سیاه خیمه‌‌ای در بیابان خرافات/ ظهور منجی دروغین در اینستاگرام
کد خبر: 3696581
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶

سیاه خیمه‌‌ای در بیابان خرافات/ ظهور منجی دروغین در اینستاگرام

گروه شبکه‌های اجتماعی ــ جدیدا صفحه اینستاگرامی که مدعی ارتباط با امام زمان(عج) و اداره توسط سید یمانی(نایب امام زمان) است، پیام‌های متعددی منتسب به ایشان منتشر می‌کند؛ در ادامه با تحلیل محتوای این پیام‌ها، به بازخوانی اهداف پشت پرده گردانندگان این صفحه می‌پردازیم.

سیاه خیمه‌‌ای در بیابان خرافات/ظهور امام زمان دروغین در اینستاگرام
به گزارش ایکنا؛ مدت تقریباً طولانی است که صفحه اینستاگرامی ظاهر شده و ادعا می‌کند با امام زمان (عج) ارتباط دارد و توسط سید یمانی (نایب امام زمان) اداره می‌شود و خود حضرت نیز جمعه‌ها شخصاً آنلاین می‌شوند! از آنجا که بطلان این ادعا امری روشن است، ادامه به تحلیل محتوای پست‌های این صفحه می‌پردازیم.

این صفحه که امروز بیش از ۶۱ هزار دنبال‌کننده دارد و شمار دنبال‌کنندگانش رو به افزایش است از صفحه‌های پر مخاطب اینستاگرام محسوب می‌شود، این دنبال‌کنندگان که از قشر جوان و نوجوان جامعه تشکیل می‌شود بیشتر برای تفریح و سرگرمی این صفحه را دنبال می‌کنند، اما باید در نظر داشت که همین تفریحی، ضمن اینکه باعث افزایش دنبال‌کنندگان و ترویج آن می‌شود، می‌تواند اثرات معنوی و روانی خود را نیز داشته باشد و حداقل موجبات وهن و تمسخر به باور‌های دینی را فراهم آورد.

در این بین حتی افرادی هستند که به این صفحه دروغین ایمان دارند و به اصطلاح بر آن دخیل آنلاین می‌بندند! باورداشت این مسئله یعنی حضرت موعود (عج) برای ارتباط با مردم به یک صفحه اینستاگرامی علی‌رغم تمام محدودیت‌های آن روی آورده است! مخاطبان نیز در درجه اول محدودیت ابزاری دارند که فرد منتظر باید تلفن همراه هوشمند داشته باشد، بعد از این محدودیت بحث دسترسی به اینترنت مطرح می‌شود و بعد از آن نیز مسئله امنیت و محدودیت فضای مجازی قد علم می‌کند و از آنجا که مطالب این صفحه فقط به زبان فارسی است کسانی که غیر ایرانی هستند و یا فارسی نمی‌دانند از این ارتباط خط می‌خورند. ارتباط امام و امت جدا از منظومه روایی و میراث برجامانده از حضرت، از مجاری عالم تکوین و غیب تا مجاری شهودی بحثی بسیار گسترده دارد و چگونه است که عده‌ای روش اینستاگرام را برای ارتباط امام و امت باور می‌کنند!

اما در تحلیل محتوای این صفحه، چند ماهی محتوای این پیج دنبال و بررسی شد تا اهداف پشت پرده مدیران این صفحه در جهت تخریب چهره اسلام و ایران روشن شود؛ برخی از عناوین این تلاش‌ها شامل اسلام احمقانه، مردسالاری و تحقیر بانوان، ضد و نقیض‌های بی‌ثبات، حمایت‌ها و حمله‌ها، بی‌آبرویی خنده‌دار، فتوا‌های بی‌سروته، هیزم بیار معرکه، حرام اندر حرام است می‌شود. در ادامه به بازخوانی این موارد می‌پردازیم.

برداشت احمقانه از دین «تصویر اول»

این پیج شدیداً در تلاش است که اسلام را دینی ابلهانه و دور از تمدن نشان دهد با اظهار نظرات مسخره و فتوا‌های عجیب اسلام را دینی نمایش می‌دهد که گویا زمانه همچنان در دوران صدر اسلام است و همه مردم جهان بادیه‌نشین هستند و فرهنگ جاهلیت فضیلت دارد و باید به آن دوران رجعت کرد، از طرفی در برخورد با پدیده‌های نوظهور نیز واکنش‌های تند، خنده‌دار و حیرت‌زده را دارد به شکلی که گویا خود حضرت از زمانه آگاه نیستند و از دیدن چیز‌های جدید و نوآوری‌ها شگفت‌زده و متحیر می‌شوند.
 
مردسالاری و تحقیر بانوان «تصویر دوم»

پیج مدعی، تمام تلاشش را می‌کند تا بانوان را موجوداتی ذاتاً ناتوان و شدیداً وابسته به غیر جلوه دهد، در تمام زمینه‌ها اظهار نظر می‌کند و از نوشتن هیچ نکته‌ای برای تحقیر بانوان عبایی ندارد، این پیج بانوان صدر اسلام و چه بسا دوران قبل از اسلام را تایید می‌کند و همه دختران و بانوان را به سمت این مسیر هدایت می‌کند بدون توجه به پیشرفت‌های علمی و روز، از مردان خدا ساخته و بانوان را مجبور به پرستش مردان می‌کند. با تمام فعالیت‌های ورزشی، مدنی، اجتماعی، سیاسی و... بانوان شدیداً مخالف است و همان‌طور که اول گفته شد در فرهنگی که معرفی می‌کند بانوان را موجوداتی بسیار وابسته و ناتوان می‌پسندد.
 
ضد و نقیض‌های بی‌ثبات «تصویر سوم»

این صفحه بار‌ها دچار ضد و نقیض‌های عجیبی می‌شود، برای مثال از یک سو فتوا می‌دهد برداشتن ابرو برای بانوان حرام است و از سوی دیگر تصویر سیده زهره (همسر سید یمانی) را با ابروانی برداشته شده منتشر می‌کند و یا در ابتدای کار گفته بود ما خانواده‌ای فقیر هستیم و حضرت امام با ما نان میل می‌کنند، اما بعد‌ها ادعا کرد حضرت در هفته چندبار به منزلشان وارد شده و باهم جوجه کباب و بره می‌خورند! حجاب را واجب و فقط چادر می‌داند، ولی از دختران خیابان انقلاب حمایت می‌کند و یا مثال دیگر بازگشت بازیگر ایرانی و حمایت از او و بلافاصله حمله به او بود. از طرفی کشور‌های غیر اسلامی را حرام می‌داند و از طرفی از مسافرت به تایلند پست می‌زند. ولنتاین را حرام می‌نامد و از طرفی از دنبال کنندگانش می‌خواهد در روز ولنتاین به هم عمامه و چادر هدیه دهند!
 
حمایت‌ها و حمله‌ها «تصویر چهارم»

فارغ از فالور‌های این صفحه که بیش از شصت هزار نفر است، در لیست فالویینگ‌هایش تنها دو صفحه است؛ امام خمینی و رهبر انقلاب، این پیج بار‌ها و بار‌ها از تلاش دارد تا در اقدامی ریاکارانه و مزورانه از رهبر انقلاب با عناوینی چون ایشات قدیس، پادشاه و... می‌سازد، اما در مواقعی که صدای اعتراضات بلند می‌شود شروع به تخریب نظام کرده و به انتشار اعلامیه‌ها و قرار‌های اعتراضی اقدام می‌کند و حتی از پیام‌ها و نامه‌های شاهزاده‌های قبلی ایران و سران غربی حمایت می‌کند.
 
بی‌آبرویی خنده دار «تصویر پنجم»

این مجموعه با تمام توانش تلاش می‌کند تا ایرانیان و مسلمانان را در جهان، احمق‌های عقب‌مانده نشان‌دهد برای نمونه حمله به پیج ناسا و سردادن شعار مرگ بر ناسا را می‌توان نام برد با این دلیل که علم آن‌ها در خدمت دشمنان اسلام است و به زودی از این علم استفاده می‌کنند! نمونه دیگر دسته بندی موجودات و گیاهان بر اساس دین‌هایشان است! دعوت سران غربی به اسلام نیز از دیگر اقدامات این پیج برای بی‌آبرو کردن و احمق نشان دادن ایرانیان و مسلمانان است. از مسخره‌ترین اقدامات این پیج نیز می‌توان تغییر نام برخی اعضای بدن به اصطلاحات ایرانی و اسلامی یاد کرد مثلاً استفاده واژه ولایت‌رگ به جای واژه شاه‌رگ. آخرین حرکت احمقانه آن نیز معرفی امامزاده تراکتور بود!

فتوا‌های بی‌سروته «تصویر ششم»

گاهی این صفحه فتوا‌هایی ارائه می‌دهد و ادعا می‌کند که از زبان امام زمان است! این فتوا‌های جعلی با عقل و منطق جور درنمی‌آید و اکثراً احمقانه، خنده‌دار و بسیارشرم‌آور است. این پیج برخی اوقات اعلام می‌کند که به پیج دخیل ببندید و در دایرکت پیام دهید تا حضرت پاسخ شما را بدهد و از آن‌ها عکس تهیه کرده و منتشر می‌کند.
 
هیزم بیار معرکه «تصویر هفتم»

بدترین و زجرآورترین قسمت اعمال شنیع این صفحه مدعی همین بخش از فعالیت‌های آن است، منتظر می‌نشینند تا فاجعه‌ای دردناک در جامعه رخ دهد و بلافاصله در روز‌های داغ ماجرا اظهار خوشحالی کرده و شروع به شکرگزاری می‌کند و آن فاجعه را مشیت الهی می‌خواند و داغ مردم را بیشتر و بیشتر می‌کند.

حرام اندر حرام است «تصویر هشتم»

کاملاً مشخص است صاحبان این پیج از اینکه اسلام و ایران را مخالف با همه چیز نشان دهند قلباً لذت می‌برند، با تمام تکنولوژی‌ها، نوآوری‌ها، آزادی‌ها، سیاست‌ها، دین‌ها و هر آنچه که به نظرشان برسد شدیداً مخالفت کرده و حرام اعلامش می‌کنند.

بازی کثیف؛ هدفی کثیف‌تر

بازخورد‌های این پیج نیز بسیار متنوع است، کامنت‌ها اکثراً پست‌ها را به تمسخر می‌گیرند و تصاویر دایرکت‌ها راز و نیاز و التماس مردم را نشان می‌دهد، اما این پیج در نهایت به هدف خود یعنی مسخره کردن اسلام و گرفتن ایمان جامعه نسبت به امام منتَظَر می‌رسد.

کسی که این پست‌ها را می‌بیند یا باور می‌کند و یا تمسخر کرده و باورها و ارزش‌ها کمرنگ می‌شود؛ در هر دو صورت این تشکیلات کاملاً به اهداف خود یعنی دورکردن جامعه از باور‌ها و عقب‌مانده نشان دادن مردم ایران می‌رسد.

ضعفی که نشان می‌دهیم

گذشته از تمام این مسائل این مردم جامعه هستند که اجازه ایجاد و استمرار چنین صفحاتی را می‌دهند که با مرکب خرافات و انحرافات در فضای جهل مردم نسبت به اسلام جولان می‌دهد. تنها کمی مطالعه یا حداقل اندیشه می‌توان به حق پی برد. برای اینکه مردم دچار گمراهی نشوند همواره از قدیم الایام  چند راه وجود برای حقیقت‌سنجی وجود داشته است. نخست مستند بودن به دلیل عقلی یا روایی است. روایتی از رسول اکرم(ص) نقل شده که حضرت فرمودند: «بر هر حقی، حقیقتی است و بر هر راه درستی، نور وچراغی هست. پس آن چه از روایات مطابق قرآن باشد، آن را مورد عمل قرار بدهید و آن چه را مخالف قرآن باشد، رها کنید».

امیرالمؤمنین(علیه سلام) در این زمینه می‌فرمایند: «از ما آنچه را بر خلاف قرآن است، قبول نکنید؛ زیرا احادیث ما موافق با قرآن و سنّت است و ما از خدا و رسول خبر مى دهیم و نمى گوییم: فلان و فلان گفت، چون در این صورت، کلام و سخن ما متناقض مى‌شود. همانا سخن آخرین ما همانند سخن اولین ماست و کلام اولین ما موافق کلام آخرین ماست. پس هرگاه کسى به خلاف آنچه که گفتم به شما خبر داد، آن را به خودش برگردانید و نپذیرید و بگویید: تو خود داناترى به آنچه آورده‌اى. همانا هر سخنى از ما همراه حقیقت و نورى است. پس هر آنچه حقیقت و نورى با آن نیست، از سخنان شیطان است.»

به امید ظهور راستینش

امیر صالحی
captcha