معصومین(ع) مکلف به عمل براساس علم غیب نبودند
کد خبر: 3697608
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

معصومین(ع) مکلف به عمل براساس علم غیب نبودند

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با بیان اینکه معصومین(ع) هیچ خطایی ندارند تاکید کرد: با این وجود، معصومین(ع) مکلف به عمل براساس علم غیب نبودند.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی 15 اسفند در ادامه جلسات تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: خوی استکبار این طور است که اگر مسلمین عزیز باشند دست از سر آنان بر خواهند داشت و علیه ایشان توطئه نخواهند کرد، ولی اگر مسلمین ذلیل باشند دست بردار نیستند.

وی با اشاره به برخی سخنان در مورد منافات برخی احکام قضایی پیامبر(ص) و امام علی(ع) با واقع افزود: پیامبر در قضاوت  به غیب عمل نمی‌کردند چون در این صورت مردم مجبور بودند ایمان بیاورند؛ قرآن فرمود یقینا هر کاری که افراد انجام می‌دهند عمل آنان را خدا و رسول و ائمه می‌بینند، ولی بنا نیست پیامبر(ص) و ائمه(ع) در همه موارد به علم غیب به خصوص در محاکم عمل کنند.

این مفسر قرآن اظهار کرد: اگر کسی در داوری پیامبر به ناحق حقی را برای خود کرد نباید بگوید من از محکمه رسول الله این حق را گرفتم، زیرا قطعه‌ای از آتش با خود برده و باید در آخرت  تاوان آن را بدهد.

وی با بیان اینکه امام(ع) علم غیب دارد ولی مکلف به علم غیب نیست، اظهار کرد: اگر اصول کنونی حوزه ما علمی بود و این مسائل در آن تبیین می‌شد، دیگر کتاب شهید جاوید نوشته نمی‌شد؛ این بدیهی است در روایات ما که امام علی(ع) و سیدالشهدا(ع) همه ماجراهای کربلا و دوره زندگی خود را می‌دانسته‌اند، ولی مکلف به علم غیب نبودند.

وی افزود: البته آنان مانند خدا علم غیب ذاتی ندارند؛ ولی آیات و روایات مشحون از علم غیب معصومین است؛ کاشف الغطاء گفته سیدالشهدا به همه جزئیات کربلا آشنا بود.

این مفسر قرآن بیان کرد: معصوم بما هو معصوم، خطا نمی‌کند، ولی همین انسان معصوم وقتی در مسند حکومت و قضاوت نشسته است از جایگاه معصومانه قضاوت نمی‌کند بلکه براساس دلایل و بینات قضائی این کار را انجام می دهد و اگر خطایی در حکم رخ داد مامور به ظاهر قانون است.

ایشان با انتقاد از کشف حجاب‎های اخیر تصریح کرد: روسری برای سر و گردن است نه برای بر چوب کردن؛ این کار ایستادن در برابر خدا و قرآن است.

وی خطاب به افراد دخیل در این مسئله بیان کرد: شما در مقابل چه کسی می‌ایستید؟ بدانید در برابر خدا و قرآن ایستاده‌اید؛ البته چند نفر فریب خورده دشمنان این کار را می‌کنند.

انتهای پیام

captcha