گزارش ایكنا از اختتامیه دومین جایزه ملی ادبی ریحانه در بخش نوجوانان
کد خبر: 3697337
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰

گزارش ایكنا از اختتامیه دومین جایزه ملی ادبی ریحانه در بخش نوجوانان

گروه فرهنگی ـ مراسم اختتامیه دومین جایزه ملی ادبی ریحانه در بخش نوجوانان شب گذشته با معرفی برگزیدگان در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، مراسم اختتامیه دومین جایزه ملی ادبی ریحانه از سری برنامه‌های همایش ملی «ریحانةالنبی» شب گذشته، 14 اسفندماه در هتل همای شیراز برگزار شد.
خلیل شفیعی، دبیر اجرایی این جشنواره ابتدا به ارائه گزارشی پرداخت و گفت: «كتاب ماه بانو» حاوی 585 شعر این جشنواره و مبتنی بر منویات رهبری به چاپ رسیده است.

دریافت 2700 شعر از سراسر كشور
وی با یادآوری اینكه این جشنواره در دو بخش شعر و داستان برگزار شده است، گفت: 2 هزار و 700 اثر شعری به دبیرخانه جشنواره رسید كه 50 داور كار داوری آثار را به عهده داشتند.
شفیعی با بیان اینكه در این جشنواره فصلی جدید را برای نوجوانان باز كردیم، گفت: 350 نوجوان از سراسر كشور در این جشنواره شركت كردند و همچنین 285 اثر از داستان‌نویسان حرفه‌ای كشور به دبیرخانه جشنواره رسید.
وی در پایان یادآور شد كه 70 درصد كسانی كه به دبیرخانه جایزه ادبی ریحانه آثار ارسال كرده بودند، دارای سنین 20 تا 30 سال بودند.
حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری، رئیس همایش ملی «ریحانةالنبی» نیز در این مراسم گفت: از مسیری كه فرهنگ و ادب ایرانی ما با اعتقادات دینی و مذهبی طی كرده است و همچنین آمیختگی اندیشه اسلامی با ادب ایرانی و فارسی و از هم پایی شاعران و ادیبان و هنرمندان كما بیش آشنا هستیم.
وی با یادآوری شاعران بزرگ نظیر ناصر خسرو، سعدی، فردوسی، دعبل خزایی و غیره كه چهره‌های فرهنگ و تمدن اسلامی را پاسداری كرده‌اند، گفت: سئوال اینجاست كه این كاروان از كجا حركت كرده است و آیا امروز در همان مسیر گام بر می‌داریم.
موسوی لاری ادامه داد: ما همه نوع مراسم و آیینی داریم نظیر ایام محرم و مناسبت‌های عدیده مذهبی كه ادبیات ما به آن رنگ و بوی دیگر می‌دهد و آیا محتوایی كه در این مناسبت‌هاست همان چیزی است كه می‌خواهیم و مداحی‌هایی كه امروزه در مناسبت‌های مذهبی شورآفرینی می‌كنند و مجالس را گرم نگه می‌دارند از نظر محتوایی همان هستند؟
رئیس مركز اسلامی فاطمیه مهر با تأكید بر اینكه اگر كمیت‌ها با كیفیت‌ها همراه نباشد، ما بیراهه خواهیم رفت، به وصول 2700 اثر شعری به دبیرخانه جشنواره ادبی ریحانه اشاره كرد و گفت: بیش از 350 نوجوان از سراسر كشور كه آینده كشورمان در دستان آن‌هاست در این عرصه حاضر شدند.
وی یادآور شد: حضور نوجوانان در كنار پیشكسوتان به ما این امید می‌دهد كه بتوانیم راه برای آیندگان آن‌گونه كه شایسته اهل بیت(ع) است، ترسیم كنیم.

فرصت‌های شادمانی برای اهل بیت(ع) را نادیده نگیریم
موسوی لاری تأكید كرد: دغدغه همایش ریحانةالنبی این است كه بگوییم در كنار سوگواری برای اهل بیت(ع) فرصت‌های شادمانی هم وجود دارد و نباید نادیده بگیریم و از فرصت‌های شاد و با نشاطی كه جامعه و نسل آینده را مخاطب قرار می‌دهد را نباید به راحتی بگذریم.
وی با تأكید بر اینكه هیچ فرصتی مناسب‌تر از میلاد حضرت زهرا(س) برای شادمانی نیست زیرا ام ابیها و ام‌الائمه است، گفت: حضرت زهرا(س) كانون اصلی اهل بیت(ع) است بنابراین باید این فضای شادمانی در زمان میلاد حضرت زهرا(س) را با شعر و برنامه‌های نمایشی و نقاشی خط و غیره هم حفظ و هم ترسیم كنیم.
موسوی لاری از فرهنگ‌وران و ادیبان درخواست كرد كه این حركتی كه به عنوان سنت حسنه برداشته شده است را با همان رنگ و بوی فاطمی و به دور از هیاهوی سیاسی و حاشیه‌ای استمرار دهند و همچنین با آثار خود خطر تحریف واقعیت شخصیت‌ها و بدالگوگیری‌ از چهره‌های ارزشمندی كه به ما الگو دهند، را دور كنند.

آنچه از اهل بیت(ع) می‌خواهیم صرفاً بیان عاطفه‌ها نیست
رئیس همایش ملی «ریحانةالنبی» در پایان گفت: ما از حضرت زهرا(س) و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آنچه می‌خواهیم صرف بیان عاطفه‌ها و محبت نیست و ما می‌خواهیم از آن‌ها الگو بگیریم و واقعیت وجود خود را برای نسل خود و نسل بعد ترسیم كنیم لذا باید از غلو اجتناب كنیم.
بنابر این گزارش، در ادامه این مراسم جمعی از شاعران فاطمی كشورمان به شعرخوانی آثار برگزیده خود كه در این جایزه ادبی حائز رتبه‌های برگزیده شده است پرداختند.
پایان‌بخش این مراسم معرفی و تجلیل از برگزیدگان این بخش از جایزه ادبی ریحانه بود كه اسامی آنان به شرح زیر اعلام شده است.
عایشه دلگشازاده، اول
لیلا جنگجویی، دوم
نوش‌آفرین افشاری،‌ سوم
همچنین آرمان مفتاحی، سهراب سروری، مهدی هدایت‌پناه، محمدجواد بهروزی، علی برمشور، محمدرضا نیک‌منش، عرفان بهروزی‌نیا شایسته‌ تقدیر قرار گرفتند.
انتهای پیام

captcha