سایه ناکامی‌های ارومیه بر مسابقات قرآن اوقاف/بد اخلاقی‌هایی که بی‌جواب ماند
کد خبر: 3697570
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
ایکنا بررسی می‌کند:

سایه ناکامی‌های ارومیه بر مسابقات قرآن اوقاف/بد اخلاقی‌هایی که بی‌جواب ماند

گروه فعالیت‌های قرآنی- اعتراضات در چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف که به میزبانی ارومیه برگزار شد به لطف فضای مجازی به قدری شدید بود که حالا باید نگران انتظارات جامعه قرآنی از میزبانی استان مرکزی بود، گویی اراک باید جبران کننده ناکامی‌های ارومیه هم باشد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، ارومیه در میزبانی از مرحله کشوری چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف سربلند بیرون نیامد، این ادعایی است که به ویژه در بحبوحه روزهای میزبانی آنهم به لطف فضای مجازی بسیار حاشیه ایجاد کرد از اعتراضات شدید شرکت کنندگان به نحوه داوری‌ها گرفته تا حتی غذایی که میزبان تدارک دیده بود، خوب یا بد، بعد از ارومیه استان مرکزی در چهل‌ویکمین دوره مسابقات میزبان است و حالا انتظارات بسیار بالا رفته و گویی اراک باید تاوان ناکامی‌های ارومیه را هم بدهد.
استان مرکزی در مسابقات ارومیه نتایج خوبی کسب کرد اما از بدو اعزام به ارومیه تا روز تقدیر از برگزیدگان در اراک، شاهد حواشی زیادی بودیم، حواشی یا بداخلاقی‌هایی که کمتر رسانه‌ای شد و طبیعتاً جواب قاطعی هم به آنها داده نشد. ایکنا در راستای آسیب شناسی مسابقات و آنچه عبرت گرفتن از ارومیه نامیده می‌شود نشست «آسیب شناسی مسابقات قرآن اوقاف» با حضور حجت‌الاسلام عبدالله حسینخانی، رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی و جمعی از پیشکسوتان، داوران و متسابقین مرحله کشوری چهلمین دوره مسابقات، برگزار کرد.

4 هدف اصلی مسابقات قرآن اوقاف
حجت‌الاسلام عبدالله حسینخانی با بیان اینکه اهداف سازمان اوقاف از برگزاری مسابقات قرآن چهار بخش دارد گفت: ترویج و تبلیغ معارف قرآن بین اقشار مختلف جامعه، ارتقا کمی و کیفی مسابقات متناسب با اهداف و شئون نظام جمهوری اسلامی ایران، انسجام و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های برگزار کننده مسابقات قرآن مطابق با شیوه نامه ابلاغی ستاد هماهنگی مسابقات قرآن و استفاده بهینه از ظرفیت بخش‌های دولتی، مردمی و جامعه قرآنی، چهار هدف اصلی اوقاف از برگزاری مسابقات قرآن است و در همین راستا شیوه نامه برگزاری مسابقات قرآن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 75 تنظیم شد.

بیمارستان آیت‌الله خوانساری نتیجه وقف مشارکتی است
وی با اشاره به شیوه نامه ستاد توسعه موقوفات قرآنی گفت: در این زمینه نقص داریم اما متأسفانه برخی دستگاه‌ها فقط نگاه مالی به اوقاف دارند ظرفیت‌های دیگری هم وجود دارد این فرهنگ باید بین مردم ایجاد شود مانند بیمارستان آیت‌الله خوانساری که با اوراق وقف مشارکتی توسعه یافت، ما دنبال تابلوی اوقاف نیستیم اما علوم پزشکی هم باید اعلام کند که این بیمارستان نتیجه فرهنگ وقف مشارکتی و مردمی است و تأکید رهبری هم بر همین نوع وقف است. موقوفات قرآنی هم باید به همین سمت پیش برود.

سایه ناکامی‌های ارومیه بر مسابقات قرآن اوقاف/بد اخلاقی‌هایی که بی‌جواب ماند

یکی از اهداف ستاد توسعه موقوفات قرآنی که با ریاست مدیرکل اوقاف استان، دبیری رئیس اداره قرآنی اوقاف و با عضویت مدیرکل اجتماعی استانداری، مدیرکل ارشاد، تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، فرمانده سپاه، امام جمعه مرکز استان یا نماینده تام الاختیار، رئیس اداره قرآن و عترت آموزش و پرورش و جمعی از مدیران مؤسسات قرآنی تشکیل شده، توسعه موقوفات با رویکرد وقف مشارکتی است. ستاد هماهنگی مسابقات قرآن نیز با همین اعضا تشکیل شده است و تمام مسابقات باید توسط این ستاد تأیید شود.

به گزارش ایکنا؛ مریم سعیدی، حافظ کل و داور مرحله کشوری چهلمین دوره مسابقات قرآن ارومیه با اشاره به پیشرفت متسابقین مسابقات اوقاف گفت: مسابقات اوقاف در بخش تلاوت، قرائت و حفظ نتایج خوبی به دست آورده است، امسال رشته قرائت آقایان به قدری حرفه‌ای بود که تشخیص رتبه اول و دوم بسیار سخت بود، حتی داوران هم معترف به امتیازهای میلیمتری بودند در بخش حفظ هم همین رویه بود.

مسابقات ارومیه و رفتارهای غیر قرآنی
وی تصریح کرد: اگر چه این پیشرفت‌ها به نسلی مربوط می‌شود که برای کار قرآنی دغدغه و علاقه داشتند نه نسل جدید. در بخش اخلاق قرآنی خیلی پیشرفت نداشتیم، یکی از بارزترین رفتارهای غیرقرآنی در مسابقات ارومیه، اعتراضات مختلف با لحن‌های بسیار تند بود در دهه‌های قبل اعتراض وجود داشت اما نه به این تندی، در مسابقات ارومیه متسابقان به راحتی هیئت داوران را زیر سؤال می‌بردند.

سعیدی در پاسخ به این سوال که آیا همین سخت گیری‌های میلیمتری باعث ایجاد حساسیت و کمرنگ شدن اخلاق قرآنی نشده است؟ گفت: به هر حال داور چنین مسابقاتی چندین دهه تجربه دارد و خیلی راحت نمی‌توان اعتراضات را پذیرفت هر چند امکان اشتباه هم وجود دارد.
داور مسابقات قرآن اوقاف افزود: متأسفانه در مسابقات، شفاف سازی نداریم و داوران پس از اتمام مسابقات جوابگوی متسابقان نیستند اگر داوران وقت بیشتری بگذارند اعتراضات بدین شکل اتفاق نمی‌افتد.اگر داوران جوابگوی نتایج باشند و نقاط ضعفی که باعث کم شدن امتیاز شده است را تشریح کنند اعتراضات خیلی کم خواهد شد.

سایه ناکامی‌های ارومیه بر مسابقات قرآن اوقاف/بد اخلاقی‌هایی که بی‌جواب ماند

وی از کمرنگ شدن اثرات دارالقرآن‌های آموزش‌وپرورش گلایه کرد و گفت: مسابقات قرآن دانش آموزی به کندی و با کمترین هزینه انجام می‌شود و یکی از دلایل عدم پیشرفت قرآنی در نسل جدید ضعف مسابقات دانش‌آموزی است دهه 70 در رشته‌های حفظ و قرائت رشد خوبی داشتیم اما این پیشرفت‌ها تنها به همان نسل خلاصه می‌شود، بنده خودم نتیجه مسابقات قرآن آموزش و پرورش هستم در دوران ما این مسابقات بسیار با شکوه برگزار می‌شد اما امروز خیلی پررنگ نیست و به سادگی از کنار آن می‌گذرند. البته در بخش‌های غیر تلاوتی مانند تفسیر و نهج البلاغه نتایج خوبی حاصل شده است.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام حسینخانی، رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف استان در جواب به این سؤال که آیا مسابقات قرآن توانسته اخلاق را ترویج دهد یا خیر؟ گفت: رعایت اخلاق قرآنی ربطی به تفاوت نیم نمره و یک صدم ندارد، ایراد کار جای دیگری است اوقاف بزرگترین مسابقات قرآن را برگزار می‌کند اما در مقوله اخلاق قرآنی متسابقان چندان موفق نبوده است.


اخلاق قرآنی ربطی به فضای رقابتی ندارد
وی افزود: ما در دو سال گذشته شناسه برنامه داریم دوره آموزشی داوران و متسابقین برگزار می‌شود اما صرف آموزش کافی نیست در مسابقات ارومیه دیدیم چقدر هجمه و حرف زده شد، اعزام متسابقان استان مرکزی به ارومیه با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بود، البته ما هم جواب لازم را داشتیم و قضاوت‌های بدی در این باره شد چند بار هم اعلام کردیم اوقاف بودجه قرآنی ندارد ما هم نمی‌توانیم وقف مثلاً با نیت کمک به نیازمندان را به مسابقات اختصاص دهیم.
حجت‌الاسلام حسینخانی با بیان اینکه چنین رفتارهایی خلاف شأن شرکت کنندگان مسابقات قرآن است ادامه داد: باعث تأسف است که برخی از جامعه قرآنی فقط به فکر مادیات و اعزام آنچنانی به مسابقات هستند، برخی از متسابقان فقط خواستند به بهترین شکل اعزام شوند حتی نوع تأمین هزینه‌ها هم برایشان مهم نبود. وقتی به برخی از آنها می‌گفتیم فلان موقوفه برای ایتام یا روضه است و نمی‌توان درآمد آن را صرف اعزام متسابق به مسابقات کرد جواب می‌دادند که ما کاری به این حرف‌ها نداریم و باید به بهترین نحو ممکن به ارومیه اعزام شویم و اوقاف باید هزینه این نوع اعزام را بپردازد، این اخلاق جای تأسف دارد، برای توسعه اخلاق قرآنی باید بهتر از این عمل کرد.
این مقام مسئول گفت: در مرحله استانی با استادی از تهران برای داوری هماهنگ کردیم اما 24 ساعت قبل از مسابقات همه چیز را کنسل کرد آنهم به خاطر پول، اخلاق قرآنی به نیم نمره و یک‌صدم نیست در این زمینه کم کاری شده است اوقاف تمام هزینه مسابقات را می‌پردازد اما در زمینه ترویج اخلاق قرآنی هزینه نکرده است.

سایه ناکامی‌های ارومیه بر مسابقات قرآن اوقاف/بد اخلاقی‌هایی که بی‌جواب ماند
اول پول بعد تلاوت!
وی ادامه داد: یکی از دلایل کمرنگی محافل قرآنی ضعف اخلاق است قبل از ماه محرم، قاری بین‌المللی دعوت می‌کنیم برخورد این قاری باید برای همه الگو باشد اما تا واریز نشدن پول و تلگرام نکردم فیش واریزی، حاضر به تلاوت در اراک نمی‌شود یعنی اول پول بعد تلاوت. گاهی در جواب می‌گویند تنها منبع درآمد قاری از همین راه است. باید بگویم مردم چنین حرفی را قبول نمی‌کنند و چنین تلاوتی و منبری هم اثرگذار نخواهد بود. منبع درآمد هم قابل قبول است اما بالاخره چارچوب دارد.

 به گزارش ایکنا؛ حبیب‌الله صابری نسب، چهره قرآنی کشور نیز در این نشست اظهار کرد: مسائل قرآنی سابقه زیادی دارد، باید کارشناسی کرد که چه اتفاقی افتاد که از سال‌های 60 فاصله گرفتیم امروز متأسفانه برخی قاریان، به قرآن هم رحم نمی‌کنند و یکدیگر را قبول ندارند.


خوب تربیت شدیم اما...

این مدرس دانشگاه‌ ادامه داد: خوب تربیت شدیم اما خوب تربیت نکردیم. برخی خود را ویژه می‌دانند و همه چیز را به دست گرفته‌اند کاری هم نمی‌توان کرد برخی جوانان الفبای تجوید را از اساتید بومی استان یاد گرفتند و رفتند تهران و همه چیز را فراموش کردند.

سایه ناکامی‌های ارومیه بر مسابقات قرآن اوقاف/بد اخلاقی‌هایی که بی‌جواب ماند

صابری نسب تصریح کرد: بنده تجربه زیادی در مسابقات کشوری دارم در وضعیت فعلی، رفع آسیب‌های اجتماعی باید هدف اصلی مسابقات باشد کارهای جانبی فرهنگی در حاشیه مسابقات می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد همچنین باید از ریخت و پاش‌های اضافی جلوگیری و پذیرایی‌ها جهت دار شود.
وی با اشاره به انتقادات از میزبانی ارومیه در چهلمین دوره مسابقات گفت: در مسابقات سال آینده که استان مرکزی میزبان است باید تبلیغات به گونه‌ای باشد که تمام استان را درگیر کند مسابقات هدف نیست بلکه انگیزه و فرصت خوبی است تا مردم با قرآن مأنوس شوند متأسفانه برخی از کارهای قرآنی با اخلاص انجام نمی‌شود.

به گزارش ایکنا؛ مهدیه مؤمنی، شرکت کننده رشته قرائت ترتیل چهلمین دوره مسابقات ارومیه نیز با اشاره به شرایط میزبانی مسابقات گفت: میزبانی ارومیه متوسط بود اما اشکالاتی هم وجود داشت برای رشته حفظ 10جزء و ترتیل قرنطینه در نظر گرفته نشده بود و این موضوع ما را غافلگیر کرد، سال‌های قبل قرعه مشترکی بین متسابقان انجام می‌شد و امسال به دلیل نبود قرعه مشترک، قرعه من در بخش وقف و ابتدا سخت بود و استرس، تلاوتم را تحت الشعاع قرار داد.

فضای حضور کودکان در مسابقات قرآن فراهم شود
وی افزود: استان مرکزی دارای ظرفیت‌های خوب گردشگری است و بهتر است در جریان میزبانی از این ظرفیت استفاده شود. از آنجایی که برخی از بانوان به همراه کودک و نوزاد خود در مسابقات حضور پیدا می‌کنند باید فکری به حال شرایط نگهداری کودکان شود بسیاری از بانوان به دلیل اینکه چنین محیطی فراهم نیست از مسابقات انصراف می‌دهند جای مهد کودک در مسابقات ارومیه خالی بود.


به گزارش ایکنا؛ سعیدی، داور مرحله سراسری مسابقات قرآن ارومیه با اشاره به برخی انتقادات مسابقات ارومیه از جمله آیین نامه مسابقات گفت: آیین نامه توسط هیئتی در تهران تدوین می‌شود و از اوقاف نیز افرادی جهت نظارت حضور دارند، نحوه اجرای مسابقات در اختیار میزبان نیست، به دلیل چند مرحله‌ای نبودن رشته‌های حفظ 10جزء و ترتیل، طبعاً حساسیت کمتر بود و باعث شد این دو رشته قرنطینه نداشته باشند. امسال دو فاصله زمانی برای حضور متسابق در جایگاه در نظر گرفته شده بود.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام حسینخانی، رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف استان نیز توضیح داد: برخی از آیتم‌های برگزاری مسابقات قرآن اوقاف در اختیار استان نیست، میزبانی برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن سال 97 با استان مرکزی است، اما در برخی موارد ما تصمیم گیرنده نیستیم، برنامه‌ریزی باید در حیطه اختیارات و البته به گونه‌ای باشد که به سرنوشت ارومیه و نارضایتی‌ها دچار نشویم.

وی با اشاره به اختیارات میزبان در مسابقات گفت: تیمی از سازمان اوقاف یک ماه قبل از برگزاری مسابقات، جهت بستن دکور مسابقات به اراک اعزام می‌شوند، کمیته فنی نیز از تهران در محل برگزاری مسابقات مستقر می‌شوند و بر نحوه برگزاری نظارت دارند.فقط تبلیغات محیطی، اطلاع رسانی دقیق، تهیه سالن مناسب، استقبال از متسابقان، اسکان و پذیرایی برعهده اوقاف استان است البته این امور باید با خلاقیت و جذابیت همراه باشد.

به گزارش ایکنا؛ محمد شریفی، دارنده رتبه عالی حفظ 10جزء چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف ارومیه نیز گفت: امیدوارم روزی جامعه قرآنی ساماندهی و تحت نظر رهبری فعالیت کنند. مسابقات ارومیه اشکالات زیادی داست از لحظه ورود مشخص بود برخی افرادی که مسئولیت پذیرفته بودند مسابقه شناس نیستند، حتی در اسکان هم مشکل داشتیم.

سایه ناکامی‌های ارومیه بر مسابقات قرآن اوقاف/بد اخلاقی‌هایی که بی‌جواب ماند
وی ادامه داد: اگر از تجربیات افرادی که میزبانی‌های مختلف را دیده‌اند استفاده شود، چنین ‌بی‌نظمی‌هایی نخواهیم داشت، میزبانی زنجان در مسابقات قرآن دانشگاه پیام نور یکی از نمونه‌های موفق بود، استفاده از لباس‌های متحدالشکل و افرادی که متوجه استرس مسابقات بودند، پیش‌بینی اتاق مطالعه برای مرور و تمرین محفوظات و ... از مزایای میزبانی زنجان بود.
دارنده رتبه عالی حفظ 10جزء مسابقات اوقاف افزود: سالن برگزاری مسابقات باید آگوستیک باشد، ارومیه از مسابقات زیباکنار گیلان الگوبرداری کرده بود و مسابقات را در حسینیه و سالن مسطح برگزار کرد، امکان تسلط مخاطب بر قاری یا حافظ به دلیل نداشتن شیب لازم در سالن وجود نداشت، دکور سالن مسابقات حفظ 10جزء و ترتیل خوب نبود. یکی از مزایای مسابقات قرآن اوقاف کرمانشاه و زیباکنار عدم حضور داور مسابقات در محل برگزاری و جدا بودن هتل‌ها بود.
شریفی ادامه داد: مشکلات مسابقات ارومیه در بحث پذیرایی هم زیاد بود، عدم هماهنگی رستوران و هتلی که در نظر گرفته بودند کاملا مشهود بود، ظاهراً تا به حال میزبان مسابقات کشوری نبودند قصد صرفه جویی داشتند اما راه صرفه جویی را بلد نبودند گاهی حتی خوراکی‌هایی به متسابق می‌دانند که می‌توانست روی صدا تأثیر منفی بگذارد منوی غذایی ضعیف بود و اتاقی برای مطالعه و مرور وجود نداشت استان مرکزی به عنوان میزبان مرحله کشوری سال آینده باید از این تجارب درس بگیرد. حتی خبرنگارانی که برای پوشش خبری مسابقات دعوت می‌شوند باید متوجه محدودیت‌ها و حساسیت‌ها باشند چنانچه در ارومیه رفتارهای نامناسبی از خبرنگاران در فضای قرآنی شاهد بودیم.

استفاده از داوران بومی
به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام حسینخانی، رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف استان، اظهار کرد: برای مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف سال آینده تا جایی که امکان داشته باشد از داوران بومی استفاده می‌کنیم. همچنین نواقص میزبانی‌ها به همراه راهکار و پیشنهادات افرادی که در این زمینه تجربه دارند و در مسابقات مختلف شرکت کرده اند احصا می‌شود و سعی می‌کنیم در قالب کمیته‌های تخصصی نواقص سال‌های قبل تکرار نشود.
وی افزود: حضور مشاور و دکتر تغذیه در مسابقات، استفاده از لباس متحدالشکل، برگزاری جلسات توجیهی ویژه عوامل اجرایی، استفاده از ظرفیت تاکسیرانی برای جایی متسابقان، تهیه مکان مناسب اسکان متسابقان و داوران، تبلیغات محیطی گسترده و استفاده از ظرفیت ائمه جماعات جهت آماده سازی عموم مردم در میزبانی از مسابقات از اولویت‌های اوقاف است.

سایه ناکامی‌های ارومیه بر مسابقات قرآن اوقاف/بد اخلاقی‌هایی که بی‌جواب ماند

این مقام مسئول ادامه داد: استقرار نیروهای هادی، تشکیل کمیته انضباطی از مرحله شهرستانی، پیش بینی اتاق مطالعه و فضای مناسب نگهداری کودکان، استفاده از عوامل اجرایی با سلیقه و خوش ذوق و ... در میزبانی سال آینده لحاظ خواهد شد همچنین بخشی از فعالیت‌ها را برون سپاری می‌کنیم./انتهای پیام

captcha