خانواده؛ موضوع اصلی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای
کد خبر: 3696752
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹

خانواده؛ موضوع اصلی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه خانواده؛ موضوع اصلی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای است از فعالیت ۲ هزار شغل در قالب کسب‌و کار‌های دیجیتال خبر داد.

خانواده؛ موضوع اصلی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای/فعالیت ۲ هزار فرصت شغلی در بستر دیجیتال
 
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کنفرانس خبری دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده و با حضور سید مرتضی موسویان، رئیس همایش و رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد، حسن خجسته، دبیر شورای سیاستگذاری همایش و عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما، خسرو سلجوقی عضو شورای سیاستگذاری همایش، محمدصادق افراسیابی، دبیرکل همایش و بهاره نصیری دبیر علمی همایش امروز ۱۳ اسفند ماه برگزار شد.
 
سید مرتضی موسویان، رئیس همایش و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در بخشی از نشست اظهار کرد: در سال گذشته و در نخستین دور این همایش ۴ نشست تجربه‌نگاری برگزار شد که مستندات آن به کسانی که وارد عرصه تولید می‌شوند کمک بسیاری کرد. همچنین ۲ جلد کتاب از دستاورد‌های این همایش تهیه و عرضه شد.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال عنوان اطلاعاتی به بخش سواد رسانه‌ای اضافه شده است، افزود: به دلیل اینکه ارتباط نزدیکی با دبیرخانه دسترسی آزاد به اطلاعات داشتیم و خود بنده مسئولیت این دبیرخانه را بر عهده‌ دارم، معتقدم مردم هنوز حقوق خودشان را در این حوزه نمی‌دانند و در خصوص طلبکاری‌شان هیچ تلاشی نمی‌کنند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تصریح کرد: این موضوع باعث شده علیرغم اینکه قانون تکلیف به همکاری دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف دارد، این همکاری کمتر از ۵۰ درصد محقق شود. اما متاسفانه هنوز این همکاری را شروع نکرده‌اند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این همکاری محقق شود.

موسویان بیان کرد: بر خود وظیفه می‌دانیم که آموزش‌های لازم را در این زمینه انجام دهیم و در این نشست و حاشیه آن افراد نخبه و علاقه‌مند و دارای انگیزه را جذب کنیم تا به ارتقای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی مردم کمک کنند و به نمایندگی از عموم مردم در این مسئله احقاق حقوق کرده و مسائل را هم فرا گیرند.

وی با بیان اینکه طرح پروژه فرهنگ‌یار یکی از قدم‌های ما در این زمینه است، گفت: فرهنگ‌یار اکنون ۳۵ هزار عضو دارد که به آن‌ها آموزش‌های مختلفی داده می‌شود. باتوجه به علایقی که خودشان اعلام می‌کنند برای آن‌ها بخش‌های فرهنگی آماده می‌شود؛ به‌طوری‌که تعداد قابل توجهی محصول فرهنگی رایگان در اختیارشان قرار داده می‌شود.

رئیس دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی افزود: برنامه‌ریزی برای ساده‌کردن مقررات صدور مجوز فعالیت در فضای مجازی برای این افراد انجام خواهد شد به‌گونه‌ای که اگر در گذشته یک فرد حقیقی نمی‌توانست کسب و کار دیجیتال فرهنگی راه ندازی کند، اما امروز ۷۰۰ شخصیت حقیقی مجوز کسب و کار دریافت کرده‌اند.

موسویان تصریح کرد: این افراد به محض ثبت‌نام در سایت فرهنگ‌یار عضو می‌شوند و از خدمات نخبگان این حوزه و دسترسی به این افراد نیز بهره‌مند خواهند شد. همچنین کتابی را هم به عنوان کار شبکه‌ای تهیه کرده‌ایم که در آن هم‌افزایی کار شبکه‌ای را توصیف می‌کند. البته با محتوای این کتاب تلاش می‌کنیم شبکه ملی فرهنگ را کامل کنیم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه امروز نزدیک به ۲ هزار شغل در قالب کسب‌و کار‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند، افزود: حدود سنی تمامی این افراد بین ۲۵ سال است، اما قرارداد‌های بسیار بزرگی در این عرصه به وقوع پیوسته است. به عنوان مثال ساخت بزرگترین انیمیشن کشور به یکی از این شرکت‌های دیجیتالی سپرده شد و یا تولید بازی‌های رایانه‌ای از دیگر این اقدامات است.

وی تصریح کرد: آنچه که ما امروز فراموش نکردیم توجه به کسب‌وکار‌های دیجیتال و ارزش آن است؛ و لذا این مسئله یکی از اهداف ما در این حوزه است؛ لذا یکی از اهداف ما در برگزاری این همایش تاکید بر این است که همه افراد و علاقه‌مندان به این عرصه ازجمله رسانه‌ها می‌توانند به ما در تحقق آن کمک کنند.

موسویان در ادامه با اشاره به شامد دار شدن ۳۶۰ هزار فعالیت دیجیتالی گفت: بحث توجه به صادرات نکته دیگری است که ما در برگزاری این همایش‌ها به آن توجه داریم. بر این اساس بخشی را برای آن ایجاد کردیم و از کشور‌های عضو اکو و سی آی اس به این حوزه ورود کردیم تا کسانی را که می‌توانند پذیرای محصولات دیجیتال ما باشند شناسایی کنیم. البته در این زمینه موسسه اکو و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کمک‌هایی را با ما داشته‌اند.

رئیس دومین همایش بین المللی سواد‌رسانه‌ای به همکاران خود در این همایش و دبیرکل آن دستور داد تا با تقویت ارتباطاتشان با رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور، زمینه دریافت مقالات تخصصی را با موضوع همایش از پژوهشگران خارج از کشور فراهم کند چنانچه اطلاعات قابل توجهی از مقالات، مربوط به کشور‌های خارجی نباشد، اطلاق «بین المللی» را از عنوان این همایش بردارد.

در بخش دیگری از این همایش حسن خجسته، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما به عنوان دبیر شورای سیاست‌گذاری همایش سخن گفت. وی با بیان اینکه دستاورد‌های خوبی در برگزاری این همایش داشته‌ایم، گفت: اما ضعف‌های اساسی هم در این حوزه داریم.

خجسته با طرح این سوال که چرا کاربران ایرانی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی بومی رغبتی نشان نمی‌دهند، اظهار کرد: ما در ایران دانش استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نداریم و بیشتر درک فنی این ابزار را داریم. مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم این است که درکی از فلسفه رسانه‌های مدرن اجتماعی نداریم.

دبیر شورای سیاست‌گذاری دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: امروز زمانی که در کشور شبکه‌های اجتماعی داخلی ساخته می‌شود توجه به امر اجتماعی آن نمی‌شود و از این جهت نیاز به یک درک اجتماعی اصولی و اساسی نسبت به این مسئله داریم. در کشور‌های اروپایی زمانی که یک شبکه اجتماعی ساخته می‌شود برچند محور آن توجه می‌شود که شامل فردگرا بودن، کاربر محور بودن، دارای محتوا، ویژگی خاص مبتنی به بازار و تجارت است؛ که ۴ ویژگی این شبکه‌هاست.

باید شبکه‌های اجتماعی جامع‌گرا داشته باشیم
وی ادامه داد: در کشور ما به دلیل جامع‌محور بودن فعالیت‌ها و جامع‌گرا بودن بسیاری از کار‌ها و فعالیت‌ها را به دلیل خانواده و جمع انجام نداده‌ایم. شبکه‌های اجتماعی در دسترس فردگرا هستند و به همین دلیل یک تضاد بزرگ را بین چیزی که هستیم و اتفاقات ایجاد می‌کنند. در شبکه‌های فردگرا کاربر هیچ احساس مسئولیتی ندارد و لذا ما باید شبکه‌های اجتماعی جامع‌گرا داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما با بیان اینکه باید جمع‌گرایی و کاربران با احساس مسئولیت را در استفاده از شبکه‌های اجتماعی ترغیب و تربیت کنیم، اظهار کرد: مسئله بعدی در این حوزه محتوا است که شامل ۳ طبقه اساسی است. یک طبقه محتوا ۹۵ درصد آن را تشکیل می‌دهد که شامل امور جاری است؛ یک لایه باریک آن اخبار و لایه دیگر آن برنامه‌ریزی‌های این حوزه است. ۹۰ درصد مسائل امور جاری دم‌دستی هستند و یک لایه امور کاربردی و یک لایه هم اطلاعات خاص است.

وی با تاکید بر اینکه باید شبکه اجتماعی جمع‌گرا درست کنیم و از ظرفیت تجاری آن‌ها آگاهی پیدا کنیم، افزود: ما برای تولید شبکه‌های اجتماعی داخلی نیازمند یک کارگروه ویژه با تمام این ویژگی‌ها هستیم که بتوانند این مسائل را در این حوزه فعال و عملیاتی کنند.

خجسته گفت: فهم فلسفه وجودی ارتباطات جدید و رسانه‌های جدید اصل این حوزه است و تا زمانی که این مسئله را درک نکرده‌ایم نمی‌توانیم کاری را به درستی از پیش ببریم. البته در این حوزه نیازمند یک مطالبه جدی از سوی نخبگان و اهل رسانه هم هستیم.

در بخش دیگر این همایش محمدصادق افراسیابی، دبیرکل دومین همایش بین المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با اشاره به جزئیات این همایش گفت: دومین دوره این همایش که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود با موضوع خانواده برگزار خواهد شد. نخستین دوره این همایش در سال ۹۵ و تاکیدی که برای مستندسازی منابع دریافت شده در آن دوره صورت گرفته بود و این آثار به صورت کتاب همراه با مقالات در دو جلد آماده‌سازی و چاپ شد.

افراسیابی تصریح کرد: دومین دوره این همایش با هدف تبیین نقش و جایگاه خانواده در عصر ارتباطات و تاکید بر رویکرد‌های آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی-پژوهشی و تجربی-کاربردی از ۱۲ تا ۱۴ آبان ۹۷ برگزار خواهد شد.

به گزارش ایکنا؛ سخنران دیگر این نشست سلجوقی از اعضای شورای سیاستگذاری این همایش بود، وی با تاکید بر لزوم مطالبه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به عنوان خواسته‌ای عمومی گفت: باید مسئله آموزش سواد رسانه‌ای در میان کارمندان و دانش‌آموزان به یک مسئله اجباری تبدیل شود و حتی در استخدام کارکنان دولت از طریق شورای عالی فضای مجازی و سازمان امور اداری و استخدامی‌کشور این مسئله آموزش داده شود.

بهاره نصیری، دبیر علمی‌ این همایش نیز طی سخنانی گفت: علت انتخاب موضوع خانواده برای دومین دوره آن، مغفول واقع شدن خانواده در بحث ارتقاء سواد رسانه‌ای در کشور بود. همین مسئله باعث یک فاصله بزرگ بین خانواده و ابزار رسانه‌ای در استفاده از این ابزار شده بود.

امید علی مسعودی، عضو هیئت علمی و سخنگوی شورای سیاستگذاری این همایش دیگر سخنران این نشست بود؛ وی در این نشست با بیان اینکه کتاب چکیده مقالات همایش اول منتشر شده است، تاکید کرد: کتاب مقالات اولین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در دی ماه سال گذشته از سوی دبیرخانه دائمی این همایش منتشر و در اختیاز علاقه‌مندان قرار گرفت.

عضو شورای سیاستگذاری همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، رصد اقدامات انجام شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، رسانه‌های جمعی، موسسات مردم نهاد و دانشگاه‌ها را جزو اقدامات دومین همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی دانست و گفت:علاقه‌مندان به پیگیری اخبار همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی می‌توانند به نشانی اینترنتی mliteracy.SARAMAD.ir مراجعه کنند.

به گزارش ایکنا همایش بین المللی سواد‌رسانه‌ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده از ۱۲ تا ۱۴ آبان ۹۷ همزمان با روز فرهنگ عمومی‌برگزار خواهد شدو آخرین مهلت ارسال آثار به این همایش ۳۱ خرداد ۹۷ اعلام شده است.
captcha