بقعه شیخ صفی برند جهانی اردبیل است
کد خبر: 3697459
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸

بقعه شیخ صفی برند جهانی اردبیل است

گروه اجتماعی- مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: برغم وجود آثار متعدد تاریخی و باستانی در این استان ، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی شناخته شده ترین اثر این استان در سطح جهانی است.

به گزارش ایکنا از اردبیل به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل، عبدالرحمان وهاب زاده، مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی افزود: مجموعه خانقاهی و آرامگاهی شیخ صفی الدین اسحاق اردبیلی در سال 1310هجری شمسی به ثبت ملی و در سال 1389در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید
وی گفت: این اثر دوازدهمین بنای ثبت جهانی شده ایران و تنها اثر ثبت جهانی استان اردبیل بوده و نام اردبیل با این اثر شاخص در سطح جهانی شناخته می شود.
به گفته مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ، میزان بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این بنا طی سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته و این مکان مهم ترین قطب گردشگری استان محسوب می شود.
وهاب زاده تشریح کرد: در سال های گذشته به علت سهل انگاری، مرور زمان و فرسودگی بنا قسمت های مختلفی از آن آسیب دیده که با بررسی ها و آسیب شناسی های انجام شده در سال 94 قسمت های متعددی از مجموعه به علت آسیب های محیطی و انسانی نیازمند اقدامات مرمتی شناخته شده است.
وی گفت: آسیب های اساسی در قسمت چله خانه، کاشی های معرق صحن اصلی، مقرنس های نمای قندیلخانه، کار بندی سردر ورودی از حیاط باغ به حیاط میانی، سردر ورودی به داخل مجموعه، گنبد الله الله، گنبد شاه اسماعیل، تزیینات کشته بری و طلا کاری های چینی خانه، پشت بام های مجموعه، باز سازی دهنه از ایوان های حیاط باغ، سالن باستان شناسی و حمام شیخ مشاهده شده است.


مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی افزود: همچنین در موتور خانه به علت عدم عایق کاری در کف و نداشتن آب بندی در اتصالات رطوبت به اتاق های همجوار و خوابگاه نیروهای یگان حفاظت در طبقه فوقانی نفوذ کرده است.
وهاب زاده اظهار کرد: برغم محدودیت های مالی اقدامات مرمتی مجموعه در سال های 95 و 96 با ساماندهی چله خانه آغاز شد و به طور متوالی با بازسازی و انتقال تاسیسات گرمایشی موتور خانه ، ساماندهی اقامتگاه سربازان ، ساماندهی سایت باستانی ضلع جنوبی مدرسه ، اجرای آجر فرش در قسمت شمالی و غرب جنت سرا و بازسازی دیوارشمالی باغ ادامه یافت.
وی همچنین گفت: تعمیر پشت بام نگارخانه و حیاط باستان شناسی ، ساماندهی و پاکسازی سایت آجربری ، تثبیت و مرمت مقرنس ها و کاشی های نمای قندیل خانه ، مرمت پنجره های قسمت غربی شبستان قندیل خانه ، کاشی کاری های نمای جنوبی جنت سرا ، گنبد شاه اسماعیل ، کتیبه های گنبد الله الله ، باز کردن در مسدود شده چینی خانه به سمت شهیدگاه و در ورودی بین حیاط میانی و پشت مجموعه ، ثبیت نقوش و تزیینات چینی خانه ، احیای مدرسه پورسینا به منظور ایجاد موزه کاشی و سفال و مرمت پشت بام های مجموعه ادامه یافته است.
به گفته وی، در ادامه روند فعالیت های مرمتی در مجموعه اقداماتی از جمله مرمت کاشی های گنبد شاه اسماعیل ، کاشی های ضلع غربی صحن اصلی ، مرمت گنبد الله الله ، ساماندهی قسمت آجربری و مدرسه ی پورسینا، مرمت ضلع جنوبی و غربی چینی خانه در سال جاری برنامه ریزی شده است.


وهاب زاده بیان کرد: از سال 95 در مجموعه شیخ صفی فعالیت های گسترده ی مرمتی، تثبیت و بازسازی انجام گرفته که تمام اقدامات پژوهشی و مرمتی مجموعه با اتکا به توان کارشناسان و نیروهای پایگاه و موزه ها صورت پذیرفت.
وی افزود: این در حالی است که این مجموعه همواره با مشکلات شدید مالی و کمبود نیرو مواجه بوده و حتی گاهی حقوق کارکنان تا چندین ماه پرداخت نشده است.
انتهای پیام

captcha