فضای سایبر؛ مسیر تمدن‌ساز جمهوری اسلامی/ هیچ قاعده‌ای بر فضای مجازی کشور حاکم نیست
کد خبر: 3697242
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
ولوی؛

فضای سایبر؛ مسیر تمدن‌ساز جمهوری اسلامی/ هیچ قاعده‌ای بر فضای مجازی کشور حاکم نیست

گروه فناوری اطلاعات ــ مشاور وزیر دفاع با بیان اینکه فضای مجازی و سایبر یک راه‌ تمدن‌ساز برای جمهوری اسلامی است گفت: مشکل امروز ما این است که ریگلاتوری و قواعدی برای فضای مجازی نداریم و آن را در جامعه رها کرده‌ایم که هیچ قاعده‌ای برای آن در کشور حاکم نیست؛ لذا باید ریگلاتوری فضای مجازی در کشور ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ چهارمین نشست از سلسله نشست‌های علمی ارزیابی سیاستگذاری فضای مجازی در ایران با عنوان «قدرت سایبری و آینده جمهوری اسلامی» امروز دوشنبه ۱۴ اسفندماه در تالار علامه جعفری (ره) ساختمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور پیروز مجتهدزاده استاد دانشگاه، ایران‌شناس، محقق و کارشناس مسائل و مطالعات سیاسی و محمدرضا ولوی، مشاور وزیر دفاع و استاد دانشگاه مالک اشتر برگزار شد.

مجتهدزاده در ابتدای این نشست گفت: همیشه در ایران فضای سایبری و مجازی مخلوط بوده در صورتی که ما در این بحث با دو مفهوم به هم پیوسته مواجه هستیم. فضای سایبری تشکیلات، ابزار و آلاتی برای رسیدن به فضای مجازی است.

وی با اشاره به تعریفی از فضای سایبری افزود: این آلات کمک وسیله‌هایی هستند برای بهتر و سریعتر رسیدن به فضای مجازی و این دو مفهوم مجازی و سایبری در عین پیوستگی، با هم متفاوت هستند. سایبر و فضای سایبری به ما کمک می‌کند که به فضای مجازی رسیده و کار عملی انجام دهیم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: با پیشرفت در این فضا عده‌ای در نتیجه این امکانات و تغییر‌های چشم‌گیر تکنولوژی بر این اعتقادند که ما بر سرزمین‌های بدون مرز، قلمرو و حکومت سوار شده‌ایم. همچنین استادان علوم ارتباطات به دنیای بدون مرز و حکومت و حتی بدون سرزمین معتقدند؛ در حالی‌که حکومت و سرزمین نمی‌تواند حذف شود و فقط عملکرد آن عوض خواهد شد. دقیقا می‌توان گفت که هیچ چیز جای چیز دیگری را نمی‌گیرد و فقط کارکرد جدید پیدا خواهد کرد.

مجتهدزاده با اشاره به اینکه علم چیزی جز عقلایی نیست و عقلایی نیز به ما کمک می‌کند تا مطالب و راز‌ها را درک کرده و باعث آشکاری آن‌ها شویم، گفت: در این راه باید از تمامی ابزار‌های موجود همچون فضای سایبراستفاده کنیم. پیش از رسیدن به قدرت در فضای مجازی و سایبری هم مساله امنیت آن مطرح است.

وی با طرح این سوال که قدرت چگونه تشخیص داده می‌شود؟ ادامه داد: قدرت در سیاست عبارت است از توان تأتیرگذاری بر شکل‌گیری پدیده‌ها و شرایط سیاسی؛ هرجای دنیا در فراتر از مرز‌های جغرافیایی خود در این رابطه برای این تأثیرگذاری به چیز‌های زیادی احتیاج دارید که یکی از همین اقلام مورد نیاز فضای سایبر است.

‌این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما در برخورد با تکنولوژی جدید اطلاع‌رسانی سوابق بسیاری داریم که به‌هیچ وجه جالب نیست، گفت: به عنوان مثال در برخورد با ماهواره و شبکه‌های خارج از کشور برخورد مناسبی نداشته‌ایم و به شدت سلبی برخورد کرده‌ایم؛ بر اساس یک فهم کهنه و کهن نمی‌توانیم به این مسائل برخورد کنیم؛ لذا باید برای این مسائل فکر کرد و روش درست را انجام داد. ما باید اندیشه‌های جدید و افکار جدید را در توسعه این فضا‌ها بکار ببریم چراکه نمی‌توانیم آن‌ها را از زندگی خود حذف کنیم.

به گزارش ایکنا؛ در بخش دیگری از نشست، ولوی با اشاره به اینکه تحولات کمی و کیفی ایجاد شده در حوزه تهدیدات، مسائل جدیدی را از فرصت و تهدید در کنار هم ایجاد می‌کند گفت: داشتن نگاهی هوشمندانه به فناوری‌های نوین سبب می‌شود این فناوری‌ها را هم دارای فرصت و هم تهدید ارزیابی کنیم.

ولوی با تأکید بر تعریف فضای سایبری و قدرت گفت: تاکنون هیچ اتفاقی وجود نداشته که بتواند به این شکل دنیا را متحول کند جز فضای مجازی. فناوری اطلاعات و ارتباطات پارادوکس‌هایی را ایجاد کرد و خود همین فناوری نیز تمام این پارادوکس‌ها را حل خواهد کرد.

استاد دانشگاه مالک اشتر گفت: شاید در دو دهه اخیر شبکه باعث توسعه شده باشد. احساس بنده این است که مسایل پایه‌ای فضای سایبر در محل دیگری در حال بررسی است. در مباحث قدرت ابزار جدیدتری مثل بیگ دیتا‌ها و نمونه‌های پیام‌رسان‌ها در حال شکوفایی است.

وی با بیان اینکه امروز ۹۵ درصد از سرمایه در حوزه سایبری قرار دارد که یک فرآیند گریزناپذیر است، افزود: امروز استکبار از حداکثر توان فناوری‌های خود استفاده می‌کند تا داده‌ها و منابع اطلاعاتی کشور ما را در اختیار داشته باشد و ما، چون با یک تهدید نا هم‌طراز و نامتقارن از سوی آمریکا مواجه هستیم باید در نهایت توانایی خودمان در دانش تکنولوژیک در عرصه فناوری و سایبری حرکت کنیم.

ولوی با بیان اینکه در شرایط سایبری امروز باید بتوانیم از خودمان دفاع کرده و در برابر تهدیدات مقابله کنیم، گفت: اگر بتوانیم این کار را بکنیم استقلال ما در ابعاد مختلفی، چون نظامی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی زیر سوال نخواهد رفت؛ آینده قدرت ملی کشور در توانایی سایبری نهفته است؛ وقتی ماهیت سرمایه‌ها در جهان امروز سایبری شده باید در این مسیر بالا بردن قدرت خود بپردازیم.

به گزارش ایکنا، استاد دانشگاه مالک اشتر، گفت: امروز عنصر زمان و مکان در فضای مجازی جابه‌جا شده است. ما در شرایط فیزیکی تعریفی از زمان و مکان داریم، اما در فضای مجازی مکان نامحدود و زمان بی‌اندازه است. امروز قدرت شبکه‌های اینترنتی باعث افزایش تعاملات و توسعه‌مداری شده است.

مشاور وزیر دفاع در ادامه با اشاره به اینکه امروز با یک پدیده مشکل‌دار در جامعه با عنوان پیام‌رسان‌های اجتماعی مانند تلگرام روبه‌رو هستیم که ابزاری برای تسلط قدرت بیگانه بر کشور شده‌است، افزود: کشور در شرایط فعلی سایبری با مسائل بسیاری درگیر است که ازجمله آن می‌توان به پول مجازی اشاره کرد. ما با پول مجازی درگیر شده‌ایم، پولی که پشتوانه آن و چیزی که آن را می‌سازد یک ابزار قدرت و تسلط است.

وی در ادامه با اشاره به ورود تلگرام به ارائه پلت‌فرمی برای عرضه پول مجازی مختص این شبکه، گفت: با راه‌اندازی این پول مجازی تا سال آینده تلگرام می‌تواند مبلغ ۴۰ میلیارد دلار را از کشور خارج کند. این یعنی حکمرانی جدید این فضا برای ما و آیا ما نباید یک بعد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نسبت به این تحولات در کشور تعریف کنیم؟

ولوی بیان کرد: امروز تعاریف جدیدی در حوزه فضای مجازی داریم که بر اساس همین تعاریف باید قدرت عملیاتی خود را هم بالا ببریم و به توسعه زیرساختی خود در این حوزه توجه کنیم. در این حوزه نباید تنها یک عنصر نظار‌ه‌گر باشیم و ضرورت دارد که یک سناریوی قدرتمند برای خودمان تعرین کنیم.

استاد دانشگاه مالک اشتر افزود: تلگرام ابزاری است برای تسلط بیگانگان بر ما در همه مباحث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اثرگذار است. پیش‌بینی بنده این است که تلگرام با نسخه جدید خود که در اردیبهشت ماه آینده رونمایی و وارد بازر می‌شود در حدود ۵۰ میلیارد ارز از کشورمان خارج خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی، به یک فضای قدرت‌سازی برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است، بیان کرد: ما در مسائل بسیاری کشورمان را می‌توانیم از طریق این فضا، رشد و توسعه دهیم، چراکه نیروی انسانی خوبی داریم و اگر با این نگاه وارد قدرت‌سازی در فضای سایبری شویم، این فضا خیلی مفید خواهد بود و البته همانگونه که فرصت است می‌تواند تهدیدی جدی برای ما باشد.

ولوی بیان کرد: فضای مجازی و سایبر یک راه تمدن‌ساز برای جمهوری اسلامی است؛ اما مشکل امروز ما این است که ریگلاتوری و قواعدی برای آن نداریم و ان را در جامعه رها کرده‌ایم و هیچ قائده‌ای برای آن در کشور حاکم نیست؛ لذا باید رگلاتوری فضای مجازی در کشور ایجاد شود و اگر می‌خواهیم به قدرت تاثیرگذاری در این حوزه برسیم باید برای آن راه‌کار داشته باشیم.
انتهای پیام/
captcha