پرتابل جامع مساجد سال آینده راه اندازی می‌شود
کد خبر: 3697559
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱

پرتابل جامع مساجد سال آینده راه اندازی می‌شود

گروه فرهنگی- مدیر دبیر‌خانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان همدان از طراحی پرتال جامع مساجد خبر داد و گفت: برنامه پرتال جامع مساجد برای تمامی کانون‌های مساجد طراحی و در سال آینده در اختیار آنها قرار خواهد گرفت که از این پس نظارت و گزارش عملکرد کانون‌ها با این سامانه پیگری می‌شود.

به گزارش ایکنا از همدان، هادی فیض منش مدیر دبیر‌خانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان همدان٬ سه شنبه ۱۵ اسفند به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تأسیس کانون‌های مساجد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال شاهد گذشت ربع قرن از شکل گیری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستیم‌.
وی افزود: مسجد به عنوان یک محل عبادی و مکانی برای انجام برنامه‌های مختلف دینی از صدر اسلام تا کنون در کانون توجه همگان بوده است؛ برنامه‌های جنگ تحمیلی و دفاع مقدس همگی در مسجد رقم خورده است، پس از آن نیز مسجد به عنوان مرکز فعالیت‌های فرهنگی هنری در کنار سایر خدمات عبادی در راستای مدیریت تهاجم فرهنگی مورد توجه است.
فیض منش با بیان اینکه ۱۸ اسفند؛ بیست و پنجمین سالگرد تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با شعار «مسجد٬ جوان٬ هنر» است اضافه کرد: در مسجد تراز اسلامی٬ مسجد به عنوان نمازخانه نیست بلکه مکانی است که علاوه بر فعالیت‌های عبادی محلی برای رسیدگی به مشکلات مردم محله٬ مطالعه، برنامه‌های فرهنگی هنری و ... است.
مدیر کانون‌های مساجد ادامه داد: علاوه بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد٬ نهادها و دستگاه‌های مختلفی در اجرای برنامه‌های مساجد دخیل هستند که از این موارد می توان به بسیج٬ اوقاف٬ تبلیغات اسلامی٬ هیئت‌های حسینی اشاره کرد.

جوانان را به سلاح هنر مسلح کنیم
وی عنوان کرد: حوزه فعالیت این مجموعه در دو بخش فرهنگ و هنر است که می‌توان به کتابخانه‌ مساجد، برگزاری کلاس‌های هنری و فرهنگی مختلف٬ فعال سازی گروه‌های سرود و هم خوانی و ... اشاره کرد٬ این مجموعه موظف است با ابزار هنر، جوانان و نوجوانان را به مساجد جذب و مسلح کند.
فیض منش بیان کرد: ما باید جوانان و نوجوانان را به سلاح هنر مسلح کنیم چرا که زبان هنر گویاتر وماندگار تر است٬ مسجد گالری هنرهای اسلامی است معماری و نقوش کاشی‌ها و کتیبه‌ها٬ تلاوت قرآن٬ صوت زیبای موذن همگی اگر ماندگار شده و دین زیبای اسلام را به جهان معرفی می‌کند به دلیل استفاده از ابزار هنر است.

پرتابل جامع مساجد سال آینده راه اندازی می‌شود
مدیر کانون‌های مساجد استان یادآور شد: مأموریت این مجموعه٬ آشنایی نسل جوان با مساجد٬ گسترش مشارکت های مردم به ویژه اهالی محله٬ تقویت روحیه نشاط و سلامت اجتماعی٬ ارائه و عرضه فعالیت‌های فرهنگی هنری بر اساس ضوابط اسلامی و ایجاد جاذبه‌های فرهنگی و هنری پویا است.
وی اظهار کرد:کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان مراکز اصلی تولیدات برنامه‌های فرهنگی هنری در مساجد به شمار می‌روند که امسال پس از گذشت ربع قرن از شکل گیری آن به یک بلوغ خوبی دست یافته است و به عنوان بزرگ ترین شبکه فرهنگی هنری در سراسر کشور مطرح است.
فیض منش با بیان اینکه امسال کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان برگزیده کشوری شد عنوان کرد: در حال حاضر 591 کانون فرهنگی و هنری در مجموع شهرستان‌های استان دایر است تعداد 22 باب کانون جدید نیز در طول سال جاری به این مجموعه افزوده شده است.
مدیر کانون‌های مساجد استان ادامه داد: 293 باب کتابخانه، 40 مرکز خانه نور و8 مرکز خانه دیجیتال در مساجد استان فعال است، 707 مسجد نیز در سطح استان مجری طرح تلاوت نور است.
وی عنوان کرد: کانون‌های مساجد، نهادی فرهنگی دینی و مردمی است که برای اعتلای فرهنگ و هنر در ابعاد مختلف فکری، معنوی و رفتاری بر محور مسجد راه اندازی و هدایت می‌شود.
فیض منش ابراز کرد: شبکه سازی و توانمند سازی ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی محلات، کشف، پرورش و به کار گیری خلاقیت‌های هنری و فرهنگی جوانان مسجد و پیوند آنها با رویکرد‌های فرهنگی هنری کشور در گستره ملی و بین‌المللی و توجه به جنبه اقتصادی هنر در قالب حمایت از تولیدات از جمله مأموریت‌های کانون مساجد است.


تولید و استفاده از محصولات فرهنگی دین محور توسط جوانان مسجد از مأموریت‌های مهم این مجموعه است
این مقام مسئول ادامه داد: تولید و استفاده از محصولات فرهنگی هنری دین محور توسط نوجوانان و جوانان مسجد، تولید و استفاده از محصولات فرهنگی هنری شامل تألیف کتاب٬ تولید نشریات مستمر٬ آثار دستی و ... و حضور هدفمند و جریان ساز در فضای مجازی از دیگر مأموریت‌های مهم این مجموعه فرهنگی هنری است.
وی از طراحی پرتال جامع مساجد خبر داد و گفت: برنامه پرتال جامع مساجد برای تمامی کانون‌های مساجد طراحی و در سال آینده در اختیار آنها قرار خواهد گرفت که از این پس نظارت و گزارش عملکرد کانون‌ها با این سامانه پیگری می‌شود.
فیض منش ادامه داد: رویکرد این سامانه در سال 97، تغییر کمک های مالی کانو‌ن‌های فرهنگی هنری مساجد، از سرانه محوری به برنامه محوری خواهد بود به گونه ای که کانون‌های فعال در حوزه اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری بودجه بیشتری دریافت خواهند کرد.

پرتابل جامع مساجد سال آینده راه اندازی می‌شود
مدیر کانون‌های مساجد استان گفت: برگزاری دوازدهمین جشنواره استانی مدهامتان، اجرای طرح 1451 در بیش از 100 کانون در ماه مبارک رمضان، توزیع تجهیزات کتابخانه ای در بین کانون‌های مساجد استان و برگزاری گردهمایی رابطین منطقه خواهران مساجد بخشی از فعالیت‌های این مجموعه در سال 96 است.
وی ادامه داد: همایش سراسری آموزش کتابداران کتابخانه‌های مساجد، برگزاری جشنواره عروسک قشنگ من با رویکرد گسترش زیبایی حجاب در بین کودکان و نوجوانان، برگزاری بیش از 150 جشن دهه کرامت در بیش از 110 مسجد استان، برگزاری همایش سراسری سفیران آسمانی با حضور ائمه جماعات مساجد استان و انعقاد تفاهم نامه فرهنگی بین مراکز فنی و حرفه ای و سازمان‌های ذیربط از دیگر برنامه‌های شاخص کانون‌های مساجد در سال جاری است.
انتهای پیام

captcha