خدمت‌رسانی بسیجیان جامعه پزشکی فارس به روستاییان مناطق جنگی/ برپایی 3 بیمارستان صحرایی در فارس طی امسال
کد خبر: 3697400
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
بهارلویی خبر داد:

خدمت‌رسانی بسیجیان جامعه پزشکی فارس به روستاییان مناطق جنگی/ برپایی 3 بیمارستان صحرایی در فارس طی امسال

گروه اجتماعی ـ رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه فجر فارس از خدمت‌رسانی اعضای این سازمان در اردوهای راهیان نور خبر داد و گفت: برای اولین بار همکاران ما در اردوی راهیان نور علاوه بر بازدید از مناطق جنگی، به روستاییان نزدیک این مناطق خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

به گزارش ایکنا از فارس، فرخ بهارلویی، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس امروز، 15 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه روز 8 اسفند روز بسیج جامعه پزشکی است که شاید مغفول مانده است، گفت: اعضای بسیج جامعه پزشکی بی ادعا و بدون هیچ چشم‌داشتی و کاملا فی سبیل‌الله در حال فعالیت هستند.
وی با یادآوری توطئه‌های دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون افزود: در کنار رزمندگان اسلام در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، اعضای بهداری و پزشکی احساس وظیفه کرده و وارد میدان شدند و گرچه امکاناتی نداشتند و دست خالی بودند اما شروع به کار کردند و اولین بیمارستانی که شکل گرفت، بیمارستان‌های چادری بود و بعد از آن بیمارستان‌های کانکسی و بعد از سازه‌های فلزی و سپس بیمارستان‌هایی با سازه‌های بتونی در سال 61 به بعد در جبهه ساخته شد.
بهارلویی با اشاره به ساخت بیمارستان‌های صحرایی و همچنین نحوه درمان بیماران شیمیایی در دوران دفاع مقدس گفت: بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه(س) دوران دفاع مقدس اولین بیمارستانی بود که دشمن هم بمباران جنگی و هم بمباران شیمیایی کرد و در دنیا چنین چیزی نبود و به همین دلیل روز 8 اسفندماه که روز بمباران شیمیایی این بیمارستان را به نام روز بسیج جامعه پزشکی نامگذاری کردند.
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس با بیان اینکه بسیج جامعه پزشکی از بعد از دوران دفاع مقدس به سمت خدمت به محرومان جامعه روی آوردند، گفت: در کل کشور و از جمله استان فارس سال‌هاست که بسیج جامعه پزشکی فعالیت می‌کند و نه تنها در داخل کشور و بلکه به سایر کشورها نظیر کشورهای آفریقایی، عراق، سوریه و غیره می‌روند و ارائه خدمت می‌کنند.

فعالیت 14 هزار نفر از جامعه پزشکی در بسیج
وی با تصریح اینکه بسیج جامعه پزشکی در 12 محور فعالیت دارد، گفت: نخستین محور، نیروی انسانی بسیج است زیرا بالاترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی است لذا این کار را در بسیج انجام می‌دهیم و تاکنون بیش از 14 هزار نفر از همکاران جامعه پزشکی به عضویت بسیج در‌آمده‌اند.
بهارلویی با بیان اینکه محور دوم که اصلی‌ترین محور است، بحث امداد و درمان و اردوهای جهادی است، گفت: ما در سه سطح کار درمانی را انجام می‌دهیم؛ سطح اول اعزام تیم‌های پزشکی و درمانی است که به سرپرستی پزشک، عمومی و سایر کارشناسان بهداشت، مامایی، تغذیه و غیره به مناطق محروم اعزام می‌شوند و هفته‌ای نیست که در استان فارس که این اردوهای جهادی در استان انجام نشود.

اعزام 149 تیم پزشکی به مناطق محروم فارس
وی به تشریح فعالیت‌های بسیج جامعه پزشکی فارس در سال جاری پرداخت و از اعزام 149 تیم پزشکی به مناطق محروم در سال جاری خبر داد و گفت: سطح دوم، اعزام تیم‌های تک تخصصی و فوق تخصصی به مناطق محروم و حاشیه‌ای شیراز سطح دیگر فعالیت‌های ماست که قریب 10 تیم در قالب تیم‌های تخصصی و فوق تخصصی به مناطق محروم در سال 96 اعزام شدند.
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس ادامه داد: سطح سوم نیز برپایی بیمارستان صحرایی است که تمام پزشکان تخصصی و عمومی، اتاق عمل، آزمایشگاه، رادیولوژی، دندانپزشکی و غیره همه بسیج می‌شوند و در هر بیمارستانی قریب 20 تخصص از همکاران جراح، بیهوشی و داخلی و مغز و اعصاب، زنان و زایمان و غیره حضور می‌یابند.
وی با تصریح اینکه هر 6 ماه یک بیمارستان صحرایی در مناطق محروم فارس برپا می‌کنیم، گفت: در سال 96 با توجه به نیازمندی‌هایی که از سوی مردم و شوراهای شهر کم برخوردار اعلام شده بود، ما 3 بیمارستان صحرایی در فارس برپا کردیم و به‌طور میانگین در هر بیمارستان صحرایی بین 4 تا 5 هزار نفر مراجعه و درمان  و به بیش از 10 هزار نفر خدمت ارائه می‌شود.

ویزیت رایگان 20 هزار نفر در ایام اربعین در عراق
بهارلویی با یادآوری اینکه بسیج جامعه پزشکی فارس در بحث اربعین نیز با قوت ورود می کند، افزود: اعزام 550 نفر پزشک و پیراپزشک در قالب 11 تیم و 11 درمانگاه در اربعین حسینی در سال 96 انجام دادیم که این درمانگاه‌ها در مسیر نجف ـ کربلا و کربلا و حرمین شریفین و موکب احمدبن موسی(ع) برپا شدند و در آن‌ها بیش از 20 هزار نفر از زائران را ویزیت کردیم.
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس با بیان اینکه برگزاری اردوهای جهادی یک روزه در قالب مباحث آموزش بهداشت و پیشگیری که تاکنون 327 نفر اردو در این راستا برگزار شده است، گفت: همچنین ما اعزام پزشکان عمومی و متخصص و پیراپزشکان به مناطق زلزله زده کرمانشاه داشتیم که 98 نفر در دوره‌های 14 روزه به این مناطق اعزام شدند و مرتب این اعزام‌ها انجام می‌شود.
وی، محور سوم فعالیت‌های بسیج جامعه پزشکی را مباحث علمی و پژوهشی دانست و گفت: بسیاری از بسیجیان ما جزو نخبگان استانی و کشوری هستند که هم کار طبابت و درمان و هم تحقیق و پژوهش دارند و در این راستا برنامه‌های متنوعی با همکاری آنان نظیر برپایی کنگره اخلاق پزشکی، کارگاه مهارت‌ آموزشی و کلاس‌های طب سنتی زیر نظر انجمن طب سنتی ایران اجرا کرده و خواهیم کرد.

به هیچ وجه از فعالیت‌های فرهنگی غافل نبودیم
بهارلویی، محور دیگر فعالیت‌های این جامعه را بخش فرهنگی برشمرد و گفت: ما به هیچ وجه از مباحث فرهنگی غافل نبودیم و در مناسبت‌های مختلف برنامه برگزار کردیم نظیر هفته بسیج، جشن انقلاب، روز قدس، هفته سلامت، روز پزشک، روز پرستار اجرا می‌کنیم.
وی، برگزاری نمایشگاه در مراکز درمانی در سطح استان در مناسبت‌ها، جلسات هم‌اندیشی و بصیرت‌افزایی، تهیه و توزیع کتب فرهنگی، تهیه و توزیع لوح فشرده، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی علمی، برگزاری نشست‌های فرهنگی و سیاسی در سه شنبه هر ماه، اردوهای زیارتی و تفریح، اهدای خون، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و برپایی حلقه‌های صالحین را از جمله فعالیت‌های فرهنگی بسیج جامعه پزشکی فارس برشمرد.
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس با بیان اینکه ما امسال برنامه ابتکاری برای راهیان نور داریم، گفت: برای اولین بار اعضای جامعه پزشکی ما در اردوهای راهیان نور علاوه بر بازدید از مناطق جنگی، کار درمانی روستاییان نزدیک این مناطق را انجام می‌دهند.
وی در بخش پایانی سخنان خود از همکاری این قشر با قرارگاه محرومیت‌زدایی شهید اسکندری شیراز خبر داد و گفت: ما امسال اولین اعزام را به محله سنگ سیاه داشتیم و بنا داریم در سال 97، به 15 منطقه محروم و کم‌برخوردار شیراز تیم‌های بهداشتی و درمانی خود را اعزام خواهیم کرد.
انتهای پیام

captcha