اهداف خلقت انسان از دیدگاه قرآن
کد خبر: 3697593
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹

اهداف خلقت انسان از دیدگاه قرآن

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی حسینی با اشاره به آفرینش انسان از منظر قرآن، گفت: خداوند متعال انسان‌ها را آفریده است تا عبد و بنده او باشند و امتحان شوند تا به خوشی و رحمت رب‌العالمین برسند و این رحمت به انسان نمی‌رسد مگر اینکه از امتحان‌های الهی به واسطه عبد بودن سربلند بیرون بیاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی حسینی، محقق و مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا،‌ نبأ، گفت: در بحث عرفانی ادعا بر این است که خداوند انسان را آفریده است تا با یکدیگر به بحث در مورد مباحث اعتقادی بپردازند و حکمت این مسئله این است که در این بحث تبادل فکر و اندیشه‌ورزی اتفاق افتاده و باعث رشد انسان می‌شود؛ اما از منظر قرآن در آفرینش انسان سه هدف ابتدایی، میانی و نهایی وجود دارد.

وی بیان کرد: در مورد دسته اول و هدف ابتدایی خداوند متعال در آیه 56 سوره ذاریات می‌فرماید«وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند». منظور خداوند در این آیه به‌پا داشتن نماز و روزه نیست بلکه اشاره به عبد بودن و بنده بودن دارد یعنی به این معنا که انسان خودش را کاملا در اختیار رب و خداوند خود قرار دهد و مطیع امر الهی باشد.

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: هدف دوم از خلقت انسان امتحان و آزمایش کردن انسان است. خداوند متعال در آیه دوم سوره ملک می‌فرماید «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ؛ همان كه مرگ و زندگى را پديد آورد تا شما را بيازمايد كه كدام‌تان نيكوكارتريد و اوست ارجمند آمرزنده». خداوند بندگان خود را امتحان می‌کند تا ببنید چه کسی عبد و سربلند این آزمایش است.

وی گفت: خداوند در آیه 119 سوره هود درباره هدف غایی و نهایی انسان از منظر قرآن کریم می‌فرماید «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ؛ مگر كسانى كه پروردگار تو به آنان رحم كرده و براى همين آنان را آفريده است و وعده پروردگارت چنين تحقق پذيرفته است كه البته جهنم را از جن و انس يكسره پر خواهم كرد». یعنى ما انسان‌ها را آفريديم تا مشمول رحمت خويش کنیم و این هدف نهایی و غایی خلقت انسان است؛ خداوند متعال انسان‌ها را آفریده است تا عبد و بنده او باشند و امتحان شوند تا به خوشی و رحمت رب‌العالمین برسند و این رحمت به انسان نمی‌رسد مگر اینکه از امتحان‌های الهی به واسطه عبد بودن سربلند بیرون بیاید.

سیدمحمدمهدی مؤذن

انتهای پیام

captcha