هنر را برای تبلیغ دین به كار گیریم/ لزوم ورود حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها
کد خبر: 3696849
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
نیازی:

هنر را برای تبلیغ دین به كار گیریم/ لزوم ورود حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها

گروه فرهنگی ـ یك كارشناس مذهبی با بیان اینكه باید بتوانیم از هنر برای بیان حقایق و تبلیغ دین به نحو مطلوب استفاده كنیم، بر لزوم ورود حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها جهت ارائه منابع به هنرمندان تأكید كرد.

حجت‌الاسلام غلامحسین نیازی، مشاور مذهبی اداره‌كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به اجرای نمایش چند رسانه‌ای «خاتون آب و آیینه» در شیراز، آن را اثرای خوب توصیف كرد و گفت: این كار برای آغاز كارهای هنری مذهبی خوب بود.
وی ضمن قدردانی از تمام دست‌اندركاران این اثر هنری بر این نكته تأكید كرد كه باید بتوانیم از هنر برای بیان حقایق و تبلیغ دین به نحو مطلوب استفاده كنیم.

باید با هر گروهی متناسب با اندازه دركشان صحبت كنیم
نیازی با بیان اینكه به هر گروه و فردی و سنی باید به اندازه دركشان صحبت كنیم، گفت: یكی از آن زبان‌ها، زبان هنر است؛ امروزه در جهان، هنر اعم از تئاتر، انیمیشین، سینما، هنرهای تجسمی و غیره مخاطبان فراوانی دارد و گاهی اوقات یك فیلم شاید از ده‌ها منبر اثرگذارتر باشد.
این كارشناس مذهبی ادامه داد: اكنون كه تمام اهالی دنیا از هنر برای امور دنیوی استفاده می‌كنند، چرا ما برای مسائل دینی استفاده از آن نكنیم، آن هم دین اسلام كه انواع و اقسام هنرها و زیبایی به‌صورت متعهدانه و خدامحور در عرصه‌های مختلف نظیر قرآن و احادیث فراوان است.
وی همچنین هنر معماری اسلامی را یادآور شد و گفت: هنرهای فاخری نظیر معماری اسلامی مساجد، امامزادگان، هنر تعزیه، نقاشی، شعر و ادبیات آیینی و غیره و یا حتی شاعران بزرگی نظیر سعدی و حافظ كه خود به زبان هنر با مردم صحبت كرده‌اند، همگی گواهی بر این ادعا هستند كه زبان هنر اثرگذارتر است.

كارهای هنری متعهدانه باید تداوم یابند
نیازی ضمن ابراز خرسندی از اجرای نمایشی نظیر «خاتون آب و آیینه» گفت: این‌ها باید مقدمه‌ای برای انجام كارهای فاخر خوب هنری متعهدانه باشد و حتماً باید تداوم یابد.
وی یادآور شد: ممكن است برخی بگویند كه اقشار مختلف مردم به این مباحث توجهی ندارند در حالی كه اگر كار خوب ارائه دهیم، قطعاً اقشار مختلف مردم جذب چنین آثارهایی خواهند شد.
این مدرس حوزه و دانشگاه همچنین نقش هنرمندان را در این زمینه یادآور شد و گفت: هنرمند یكی از حلقه‌های عظیم هنری است و كارش این نیست كه به تنهایی به این حوزه ورود كند، بلكه باید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها منابع مذهبی را آماده كرده و در اختیار هنرمندان قرار دهند تا بتوانیم شاهد اجرای آثار فاخری هنری مذهبی در جامعه باشیم.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمیدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۱۲:۲۸
0
0
عالی...... بسیار مصاحبه خوبی هست
captcha