرد، میگفت بگویید بر سر حسینم چه آمد؟ این باعث میشود ما امروز در پرتو شخصیت این خانم بزرگوار، پی به عظمت مادران شهدا ببریم.
اولین سهم بر از شهدا، مادران شهدا هستند
وی، اولین سهم بر از شهدا را مادران شهدا دانست و گفت: این که یک آقاپسر جوان در سن 20 سالگی مانند شهید حججی در مقابل خنجر برّان یک جلاد با کمال قدرت میایستد برای آن است که از تبار قمر بنی هاشم است، به خاطر اثر و وراثت انفعالی از یک مادر است، لذا سهم بر اول این ها در این شهادت، مادرانشان هستند که در حقیقت این آثار را در روح و جان آنان گذاشتند، بر ما لازم است به عنوان یادگار شهید، از مادران شهدا تکریم و احترام کنیم.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: تا زمانی که فرهنگ شهادت در کشور ما حاکم باشد و مردم در برابر بینششان، تصویر شهید باشد، این نظام، انقلاب، اسلام و این ولایت در جامعه و کشور آسیبپذیر نیست.
ورود هر شهید به جامعه، تکلیفی سنگین بر دوش مردم است
وی افزود: این خونها، این شهدا و مادران شهدا بر گردن ما، بار مسئولیت و تکلیف هستند بر این که نسبت به این نظام و مقابله با دشمنان اسلام و ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان خدا، یک احساس تکلیف بیشتری کنیم، هر شهیدی وارد جامعه ما میشود، یک بار سنگین از تکلیف مقاومت در برابر دشمنان خدا بر عهده و گردن ما ایجاد میکند که باید پاسخگوی این مسئولیت و بار تکلیف باشیم.
آیتالله علمالهدی با بیان این که عوامل نفوذی دشمن در جامعه و مدیریت نظام، حرکت ما را مدیریت میکنند، گفت: باید مقاومتر و قویتر از گذشته در مقابل دشمنی که بهمراتب جنایات، فتنه و توطئه هایش شدیدتر و قویتر شده است، مقاومت و مقابله کرده و بایستیم.
وی در همین زمینه اضافه کرد: منتها مشکل امروز ما این است که متأسفانه عوامل نفوذی چه در جریان های اجتماعی و چه در مدیریتهای نظام، ما را ندانسته مدیریت میکنند، یعنی مسئله اول و اصلی امروز ما، استکبارستیزی و مقاومت مقابل دشمن است، اما به گونهای ما را مدیریت میکنند که حتی در پایگاههای اطلاعرسانی نیروهای انقلابی، بهجای پرداختن به مسائل اصلی، به سلسله مسائل حاشیهای میپردازیم.
شگرد دشمن در جداسازی جامعه و نظام، ناامید کردن مردم است
وی تصریح کرد: دشمن امروز در جداسازی شما مردم از نظام و انقلاب، شگردش ناامید کردن شما از نظام و ناکارآمد نشان دادن این نظام در برابر بینش شماست، آنچه ما در مقابل خون شهدا وظیفه داریم، مسئله مقاومت در برابر حرکت نابکارانه دشمن است، باید توجه داشته باشیم این نظام امروز بر روی کره زمین، قویترین نظامها است، تنها کشوری که مردم آن برای خودشان تصمیم میگیرند، همین کشور است، حتی مردم آمریکا برای خود تصمیم نمیگیرند، از این نظام قویتر کجاست؟ چرا به این نظام امیدوار نباشیم؟
امام جمعه مشهد گفت: این نکته را باید مسئولان بدانند، امروز که دشمن سفره ما را هدف قرار داده است می خواهد از یک طرف سفره دین را از زیر پای ما بکشد، از طرف دیگر میخواهد در عرصههای اقتصادی و معیشتی مردم ما را مستأصل و جامعه را زمین گیر کند.
وی افزود: مسئولان نظام هستند که باید در مدیریت نظام و در مقابل شگردهای دشمن به عنوان یک وظیفه، وابستگی مردم را از دشمنان و از بیرون کشور روز به روز بیشتر قطع کنند و مردم را بر مقاومت و روی پای خود و تکیهبر قدرتهای درونی خود امیدوارتر کنند که رهبری راهکارش را در اقتصاد مقاومتی نشان دادند.
«فرهنگسازی»، بزرگترین حرکت در تحقق اقتصاد مقاومتی
وی، بزرگترین حرکت در تحقق اقتصاد مقاومتی را «فرهنگسازی» دانست و خاطرنشان کرد: بزرگترین حرکت در اقتصاد مقاومتی، فرهنگسازی برای اقتصاد مقاومتی است، این که هر روز کشور ما نمایشگاه تجمل، عیاشی ها و خوشگذرانیها، زندگیهای رنگارنگ در عرصه مسئولان و مدیران کشور شود آن هم در مقابل مردمی که در امور اولیه زندگی خود در تنگنا هستند و نسل جوان هم در تشکیل خانواده، کار و اشتغال زندگی خود در بحران قرار دارد و این ها هر روز به قیافه یک مسئول نگاه میکنند، یک رنگ و تجمل جدیدتر در او مشاهده کنند.
آیتالله علمالهدی اضافه کرد: امام بزرگوار ما فرمودند «خدا نیاورد آن روزی را که سیاست مسئولان، پشت کردن به محرومان و روی آوردن به اغنیا باشد»، یعنی قشر آسیبپذیر نادیده گرفته شود در برنامهریزیها و مدیریتها، فقط یک عده پولدار را در نظر بگیرند و برای رفاه آنان برنامهریزی کنند، مشکل اصلی ما امروز مشکل داشتن در فرهنگ اقتصاد مقاومتی است.
اقتصاد مقاومتی، نسخه اصلی رفع مشکلات و دغدغه مردم
وی اظهار کرد: در مسئله اقتصاد مقاومتی که سومین سال آن هم در حال گذر و ورود به سال چهارم آن هستیم که مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی را به عنوان جریان مقاومت در برابر دشمن و نسخه اصلی رفع همه دغدغهها و نگرانیها به ما دادند، راهکار تعیین و شاخصهها را مشخص کردند، چالش ها را معین و ظرفیتهای اجتماعی را معین کردند که اگر امروز ستاد اقتصاد مقاومتی و عزیزان ما میخواهند به عنوان آخرین روزهای سالی که مقام معظم رهبری، سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نا نهادند به مردم گزارش دهند، بر اساس شاخصههای رهبری گزارش دهند که چه کردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ارائه آمار اشتغال، گزارش اقتصاد مقاومتی نیست، گفت: آمار اشتغال، گزارش در مسئله اقتصاد مقاومتی نیست، مقام معظم رهبری ظرفیتهای اقتصاد مقاومتی و چالش ها را مشخص کردند و حرف اولشان، ایجاد فرهنگ اقتصاد مقاومتی بود.
وی در همین زمینه اضافه کرد: با این تجمل پروریها و پشت پا زدن به سادهزیستیها، واقعاً مروج فرهنگ اقتصاد مقاومتی هستیم؟ برادران و خواهران، بخشی از نسخه اقتصاد مقاومتی، خود ما هستیم، بخش دیگر آن مربوط به مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و قوه قضاییه است، فرهنگ اقتصاد مقاومتی باید در زندگی ما اجرا شود، سه سال است از مقوله اقتصاد مقاومتی میگذرد، این بازار پوشاک ما است که بازار اجناس خارجی و بافته های دیگران است و هنرمندان ما در بافت، ساخت و تولید پوشاک در فقر و بیکاری به سر میبرند.
ریشه محقق نشدن اقتصاد مقاومتی، نبود فرهنگ آن است
وی تصریح کرد: ریشه آن، انتخاب و فرهنگ انتخاب ما مردم است، فرهنگ اقتصاد مقاومتی در ما پیاده نشده است، متأسفانه مسئولان در توسعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی کم آوردند، بیحسابوکتاب اتومبیلهای خارجی رنگارنگ وارد کردند و در خیابانها نمایش دادند، کجای قضیه با فرهنگ اقتصاد مقاومتی سازگار است؟ این بازار واردات را به روی بیگانگان گشودن، 80 میلیون بازار مصرفی کشور را برای دشمنان درست کردن، کجایش به اقتصاد مقاومتی میخورد؟
آیتالله علمالهدی به تعلل دستگاههای اجرایی و اقتصادی در توسعه صادرات غیر نفتی کشور اشاره کرد و گفت: جوانان ما رفتند به عنوان حمایت از حریم حرم و دفاع از مسلمانان در سوریه و عراق جان دادند، شهید شدند، بازار اقتصاد سوریه و عراق را ترکیه و کشورهای دیگر تصاحب کردند و شما نتوانستید از این موقعیت برای توسعه اقتصاد این کشور استفاده کنید.
وی افزود: مسئله توسعه صادرات غیرنفتی، یکی از مؤلفههایی است که رهبر معظم انقلاب برای اقتصاد مقاومتی فرمودند، سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال گذشت، آمار اشتغال دادن مشکل را حل نمیکند، شما آمار بیکار بدهید.
وی ادامه داد: امروز در آخر سال، جریان بیکاران ما در خانوادههایی که وجود دارند، با اول سال چه تفاوتی کرده است؟ از طرفی، در اشتغال نیز باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، این که نسل جوان ما صف بکشد و همه بخواهند حقوقبگیر دولت شوند و شغل دولتی پیدا کنند، این هم درست نیست، مگر در گذشته چند درصد مردم کارمند دولتی بودند؟ مگر شغل همین است؟
فرهنگ اقتصاد مقاومتی در اشتغال، دوری از تجمل و تولید نمایش داده شود
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: وقتی بحث فرهنگی اقتصاد مقاومتی میشود، هم در اشتغال، دوری از تجمل در زندگی مردم و تولید باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی نمایش داده و پیاده شود که افراد در عرصه تولید جهادی کار کنند و همین کشورهای اطراف خودمان، بازار وسیعی هستند و ما سهم حداقلی را هم نداریم که این برنامهریزی و کار جهادی در تولید و در مسئله انتخاب شغل در فرهنگ اقتصاد مقاومتی، انتخاب کار میخواهد نه انتخاب منبع حقوق و درآمد سر برج.
وی به فرهنگ اداره مملکت توسط امیرالمؤمنین(ع) اشاره و بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) جملهای دارند و میفرمایند: «هیهات که گرسنگی من، مرا بکشاند به طرف انتخاب غذای لذیذ در حالی که در گوشهای از بیابان یمامه یا حجاز، گرسنهای وجود دارد که به یک قرص نان جو خشک به چیز دیگری دسترسی ندارد، پس من هم باید همین قرص نان جو خشک را بخورم».
وی در این زمینه ابراز کرد: این جمله را میگویند و بعد میفرمایند «علت این که من باید ساده زیست باشم، غذایم نان جو خشکیده باشد، این نیست که من عابدترین، زاهدترین و عالم ترین انسانها به احکام دین و مفسر قرآن هستم، علتش، امیرالمؤمنین بودن من است، مدیریت من نسبت به جامعه و ریاست من به این مردم و به دست گرفتن سیاست معیشتی این مردم اقتضا میکند من غذای لذیذ نخورم».
لازمه مدیریت بر اقتصاد کشور، روی آوردن به اقشار محروم است
آیتالله علمالهدی، لازمه مدیریت بر اقتصاد کشور را روی آوردن به قشر محروم جامعه دانست و گفت: لازمه مدیریت در این کشور و ریاست، سیاست و سرنوشت این جامعه را در معیشت به دست گرفتن، روی آوردن به قشر محروم و سطح زندگی را تا پایین ترین قشر محروم تنزل دادن است.
یک مدیرکل، وزیر و وکیلی که زندگی تجملی دارد هیچوقت نمیتواند مدیر دلسوز در این انقلاب باشد، نمی تواند مدیری باشد که نسل انقلاب و جامعه انقلابی را مدیریت کند.
وی اضافه کرد: مسئولی که زندگی تجملاتی دارد نمیتواند به رنگ اقتصاد مقاومتی باشید و به مردم و جامعه بگوید به رنگ اقتصاد مقاومتی باشید.
هزینه نو کردن بی جهت لوازم زندگی را صرف قشر آسیبپذیر کنید
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با بیان این که مردم هزینه نو کردنهای بی جهت لوازم خانه را برای عید قشر آسیبپذیر هزینه کنند، عنوان کرد: واقعیتی است که شما مردم به فرموده حکیمانه مقام معظم رهبری دنبال فرهنگ اقتصاد مقاومتی باشید.
وی اضافه کرد: شب عید است، در مقام به هم زدن ابزار خانه و نو کردن بی جهت و بیرون انداختن برنیایید، اگر بنا شد بخواهید زندگی خودتان را در تجمل به رنگ تازهای دربیاورید، ببینید چقدر مصرف دارد، این مصرف را برای قشر محروم و آسیبپذیر صرف کنید، این فرهنگ اقتصاد مقاومتی است و ما سعی بر این داشته باشیم که انشاءالله این فرهنگ در زندگیمان پیاده شود و مسئولان نیز سعی بر این داشته باشند که فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جریان ظاهری زندگی آنان از یک نمایش کاملی برخوردار باشد.
انتهای پیام