انتقال خون کردستان سالانه میزبان بیش از 30 هزار اهداکننده خون داوطلب است
کد خبر: 3696327
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱

انتقال خون کردستان سالانه میزبان بیش از 30 هزار اهداکننده خون داوطلب است

گروه اجتماعی - مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: انتقال خون استان دارای دو مرکز ثابت در شهرستان‌های سنندج و سقز بوده که سالانه میزبان بیش از 30 هزار اهداکننده خون داوطلب است.

محمد کریمیان، مدیرکل انتقال خون کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: از آغاز دی ماه تا کنون پنج هزار و 188 اهداکننده خون به مرکز اهدای خون سنندج و یک هزار و 562 اهداکننده نیز به مرکز اهدای خون سقز مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 598 نفر مرد و 761 نفر نیز زن بوده‌اند.
وی افزود: هر ساله آمار اهدای خون در فصول سرد کاهش می‌یابد و خوشبختانه انتقال خون کردستان با میزبانی از اهداکنندگان خیر و همیشه همراه، بخش عمده فصل سرد را بدون هیچگونه کمبودی پشت سرگذاشت.
مدیرکل انتقال خون کردستان از مراجعه 6750 اهداکننده خون از آغاز زمستان سال جاری تا کنون خبر داد و گفت: از این تعداد مراجعه 4563 کیسه خون کامل دریافت شده است.
وی به تشریح انواع اهداکنندگان خون پرداخت و عنوان کرد: در زمستان سال جاری تاکنون میزبان هزار و 548 اهداکننده بار اول، هزار و 735 اهداکننده با سابقه اهدای خون قبلی و سه هزار و467 اهداکننده مستمر بوده‌ایم.
کریمیان با یادآوری اینکه با هدف ارتقای شاخص‌های سلامت خون از اهداکنندگان بار اول کیسه خون دریافت نمی‌شود، بیان کرد: کیسه خون‌های اهدایی تنها از اهداکنندگان مستمر که در سال حداقل دوبار خون اهدا می‌کنند یا اهداکنندگانی که سوابق اهدای خون دارند دریافت می‌شود.
وی به وضعیت گروه‌های خونی اهداکنندگان داوطلب در این مدت اشاره کرد و گفت: از تعداد شش هزار و 547 تست انجام شده بر روی نمونه خون‌های اخذ شده گروه خون O + با 2245 مورد و AB - با تنها 55 مورد بیشترین و کمترین فراوانی را در میان نمونه‌های دریافتی به خود اختصاص داده‌اند.
مدیرکل انتقال خون استان کردستان با اشاره به اینکه در زمستان سال جاری 5 هزار و 964 نمونه خون دارای گروه خون مثبت بوده است، ادامه داد: در این مدت تنها 601 اهداکننده خون دارای گروه خون منفی مراجعه کرده‌اند که این آمار نشان از فراوانی کم گروه‌های خون منفی در جامعه دارد و لزوم توجه بیشتر این افراد به اهدای خون را نشان می‌دهد.
مدیرکل انتقال خون کردستان با تاکید بر اینکه سیاست‌های سازمان انتقال خون ایران افزایش کمیت نیست و بهبود شاخص‌های کیفی در صدر برنامه‌ها قرار دارد، عنوان کرد: انتقال خون کردستان در مدت مشابه زمستان سال گذشته نیز قریب به همین تعداد کیسه خون کامل دریافت کرده‌اند و فرآورده‌های تولیدی آن را به مراکز درمانی تحویل داده است.
وی تعداد اهداکنندگان زمستان سال جاری که دارای مدارک تحصیلی دیپلم به بالا بوده‌اند را 20 هزار و 61 نفر اعلام کرد و گفت: ضروری است افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند توجه بیشتری به انجام فعالیت انسان دوستانه اهدای خون داشته و برای نجات جان همنوعانشان پیشگام شوند.
کریمیان به پیش رو بودن تعطیلات نوروزی نیز اشاره کرد و افزود: روزهای پایانی سال به دلیل اینکه بیشتر مردم سرگرم خرید و تدارکات عیدنوروز هستند زمان کمتری را به حضور در مراکز اهدای خون اختصاص می‌دهند در حالی که نیاز بیماران به خون همیشگی است.
به گفته وی فرآورده‌های گلبول قرمر متراکم 35 تا 42 روز و فرآورده‌های پلاکتی تنها سه روز عمر استاندارد دارد و ضروری است که آماراهدای خون با مصرف آن همواره در تعادل باشد.
مدیرکل انتقال خون استان در پایان از همه اهداکنندگان خون درخواست کرد که در روزهای پایانی سال نیز بیماران نیازمند به فرآورده‌های بدون جایگزین خون را فراموش نکنند و انتقال خون استان را بیش از پیش یاری بخشند.
وی در پایان یادآور شد: انتقال خون استان دارای دو مرکز ثابت در شهرستان‌های سنندج و سقز بوده که سالانه میزبان بیش از 30 هزار اهداکننده خون داوطلب است.
انتهای پیام

captcha