مرمت بنای بیرونی دروازه قرآن تا نوروز 97/ تمام تمثال‌های شهدا تا پایان امسال نصب می‌شوند
کد خبر: 3696392
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
میرزاوند در پاسخ به ایكنا:

مرمت بنای بیرونی دروازه قرآن تا نوروز 97/ تمام تمثال‌های شهدا تا پایان امسال نصب می‌شوند

گروه اجتماعی ـ رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز از اتمام مرمت بیرونی بنای تاریخی دروازه قرآن تا قبل از فرا رسیدن عید نوروز 97 خبر داد و گفت: مرمت درونی در سال آینده انجام می‌شود.

به گزارش ایكنا از فارس، جهان‌بخش میرزاوند، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز امروز، 12 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار ایكنا درباره آخرین وضعیت مرمت دروازه قرآن گفت: مرمت دروازه قرآن به‌دو صورت بیرونی و درونی صورت می‌گیرد.
وی با یادآوری اینكه مرمت این بنای تاریخی از سال 94 تاكنون كلید خورده است، افزود: با توجه به قدمت دروازه قرآن، مرمت این بنای تاریخی زیر نظر اداره‌كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس صورت می‌گیرد.
میرزاوند گفت: در بخش بیرونی در گام نخست ابتدا تثبیت بنا بود و محكم‌سازی پایه‌های آن بود و در گام بعد شامل بدنه دروازه قرآن می‌شود كه به یاری خدا مرمت بنای بیرونی تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید و به یاری خدا سفره هفت سین در لحظه تحویل سال در كنار این بنای تاریخی برپا خواهیم كرد.

سفره هفت سین در كنار دروازه قرآن پهن می‌شود
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز، زمان مرمت درونی بنای دروازه قرآن را سال 97 اعلام كرد و گفت: فعلاً اولویت اول ما اتمام مرمت بیرونی دروازه قرآن است كه آن را به سرانجام خواهیم رساند.

اشاره به قضایای جمع‌آوری و نوسازی تمثال‌های شهدا
وی در ادامه سخنان خود به قضیه جمع‌آوری و نوسازی تمثال‌های شهدا در سطح شهر شیراز اشاره كرد و گفت: عدم اطلاع‌رسانی به موقع از طرف ما باعث شد كه در خصوص نوسازی و بهسازی تمثال‌های شهدا در شبكه‌های مجازی مسائلی پیش آید.

عدم اطلاع‌رسانی به موقع از سوی شهرداری موجب بروز سوءتفاهم‌ها شد
میرزاوند اظهار كرد: از سال 90 به‌مناسبت كنگره سرداران و 14 هزار و 600 شهید استان فارس با همكاری موزه دفاع مقدس، بنیاد شهید و شهرداری شیراز تعدادی بنر تمثال شهدا در شیراز نصب شد اما با گذشت زمان این تمثال‌ها فرسوده شدند و از سال 92 بهسازی اینان در دستور كار قرار گرفت و هر سال انجام می‌شود و امسال نیز مانند سال‌های گذشته این اتفاق افتاده است اما عدم اطلاع‌رسانی به موقع باعث شد كه این مشكلات پیش آید.

نصب 25 تابلو جمعی شهدا در شیراز
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز از نصب 25 تابلو جمعی شهدا در نقاط مختلف كلان‌شهر خبر داد و گفت: این تابلوها در ورودی‌های محلات چوگیاه، شهرك بهاران، سجادیه فرهنگ‌شهر و غیره نصب شده است و همچنین 15 تابلو تمثال‌های جمعی شهدای محلات نیز در 15 محله شیراز نصب خواهد شد كه تاكنون تابلوهای محلاتی نظیر سعدی، پودنك، ركن‌آباد، ابیوردی و عادل‌آباد نصب شده و مابقی آن‌ها تا شب عید نوروز نصب خواهند شد.
وی یادآور شد: تمام تمثال‌های شهدایی كه در سطح شهر شیراز بودند، بهسازی می‌شوند و سازه‌های فلزی نزدیك به نیمی از آن‌ها رنگ‌آمیزی و نصب شده است و مابقی طی روزهای آینده نصب خواهد شد.
میرزاوند تعداد تمثال‌های شهدا را در سطح شهر شیراز 3 هزار بنر و تمثال اعلام كرد و گفت: 800 سازه با یك هزار و 200 تمثال شهدا در شیراز نصب بوده كه به هر ستون برق 4 تمثال شهدا وصل بوده است لذا ما سازه‌هایی كه آسیب دیده بود را در كارگاه‌های خود جوشكاری و رنگ‌آمیزی و نصب كرده و خواهیم كرد.

نصب 3 هزار تمثال شهدا در شیراز
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز از نصب 3 هزار تمثال شهدا در سطح این كلان‌شهر خبر داد و گفت: به تعداد سازه‌هایی كه قبلاً وجود داشته، تمثال شهدا نصب خواهند شد.
وی همچنین به برخی دیگر از شبهه‌هایی كه در این باره مطرح شده بود، اشاره كرد و گفت: به این دلیل این تمثال‌ها در سال 22 كنده شده‌اند به دلیل ترافیك سطح شهر بوده است و به این دلیل خودروهایی كه این كار را انجام می‌دادند فاقد آرم شهرداری بوده چون متعلق به پیمانكار و بخش خصوصی بوده‌اند اما ما تمام پیمانكاران خود را موظف كرده‌ایم كه حتماً در انجام خدمات خود از آرم مخصوص استفاده كنند.

تمام تمثال‌های شهدا تا پایان امسال نصب می‌شوند
میرزاوند تأكید كرد كه تا پایان امسال و قبل فرا رسیدن عید نوروز تمام تمثال‌های شهدا نصب می‌شوند البته برخی از این تمثال‌ها سازه دارند و تنها بنر آن‌ها تعویض خواهد شد.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز همچنین به هزینه‌هایی كه برای این كارها صرف می‌شوند نیز اشاره كرد و افزود: هزینه ساخت بنر و سازه آن‌ها با توجه به اینكه جنس بنرها وارداتی است و البته بسیاری از سازه‌ها را خودمان جوشكاری و رنگ كردیم، قیمت متغیر است اما در بحث تابلوهای جمعی شهدا در محلات قریب به 20 میلیون تومان هزینه شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه این سازمان به استقبال بهار می‌رود، گفت: كمیته‌های استقبال از بهار در شهرداری شیراز تشكیل شده است و این سازمان با اصلاح، هرس درختان و بهسازی جداول و باغچه‌ها آماده میزبانی بهار می‌شود.

اشاره به فعالیت‌های نوروزی شهرداری
میرزاوند، جایگزینی درخت‌های خشك، ترمیم سطح‌ فضای سبز در پارك‌ها، میادین، بلوارها، كاشتن گل و گیاه طبیعی و كاشت نهال به‌مناسبت روز درختكاری، تهیه دفترچه راهنمایی كه تمام باغ‌ها و پارك‌های تحت اعم باغ‌های خانواده و تاریخی كه تحت مدیریت شهرداری هستند، همراه با آدرس كمپ‌های اسكان و نصب چادر مشخص شده است را از جمله اقدامات این سازمان برای میزبانی نوروز برشمرد.

كاشت 15 هزار نهال به یاد 15 هزار شهید استان فارس در شیراز
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در ادامه همچنان به فرا رسیدن روز درختكاری اشاره كرد و گفت: در این راستا در شهر شیراز به یاد 15 هزار شهید استان فارس، 15 هزار نهال كاشته خواهد شد.
وی ادامه داد: مراسم روز درختكاری با حضور اصحاب رسانه و مسئولان ارشد استان در ساعت 9 صبح روز سه‌شنبه، 15 اسفندماه در پارك سلامت ابتدای بلوار حسینی‌الهاشمی برگزار می‌شود.

تشریح برنامه‌های هفته درختكاری در شیراز
میرزاوند با بیان اینكه برای تمام اقشار مختلف مردم طی روزهای 15 تا 21 اسفندماه جاری برنامه‌های روز درختكاری تدارك دیده شده است، گفت: در روز 16 اسفندماه ساعت 10 صبح در پارك مادر برای دانشجویان و دانش‌آموزان و در همین روز ساعت 15 در باغ گل‌ها ویژه بنیاد نخبگان، در روز 17 اسفندماه در ساعت 9 صبح پارك نور ویژه بانوان و همین روز در ساعت 11 در باغ چمران جنوبی ویژه علوم پزشكی، در روز 18 اسفندماه در ساعت 9 صبح پارك جنگلی گلستان ویژه هیئت كوهنوردی و هیئت‌های ورزشی و ساعت 15 همین روز پارك جنگلی انجیره ویژه انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه شیراز، روز 19 اسفندماه ساعت 9 صبح پارك جنگلی كیان‌آباد ویژه بسیج مهندسین و ساعت 15 همین روز و همین مكان ویژه نظام مهندسی ساختمان، روز 20 اسفندماه ساعت 15 پارك نور ویژه هنرمندان و 21 اسفندماه ساعت 9 صبح پارك مادر ویژه مجمع خیرین و ساعت 15 همین روز ویژه خانواده‌های معظم شهدا كاشت نهال انجام می‌شود.
وی با بیان اینكه دكتر مصلح‌شیرازی، اولین خیر درختكار با اهدای 500 نهال در شیراز شناخته شده است، گفت: درخت‌هایی كه در سطح شهر شیراز كاشته می‌شوند، نمادی از این شهر مثل نارنج و سرو هستند و درخت‌هایی كه در دامنه‌ها و ارتفاعات اطراف شیراز كاشته می‌شوند با توجه به خشكسالی، از درختانی هستند كه نیاز به آب كمتری دارند.

اهدای نهال رایگان در مناطق 11 گانه شهرداری
میرزاوند با تصریح اینكه در 11 منطقه شهرداری ما سایت‌هایی را برای روز درختكاری تدارك دیده‌ایم، گفت: همچنین در مناطق 11 گانه شهرداری شیراز نهال‌های رایگان طی روزهای 14 تا 20 اسفندماه توزیع خواهند شد.

پارك مفاخر در شیراز احداث می‌شود
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در ادامه از احداث پارك مفاخر در این كلان‌شهر خبر داد و گفت: در این پارك تمام مفاخر اجتماعی، مذهبی و كسانی كه به نوعی به ایران، شیراز و بشریت خدمت كرده‌اند با نصب مجسمه‌ها، سردیس‌ها و المان‌هایی معرفی خواهند شد.

ساماندهی مبلمان و فضای حافظیه تا قبل از عید نوروز
وی با یادآوری اینكه هنوز جانمایی برای این پارك نشده است، گفت: ما ارتباط تنگاتنگی با میراث فرهنگی و ارشاد داریم لذا بنا داریم تا قبل از نوروز، مبلمان حافظیه و فضای سبز آن را ساماندهی كنیم.
میرزاوند در ادامه گفت: از این به بعد ساختمان‌های در حال ساخت در شیراز موظف هستند كه نمای معماری خود را بر روی یك نبر چاپ و بر روی سازه‌های اطراف آن نصب كنند.

تمام المان‌های شیراز مبتنی بر فرهنگ اسلامی، ایرانی و شیرازی خواهد بود
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز همچنین گفت: از این به بعد تمام المان‌هایی كه در سطح شهر شیراز نصب خواهند شد، مبتنی بر فرهنگ اسلامی، ایرانی و شیرازی خواهند بود.
وی از پهن كردن سفره هفت سین‌ در ایام نوروز در جلوی درب ادارات شیراز خبر داد و گفت: سفره‌آرایی این‌ها با گل و گیاه انجام خواهد شد ضمن اینكه قریب 100 سازه گل برای عید نوروز آماده و در سطح شهر نصب خواهیم كرد.
میرزاوند تعداد المان‌هایی كه بناست برای ایام نوروز نصب شوند، 20 المان اعلام كرد و گفت: برای دیوارنویسی و نقاشی‌ آن‌ها،‌ مسابقه برگزار خواهیم كرد تا خلاقیت هنرمندان به منصه ظهور برسد همچنین بنا داریم در آینده اكثر پل‌ها و زیرگذرها را با نقاشی و كاش‌كاری زیباسازی كنیم.
انتهای پیام

captcha