مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اقدامات ملی سند طرح ملی حفظ قرآن ابلاغ شد
کد خبر: 3696840
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اقدامات ملی سند طرح ملی حفظ قرآن ابلاغ شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اقدامات ملی سند طرح ملی حفظ قرآن ابلاغ شد، برگزاری مسابقات قرآن اوقاف به صورت تلویزیونی در ایام نوروز و زمان‌بندی آزمون شفاهی حفظ قرآن اعلام شد، از مهم‎ترین اخبار معارفی رسانه‌ها در روز جاری هستند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اقدامات ملی سند طرح ملی حفظ قرآن ابلاغ شد

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها برای امروز یکشنبه 13 اسفندماه 96 اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه به تفکیک مورد بررسی قرار خواهیم داد.
فارس/ فعالیت‌های قرآنی
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس در روز جاری تعداد ده خبر منتشر کرده و از جمله در مصاحبه‌ای محمد رمضانی‌فرد کارشناس دبیرخانه آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم با اشاره به اینکه در دوزادهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان بیش از 6 هزار نفر نام‌نویسی کردند، آمده است: آزمون مرحله نخست به صورت کتبی برگزار شد و راه یافتگان در مرحله شفاهی تابستان سال جاری با هم رقابت کردند.
وی افزود: مرحله سوم یازدهمین دوره آزمون‌های طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم 17 دی‌ماه به صورت هماهنگ با حضور 75 حافظ کل قرآن کریم برگزار شد و در نهایت پس از اعلام نتایج 5 نفر حدنصاب نمره را برای راه‌یابی به مرحله نهایی کسب کردند.
رمضانی‌فر به شرایط شرکت در مرحله نهایی آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حافظان اشاره کرد و گفت: افرادی که حدنصاب نمره را در مرحله سوم کسب کنند باید علاوه بر آشنایی با علوم تفسیر، 10 سال سابقه تدریس قرآن نیز داشته باشند، بر همین اساس راه‌یافتگان به مرحله نهایی باید سوابق خود را ارسال کنند تا صلاحیت آن‌ها برای شرکت در مرحله نهایی احراز شود.
کارشناس دبیرخانه آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن با بیان اینکه 2 نفر از افرادی که حدنصاب نمره را در مرحله سوم کسب کردند مدارک خود را فرستاده‌اند، خاطر نشان کرد: دو نفر از حافظان کل راه‌یافته به مرحله چهارم مدارک خود را ارسال کرده‌اند که این مدارک در دست بررسی است و نتایج آن تا پایان اردیبهشت‌ماه اعلام می‌شود.
این صفحه در خبر دیگری با عنوان «برگزاری مسابقات قرآن اوقاف به صورت تلویزیونی در ایام نوروز/ اسراء بین‌المللی می‌شود» آورده است: مدیر شبکه قرآن و معارف سیما از برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در ایام نوروز خبر داد و گفت: این مسابقات به صورت برنامه تلویزیونی برگزار خواهد شد. محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در نشست هم‌اندیشی جامعه قرآنی با محوریت مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: در دو سال گذشته در اجرای مسابقات قرآن به ویژه رقابت‌های بین‌المللی اتفاقات خوبی از نظر رسانه‌ای به وجود آمده است.
وی با بیان اینکه ما در فضای تبلیغات و اطلاع‌رسانی در ستاد تبلیغات مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 6 حوزه را مدنظر داشتیم افزود: در این راستا فضای انعکاسی، فضای تولید مستند، فضای پیامک و فضای مجازی را فعال کردیم که امیدواریم بتوانیم سال آینده نیز از حداکثر ظرفیت رسانه‌ای در معاونت‌های صداوسیما و برون مرزی استفاده کنیم و در معرفی برگزیدگان مسابقات در پربیننده‌ترین فضاها خارج از سالن مسابقات فعالیت داشته باشیم.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما از پخش برنامه معرفی شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن خبر داد و گفت: از ابتدای سال آینده برنامه‌ای برای معرفی شرکت‌کنندگان در مسابقات خواهیم داشت که امیدواریم در ایام نوروز سال 1397 بخشی از مسابقات قرآنی اوقاف را به صورت تلویزیونی برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه مسابقات بین‌المللی دانشجویان نیز به صورت تلویزیونی ساعت 21 تا 22 به مدت هشت شب برگزار می‌شود تصریح کرد: مسابقات بین‌المللی اسرا ویژه دانشجویان را نیز داریم و از 9 فروردین برنامه قرائت را برپا می‌کنیم. این نشانگر استفاده از برنامه‌ها با ظرفیت رسانه ملی است. صداوسیما تمام قد آمادگی خود را برای برپایی مسابقات بین‌المللی اعلام می‌کند.
ترتیل صفحه ۳۱۷ قرآن کریم با صدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات، راهی برای اصلاح اعمال ناپسند و آمرزش گناهان، معرفی فینالیست‌های مسابقات تلویزیونی «اسراء»، مسئولیت در حوزه قرآن موهبت الهی است و باید در برابر آن پاسخگو باشیم، «افلاکیان» جدید‌ترین اثر گروه محمد رسول‌الله(ص)+فیلم، حضور شخصیت‌های سیاسی در مسابقات قرآن اقدام خوبی نیست/ ضرورت مردمی کردن رقابت‌ها، اوقاف مسابقات قرآن را از مستأجری دربیاورد/ لزوم کاهش تعداد داوران ایرانی و افزایش جوایز برگزیدگان و تلاوتی از «محمد موسی‌زاده»+صوت و عکس، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.
ایبنا/ دین
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران در روز جاری اساسا به روز نشده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.
مهر/ قرآن و متون دینی
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر در روز جاری چهار خبر منتشر کرده و از جمله در خبری با عنوان «اقدامات ملی سند طرح ملی حفظ قرآن ابلاغ شد» آورده است: در اجرای تصمیم جلسه ششم اسفند ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، اقدامات ملی سند طرح ملی حفظ قرآن به دستگاه ها و نهادهای متولی هر یک از راهبردها ابلاغ شد.
ستاد راهبری طرح ملی حفظ در یک دوره دوماهه نسبت به تعریف و تعیین اقدامات ملی ذیل این سند اقدام کرد که پس از جلسات عدیده فشرده و طولانی نتایج این بررسی‌ها امروز دوازده اسفند ماه به دستگاه‌های متولی ابلاغ شد.
بر این اساس هر یک از دستگاه‌ها اقدامات پیشنهادی خود را به ستاد ارائه کرده و پس از چندین بار بررسی و اصلاح متناسب با توانمندی‌های دستگاه و نیز انتظارات و اهداف طرح، در نهایت بسته اقدامات همه دستگاه ها در جلسه ششم ستاد به تصویب رسید.
بنابراین مصوبه ۱۶ دستگاه ذیل به عنوان متولی اصلی هر راهبرد مسئولیت اجرای ۱۹۰ اقدام ملی را بر عهده گرفته­اند. البته در مواردی دستگاه متولی موظف است کمیته‌ای تشکیل داده و ظرفیت نهادهای زیرمجموعه را در جهت تحقق اهداف سازماندهی کند. مثل وزارت فرهنگ برای کارکنان دستگاه‌های دولتی یا وزارت کار برای کارگران کارخانجات و شرکت‌های خصوصی.
بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآنی بسیج برگزار شد، انتشار کتاب تدبر در قرآن از نگاه رهبری و شانزدهمین دوره آزمون سراسری حفظ ومفاهیم قرآن اصفهان برگزارشد ، دیگر اخبار منتشر شده در این صفحه در روز جاری هستند.
ایسنا/ دین و اندیشه
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز جاری در خبری با عنوان «تشریح دستاوردهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد» آورده است: دبیر ستاد کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد کشور با اعلام این خبر که در آستانه بیست و پنجمین سال تأسیس کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد اساسنامه این سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، گفت: ما اولین شورای سیاست‌گذاری ستاد کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد را بعد از ۲۵ سال به صورت رسمی تأسیس کرده‌ایم و نگاه ما در کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد رنگین‌کمانی است یعنی مسجد متعلق به تمام قشرها، سلیقه‌ها و افکار است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی روز یکشنبه، ۱۳ اسفندماه در نشست خبری ربع قرن تلاش کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد کشور با ارائه گزارش و عملکرد این کانون‌ها در طی ۲۵ سال گذشته اظهار کرد: مسجد بهترین مکان برای ارتباط زمینیان به آسمان است. مقام معظم رهبری تعبیری دارند که می‌فرمایند مسجد مرکز اتصال است و مسجد بهترین وسیله برای وصل شدن است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با ارائه گزارشی از عملکردهای ۲۵ ساله کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: بعد از ۲۵ سال تلاش شاهد تأسیس ۲۴ هزار کانون در مساجد کشور هستیم. یعنی تقریبا به طور متوسط هر سال حدود ۱۰۰۰ کانون ثبت شده است در حال حاضر حدود ۱۴ هزار کتابخانه در دل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعالیت دارد. همچنین بیش از دو میلیون نفر اعضای این کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند. ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در آستانه سالروز ربع قرن تلاش‌اش به صورت رسمی هویت پیدا کرد و اساسنامه ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.
سه خبر منتشر شده در این صفحه در روز جاری شامل «نشست «اندیشه‌های تفسیری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» برگزار می‌شود»، «پنجمین جشنواره بین المللی اعتکاف در مشهد برگزار می‌شود» و «نجات گلدسته کج شده حرم امام جواد (ع) + عکس» هستند.
ایرنا/ معارف

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز تعداد شش خبر منتشر کرده و از جمله در خبری با عنوان «زمان بندی آزمون شفاهی حفظ قرآن اعلام شد» آورده است: پنجشنبه گذشته آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با حضور 241 هزار داوطلب در رشته های حفظ، قرائت، مفاهیم، معارف و انس با قرآن به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه به یاد مرحوم سیدمهدی فاطمیان پیشکسوت و استاد حفظ قرآن در 410 شهرستان برگزار شد.
مرحله کتبی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن با حضور 241 هزار داوطلب برگزار شد و 70 هزار داوطلب خود را برای مرحله شفاهی این آزمون آماده می کنند. بر اساس زمان بندی ستاد اجرایی این رویداد بزرگ قرآنی، از روز گذشته(شنبه) مرحله شفاهی این آزمون آغاز شده و به گزارش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرحله شفاهی تا جمعه 18 اسفند ادامه خواهد داشت.
البته در بخش شفاهی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم بیش از ٧٠ هزار نفر از حافظان نوجوان در رشته های مختلف حضور داشتند و قرار است بخش شفاهی برای این داوطلبان در٧٥٠ نقطه در ٤١٠ شهرستان برگزار شود و گروهی از اساتید و مربیان حفظ قرآن نیز برای داوری حضور دارند و برخی از کارشناسان قرانی هم بر حسن اجرای آزمون نظارت دارند.
موازی کاری، آفت فعالیت های قرآنی، «شعر فاطمی» در دایره افراط و تفریط، وظایف دستگاه‌ها برای اجرای سند طرح ملی حفظ قرآن ابلاغ شد، پشتوانه ارتباطات فرهنگی ایران و هند به قرن های طولانی برمی گردد و طرح اخوت مساجد جهان اسلام از ابتدای سال 97 اجرا می شود، دیگر اخبار این صفحه خبرگزاری ایرنا در روز جاری هستند.
تسنیم/ قرآن و عترت
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم، یکی از پرکارترین روزهای خود را پشت سر گذاشته و تعداد شانزده خبر در این صفحه منتشر شده است. در خبری با عنوان «مسابقات قرآن مربوط به نظام اسلامی است نه اوقاف» آورده است: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در جمع اساتید قرآن حاضر در نشست مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: این برنامه‌هایی که در سطح کشور و بین‌الملل اجرا می‌شود مربوط به اوقاف نیست و مربوط به نظام اسلامی است. همه دست به دست هم بدهیم و برای این کتاب الهی خدمت کنیم.
وی با بیان اینکه انتظار قرآن از ما این است، آن را در جامعه زنده نگه داریم و آن را اقامه کنیم، گفت: در آیات قرآن کریم اشاره شده است که ما شان و منزلتی نداریم مگر اینکه قرآن و تورات و انجیل را اقامه کنیم، معارف قرآن و فرهنگ قرآن را در جامعه زنده و اقامه کنیم. به نظر می‌رسد یکی از برنامه‌های مهم اثرگذار در اقامه معارف قرآن همین فعالیتی است که اساتید قرآن دارند.
خبرگزاری تسنیم همچنین در روز جاری در خبری با عنوان « پررنگ شدن هم افزایی در مسابقات قرآن مطلوب است » آورده است: حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نشست هم اندیشی جامعه قرآنی در سی و پنجمین مسابقات بین المللی قرآن کریم طی سخنانی با بیان اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم باید به جایگاهی برسد که به نهاد بین‌المللی تبدیل شود افزود: همانطور که راهپیمایی 22 بهمن به عنوان یه آیین ملی جایگاه خود را در بین آحاد جامعه پیدا کرده است، مسابقات نیز باید با حضور پرشکوه مردم برگزار شود.
وی در این رابطه با ارائه پیشنهاداتی اظهار کرد: تدوین سامانه برگزاری مسابقات، دبیرخانه ثابت و برنامه‌ریزی برای دوره بعدی مسابقات از نکاتی است که می‌تواند در پیشرفت مسابقات بین‌المللی نقش بسزایی داشته باشند. محمدی کم رنگ کردن چهره اوقاف در مسابقات و هم افزایی نهادها در اجرای مسابقات را مطلوب خواند و گفت: در حال حاضر اوقاف دیگر متولی مسابقات نیست و به نوعی چهره ملی پیدا کرده است. جذابیت‌های مسابقات باید به نحوی باشد که استقبال از آن صورت گیرد که نقش رسانه ملی و جریان سازی در این بخش قابل توجه است.
وی با بیان اینکه ما باید جریان سازی سیاسی را بر اساس اهداف انقلاب در مسابقات جاری و ساری کنیم از حضور شخصیت‌های سیاسی در فضای مسابقات انتقاد کرد و گفت: ما باید بدون اینکه فضای مسابقات را سیاسی کنیم مدل سیاسی و تمهیدات سیاسی را با شناساندن جریانات انقلاب به میهمانان معرفی کنیم.
دیگر اخبار منتشر شده در این صفحه در روز جاری شامل «در کشور ما در اجرای عدالت بین روحانی و غیر آن امتیازی نیست»، اعاده اموال نامشروع"| توصیف عدالت علوی از زبان عمار + فیلم، ویژه‌برنامه ولادت حضرت زهرا(س) در حرم امام‌زاده صالح (ع)، نخستین قبرستان مسلمانان در ایران + تصاویر اختصاصی، بررسی نحوه رفتار امام علی(ع) در برابر غارت‌های معاویه + صوت، «نسل نو» جامعه هدف ستاد اقامه نماز در سال ۹۷، فراخوان هفتمین جشنواره ملّی «سفرنامه و خاطره‌نویسی رضوی» منتشر شد، جزئیاتی از طرح تربیتی شهید بهنام محمدی + فیلم، تلاوت رضیعی در کرسی نفحات القرآن + صوت، "سجا" این هفته رونمایی می‌شود، برپایی نخستین نمایشگاه فیلم و عکس اربعین در قلب اروپا + تصاویر، مشروح مذاکرات نشست اساتید قرآن درباره مسابقات بین‌المللی، کتاب «قرآن و جهان آخرت: نام‌ها و یادها» منتشر شد + عکس و سه دستاورد رزق حلال + فیلم، است.
میزان/ دین و اندیشه
این صفحه در روز جاری صرفا یک خبر منتشر کرده که همانا مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام والمسلمین عطاءالله میرزاده، کارشناس علوم قرآنی است که به بحث درباره صداقت و امانتداری پرداخته است.
حجت‌الاسلام میرزاده در بخشی از سخنان خود می‌گوید: اگر فردی که مالش را به امانت سپرده از دنیا رفت، صداقت بیشتر نمود پیدا می کند؛ یعنی فرد امین که امانت نزدش است با صداقت می تواند نزد خانواده متوفی و ورثه او رفته و از امانت هایی که نزد اوست به خانواده اطلاع دهد چون شاید متوفی به بستگان از مال امانی هیچ اطلاعی نداده و ورثه از مال امانی بی خبرند. در اینجا صداقت فرد امین معلوم می شود که رجوع کرده و از مال سپرده شده خبر می دهد.
باشگاه خبرنگاران جوان/ قرآن و عترت
این صفحه در خبری با عنوان «ثبت اطلاعات ۵۷۳۷ نفر در بانک اطلاعات مدعوین مسابقات بین‌المللی قرآن » آورده است: نشست هم‌اندیشی جامعه قرآنی با موضوع برگزاری سی‌و‌پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم صبح امروز با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، مدیر رادیو قرآن، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و جمعی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان برگزار شد.
حسن ربیعی، دبیر نشست هم‌اندیشی جامعه قرآنی درباره اهداف این نشست اظهار کرد: این نشست در چهار هدف جمع‌بندی شده است، نخستین هدف از برگزاری این نشست انسجام و هم‌افزایی جامعه قرآنی کشور پیرامون فعالیت‌های قرآنی کشور و،هم‌اندیشی جامعه قرآنی پیرامون ارتقاء کمی و کیفی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است. همیشه این انتظار وجود داشته است که اساتید قرآنی کشورمان به‌عنوان میزبانان مسابقات قرآن حضور چشمگیر داشته و در این امر پیشگام باشند.
مسئول کمیته مدعوین سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم افزود: چهارمین محور این نشست نیز نظارت جامعه قرآنی کشور در روند برگزاری مسابقات و بیان پیشنهاد ها برای بهبود مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است که ان‌شاالله در این نشست به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم. ربیعی با بیان اینکه در بانک اطلاعات مدعوین مسابقات که تهیه شده است، ۵۳۷۳ نفر به عنوان مدعو ثبت شده‌اند، خاطرنشان کرد: دعوت از این افراد به‌صورت کتبی و شفاهی به عمل خواهد آمد.
حدیث پیامبر اکرم (ص) درباره ثروت اندوزی، زندگی نامه شهید مجید اشتری، سوال‌های خود را درباره «دوستی‌های حلال و حرام» اینجا مطرح کنید، اجرای طرح بزرگ «کوثر رسول الله» با محوریت سوره دخان، اساسنامه کانون‌های مساجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و لزوم مشارکت فعالانه جامعه قرآنی در مدیریت برنامه‌های قرآنی کشور، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.
روزنامه کیهان/ معارف
صفحه معارف روزنامه کیهان در روز جاری در گزارشی با عنوان «بی‌عفتی و زمینه‌های آن از نظر قرآن » آورده است: بی‌عفتی به معنای رفتاری وقیحانه، یکی از ناهنجاری‌ بارز اجتماعی است که می‌تواند آسیب جدی به همه بخش‌های اجتماع وارد ساخته و آن را از حرکت به سوی اهداف و مقاصد عالی بازدارد. از این رو خداوند در آیاتی چند به نقد رفتارهای وقیحانه پرداخته و با تاکید بر عفت از مومنان می‌خواهد برای ساخت امت و جامعه برتر در مسیر رفتارهای هنجاری حرکت کنند.
از آنجایی که شخص عفیف مدیریت وجود خود را به عقل سپرده است و عقل، او را به سوی رفتارهای معتدل و میانه رهنمون می‌سازد، رفتارهای چنین شخصی نیز همواره بر اساس اصول عقلانی می‌باشد و به دور از امور و اعمال صالح و پسندیده نخواهد بود. این گونه است که عفت نفس به عنوان یک ارزش مورد توجه خرد و خردمندان قرار گرفته و شارع مقدس نیز آن را تایید و امضا کرده است. از جمله مواردی که در آن عفت نفس به عنوان یک ارزش مورد تمجید قرار گرفته می‌توان به آیاتی چون ۲۹ تا ۳۳ سوره یوسف و ۴۶ تا ۵۲ همین سوره و ۲۷۳ سوره بقره و ۴ سوره نور اشاره کرد.
دیگر مباحث مهم این صفحه برای امروز شامل «حقیقت مالکیت انسان و خدا»، «تعارضات رفتاری وسواسی‌ها و جاهل‌های متنسک(سلوک عارفانه)»، «تزلزل و دودلی(7)(پرسش و پاسخ)» و «اراده یا استقلال انسان؟» است.
انتهای پیام

captcha