برگزاری نشست نسخ خطی دینی قرون وسطی در قزاقستان
کد خبر: 3696531
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲

برگزاری نشست نسخ خطی دینی قرون وسطی در قزاقستان

گروه بین‌الملل - نشست «تأثیر نسخ خطی دینی قرون وسطی بر فهم دینی معاصر» با همكاری مرکز نسخ خطی و کتب نادر و نیز مرکز پژوهش علمی مسایل دینی وزارت امور ادیان و جامعه مدنی قزاقستان، در این كشور برگزار شد.

 

برگزاری نشست نسح خطی دینی قرون وسطی در قزاقستانبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ نشست «تأثیر نسخ خطی دینی قرون وسطی بر فهم دینی معاصر» با همكاری مشترک «مرکز نسخ خطی و کتب نادر» وابسته به وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان و «مرکز پژوهش علمی مسایل دینی وزارت امور ادیان و جامعه مدنی قزاقستان» و با حضور آینور عبدالرسول‌قیزی، رئیس مرکز پژوهشی علمی مسایل دینی وزارت ادیان، حیدر ابواف، رئیس مرکز بین‌المللی ادیان و فرهنگ‌ها، اصیل خان سادواف، رئیس مرکز نسخ خطی و کتب نادر، مسعود شیخ‌زین‌الدین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان، اساتید دانشگاه‌ها، کارمندان علمی مرکز نسخ خطی و کتب نادر و مرکز پژوهشی علمی مسائل دینی وزارت ادیان، متخصصین دین‌شناسی و اسلام‌شناسی، در محل مرکز نسخ خطی و کتب نادر قزاقستان در شهر آستانه برگزار شد.

اهداف این نشست بررسی مسائلی نظیر تحقیق، جمع‌آوری، انتشار، ترجمه به زبان امروزی و معرفی آثار منحصر به فرد جهان ترکی و اسلامی به محافل علمی و نیز مسائلی مانند تربیت متخصصان نسخ خطی، هدایت متخصصان اسلام‌شناس و دین‌شناس برای بررسی متون قرون میانه، شکل‌دهی روش‌های کارایی استفاده از متون دینی در آموزش، عنوان شد.

در آغاز این نشست آینور عبدالرسول‌قیزی، رئیس مرکز پژوهش علمی مسائل دینی وزارت امور ادیان و جامعه مدنی قزاقستان بر نقش مهم آثار و نسخ خطی قدیمی به عنوان میراث فرهنگی و معنوی و بیان‌كننده ارزش‌ها و جهان‌بینی قرون وسطی، تأکید کرد و گفت: جایگاه آثار تاریخی‌ که قدمت آنها به هزاران سال پیش برمی‌گردد، به عنوان پل ارتباطی میان دوران گذشته و دنیای امروز در شکل‌دهی فهم دینی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: موضوع اصلی مقاله رئیس جمهور قزاقستان با عنوان «جهت‌گیری آینده: نوسازی معنوی» نیز تحریک ذهنیت مردم از طریق احیای جهان‌بینی ملی است. در این راستا نسخ خطی قرون وسطی به عنوان پدیده فرهنگی و اجتماعی در حفظ هویت ملی و سرعت بخشیدن به روند احیای معنوی، نقش به سزایی دارد.

سپس مسعود شیخ‌زین‌الدین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان، در سخنانی گفت: در عنوان این نشست سه نکته مهم ذکر شده است؛ 1- نسخ خطی دینی قرون وسطی 2- فهم دینی معاصر و 3- تأثیر نسخ خطی دینی بر فهم دینی معاصر. در واقع هر سه نکته ذکر شده در عنوان نشست، از نکات مهم مباحث روز جهان اسلام است و جا دارد همایش‌های متعددی برای کاوش‌های بیشتر در این باره با حضور علمای مذاهب اسلامی برای تعامل بیشتر میان آنها برپا شود.

وی در ادامه به صورت مختصر پیرامون هر یک از موارد سه گانه مذکور سخنانی را ایراد کرد.

سپس حیدر ابووف، رئیس مرکز بین‌المللی ادیان و فرهنگ‌های کمیته امور ادیان وزارت امور ادیان و جامعه مدنی قزاقستان در سخنرانی خود با عنوان «جامعه، دین و یسوی»، شکل‌گیری مکتب خواجه احمد یسوی در سرزمین قزاق‌ها و تلاش مریدان او برای گسترش علم استاد خود را بیان کرد و گفت: برای نوسازی ذهنیت دینی جامعه امروز باید راز و منطق میراث فرهنگی را کشف کنیم و در این راه آثار یسوی به ما کمک می‌رساند؛ زیرا طی قرن‌ها، تلاش‌های زیادی برای نابودی هویت، زبان، دین و فرهنگ ما از سوی همسایه شمالی صورت گرفته است. در حال حاضر روند نوسازی ذهنیت مردم با مشکلات زیادی روبرو شده است.

در ادامه مقصد آلپیس بایف، استاد تاریخ دانشگاه اوراسیا در سخنان خود گفت: اکثر کتب مربوط به تاریخ قزاقستان، بر مبنای بررسی‌های دانشمندان روس و اروپایی تألیف شده‌اند. به این دلیل قزاق‌ها باید به ریشه‌های خود بازگردند و تاریخ واقعی خود را به دست آورند. در این راستا آثار تاریخی علمای صوفی در برقراری ارتباط با گنجینه‌های معنوی، نقش به سزایی ایفا می‌کند.

سپس بیان ژوباتووا، استاد دانشگاه الفارابی آلماتی، مسأله جمع‌آوری و بررسی نسخ خطی و همچنین تأمین مالی این فعالیت‌ها را مطرح و بر ضرورت تربیت متخصصان، جمع‌آوری، بررسی، نگهداری و ترجمه نسخ خطی تأکید کرد.

در ادامه تیشخان کنشیلیک، رئیس کرسی ادیان دانشگاه اوراسیا، بولات قورقان بایف، استاد دانشگاه اوراسیا، عدل علی ژابیگ بای، کارمند علمی مرکز کتب نسخ خطی نادر، ابواف امرقول، معاون مرکز نسخ خطی و کتب نادر و چند تن دیگر از اساتید به ایراد سخن پرداختند.

در حاشیه این نشست علمی، نمایشگاهی با عنوان «مروارید حکمت سرزمین قزاق‌ها» بر پا شد که نسخ خطی و آثار خواجه احمد یسوی و مریدان او در معرض دید شرکت‌کنندگان نشست قرار گرفت.

انتهای پیام

captcha