راه‌اندازی اینترنت کودکان در آینده‌ای نزدیک/ مبانی فقهی ارز دیجیتال تبیین شود
کد خبر: 3696424
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
آذری‌جهرمی خبر داد:

راه‌اندازی اینترنت کودکان در آینده‌ای نزدیک/ مبانی فقهی ارز دیجیتال تبیین شود

گروه فناوری اطلاعات ــ وزیر ارتباطات با اشاره به راه‌اندازی آزمایشی ارز دیجیتال در کشور و بررسی تدوین قوانین و مقررات حوزه فنی و تبیین مبانی فقهی آن بر ضرورت برتری دادن موتور‌های جست‌وجوگر داخلی بر انواع خارجی، تاکید کرد و گفت: در راستای تجاری‌سازی پروژه جویشگر بومی، موتور جست‌وجوی پارسی‌جو را به عنوان پیش‌فرض اینترنت کودکان، توسعه خواهیم داد.

تصویر مرتبط
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری که بعد‌از ظهر امروز ۱۲ اسفندماه در حاشیه رونمایی از پروژه‌های مرکز تحقیقات مخابرات ایران برگزار شد، گفت: لازم است تحول درحال وقوع در حوزه فناوری اطلاعات شناخته شده و با اهداف و سیاست‌های هر کشوری که می‌خواهد آن را اجراکند، انطباق پیدا کند تا هدف‌گذاری شود و برای حرکت برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: لازمه همه این اقدامات، پژوهش است و ابتدا باید آینده پژوهی انجام شود از این بابت که بدانیم چه اتفاقی می‌خواهد رخ دهد، سپس انجام پژوهشی است تا آنچه در کشور در حال رخ دادن است را بدانیم و بعد تطبیق اسناد برای توانمندی‌ها است.
 
وی ساختار مدیریتی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای تطبیق با تحولات در حال وقوع این حوزه لازم دانست و افزود: این تحول در ساختار پژوهشگاه باید انجام شود تا مدیریت دانش تحول را بتواند پرچمداری کند.

آذری جهرمی با اشاره به رونمایی پروژه‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان بازدید خود اظهار کرد: امروز بخشی از پروژه‌هایی که طی یک یا دو سال گذشته در این پژوهشگاه به انجام رسیده رونمایی شد و ضمن ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه ماهواره‌ها، آزمایشگاه‌های مرجعی که در کشور مورد نیاز است و بخش‌های مختلفی به آن وابسته هستند، آغاز به کار کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مرکز ماهر در حال بررسی تخلفات صورت گرفته در زمینه وب‌سایت‌هایی است که از فرآیند ارزکاوی در جهت پول دیجیتال استفاده می‌کنند، گفت: در این زمینه در حال جمع‌آوری مستندات هستیم و به محض احراز تخلف به مراجع قضایی اعلام خواهیم کرد. به محض اینکه گزارش این مرکز آماده شود، برخورد جدی با متخلفان این وب سایت‌ها صورت گرفته و به مراجع قضایی آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی آزمایشی ارز دیجیتال در کشور در دست بررسی و پژوهش است، گفت: در این زمینه با همکاری بانک مرکزی در حال تدوین قوانین و مقررات در حوزه فنی و تبیین مبانی فقهی آن هستیم. ارز دیجیتال نیازمند یک شبکه خاص نیست و در صورت تدوین ضوابط و مقررات آن قابل پیاده‌سازی در کشور است.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: برای عملیاتی شدن این موضوع ابتدا باید آن را به صورت پایلوت اجرا کنیم و نظام بانکی هم تغییرات خودش را با آن هماهنگ کند. البته هنوز سیاست‌گذاری‌های این مسئله استخراج نشده است. در بحث استفاده از پیام‌رسان‌ها برای این موضوع هم که می‌توانند بستر مناسبی باشند نیز برنامه‌ریزی خاصی صورت نگرفته است.

آذری جهرمی در ادامه در خصوص استفاده از متور‌های جست‌وجوگر فارسی و عملیاتی شدن آن‌ها سخن گفت و افزود: بخشی از فرایند بومی این مسئله که زیرسیستم آن است در قالب نقشه رونمایی شد. این نقشه بخث خدماتی را ارائه می‌دهد و جزو لایه‌های خدماتی شبکه ملی اطلاعات است.

وی با تاکید بر ضرورت برتری دادن موتور‌های جست‌وجو گر داخلی بر انواع خارجی، اظهار کرد: از موتور‌های جست‌وجوی بومی می‌توان در چرخه اینترنت و کودک استفاده کرد تا درنهایت بتوان متور‌های داخلی را تقویت کرد. در حال حاضر دو درصد از جست‌وجو‌های انجام شده توسط کاربران از موتور بومی «پارسی‌جو» انجام شده است که می‌توان با استفاده و انتقال زیرساخت‌های تجاری این موتور‌ها را تقویت کرد.

به گزارش ایکنا وزیر ارتباطات با اشاره به راه‌اندازی طرح اینترنت کودکان در آینده‌ای نزدیک، گفت: در راستای تجاری‌سازی پروژه جست‌وجوگر بومی در کشور، موتور جست‌وجوی پارسی‌جو را به عنوان پیش فرض اینترنت کودکان توسعه خواهیم داد.

وی افزود: هم‌اکنون با توجه به استقبال صورت گرفته از این موتور جست‌وجو، سهم موتور جستجوی پارسی جو، ازکل سهم جست‌وجوی اینترنتی در کشور ۲ درصد است. در این راستا در صدد اتخاذ سیاست‌هایی هستیم تا این محصول تجاری‌سازی شده و اقتصادی شود. با توجه به این مسئله به دنبال ایجاد جست‌وجوگر‌های اختصاصی برای مطالب خاص به عنوان مثال در حوزه پزشکی هستیم. به‌صرف رونمایی از یک پژوهش، نمی‌توانیم واردات محصولات مشابه را در کشور ممنوع کنیم بلکه باید سیاست‌هایی در نظر گرفته شود تا پژوهشگران بتوانند محصول خود را به تولید و تجاری‌سازی نزدیک کنند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر لزوم نوسازی تجهیزات در حوزه امنیت اطلاعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات، به برخی پروژه‌های رونمایی شده در مرکز تحقیقات مخابرات اشاره کرد و گفت: امروز نیاز به سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری در این حوزه داریم. در زمینه این پروژه‌ها به دلیل تحریم اجازه واردات نداشتیم و امروز پژوهشگران ما مرز‌های تحریم را شکسته و موفق به تولید داخلی در این حوزه شده‌اند.

وی در ادامه در خصوص سازکار و اقدامات وزارتخانه برای مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم و ارزش افزوده از سوی اپراتور‌های تلفن همراه، گفت: با تصویب دستورالعمل جدید برای اپراتور‌های تلفن همراه حداکثر تا دوماه آینده موضوع پیامک‌های تبلیغاتی ساماندهی می‌شود. براساس این مصوبه کسب و کار‌هایی که از طریق پیامک می‌خواهند با مشترک در ارتباط باشند، باید قبل از ارسال پیامک، مجوز آن را از مشترک دریافت کنند. پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش‌افزوده برای ما نیز آزاردهنده است و بر‌این اساس مکانیزمی راه‌اندازی کردیم تا ارسال هر نوع پیامک با اخذ مجوز از سوی مشترک همراه باشد.

آذری جهرمی با بیان اینکه فضای مجازی و فناوری اطلاعات یک اقتصاد دارد که هر یک از این زیر سیستم‌ها هم در آن یک سهمی دارند، ادامه داد: همان رویکرد‌هایی که در عرصه صنعت وجود دارد، در فضای مجازی هم باید وجود داشته باشد. در این حوزه تجاری‌سازی، برندسازی و پاسخگویی به مشتریان بسیار مهم است. راهکار این هدف اتخاذ سیاست‌های بازاریابی برای محصولات داخلی است.
 
انتهای پیام/
captcha