امید جامعه در گرو وحدت و انسجام است
کد خبر: 3697647
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
علی شمخانی:

امید جامعه در گرو وحدت و انسجام است

گروه سیاسی ــ دبیر شورایعالی امنیت ملی در گردهمایی اساتید بسیجی استان تهران تاکید کرد: وحدت و انسجام، پمپاژ کننده امید و اختلاف تولید کننده یأس در جامعه است و نتیجه این دو رویش و ریزش انقلابی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی، در گردهمایی اساتید بسیجی استان تهران که عصر امروز ۲۱ اسفندماه در سالن ابن‌سینا دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در کشور پرچم‌دار و علم‌دار تبیین سیاست‌های مختلف به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی مقام معظم رهبری هستند، اما این به این معنی نیست که دیگران در این حوزه‌ها وظیفه‌ای ندارند بلکه همه ما در این حوزه‌ها مواضع مشترک داریم.

امید جامعه در گرو وحدت و انسجام است

شمخانی افزود: راهبرد غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی، بر مبنای توسعه روابط همه‌جانبه با کشورهای غیرمعارض پایه‌ریزی شده و بر این اساس تأکید ما برتأمین منافع و امنیت ملی به دور از هرنوع اعمال فشار و تحمیل اراده خارجی است.

وی جایگاه و نقش فرهنگ بسیجی را درمدیریت بحران‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی کشور مؤثر دانست و در این رابطه تصریح کرد: بسیج باید نماد جذب حداکثری و دفع حداقلی به منظورافزایش انسجام ملی و همدلی وجلب مشارکت همه ایرانیان معتقد به قانون اساسی در مسیر رفع مشکلات کشور باشد.

دبیر شورایعالی امنیت ملی ادامه داد: تجربه درخشان دفاع مقدس در واقع زمینه‌ حضور و مشارکت همه اقوام، ادیان، مذاهب و نگرش‌های سیاسی درون نظام برای دفاع ازکشور را فراهم کرد و افزود: فرهنگ متعالی بسیج که حق‌گویی و حق‌جویی از ویژگی‌های بارز آن است قابل محدودسازی در دایره تنگ نگاه‌های سیاسی، جناحی وگروهی نبوده و زایش مستمر ارزش‌ها و ظرفیت‌های بی‌شمار آن در گرو حفظ وارتقاء زمینه‌های جذب حداکثری و مشارکت‌جویی است.

وی در ادامه درباره تصور غلط غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: غرب تصور غلطی از ایران به دلیل تحلیل اشتباه ارائه می‌دهد و فکر می‌کنند که با فشار می‌توانند ما را در حوزه برجام و فعالیت‌های موشکی عقب برانند.
دبیر شورایعالی امنیت ملی، اختلافات داخلی را تأثیرگذار در وجهه خارجی ایران دانست و در این رابطه افزود: رفتار داخلی ما به دلیل اختلافات، تصویر نادرستی را از ما نشان می‌دهد. همچنین اغلب در رقابت‌های جناحی برخی سیاه‌نمایی‌ها وجود دارد که به تخریب چهره ایران کمک می‌‌کند و نتیجه آن ترویج یأس در داخل کشور است.
وی ادامه داد: وحدت و انسجام، پمپاژ کننده امید و اختلاف تولید کننده یأس در جامعه است و نتیجه این دو رویش و ریزش انقلابی است. اما هر رویش فرصت‌طلبانه در واقع فرصت نیست. همچنین اگر تولید یأس کنیم در جنگ شناختی مغلوب می‌شویم.
شمخانی افزود: در جنگ شناختی نقش اساتید و جامعه دانشگاهی بسیار حیاتی و بارز است. چون حل مسئله یک دغدغه برای هر ایرانی است و اساتید دانشگاهی می توانند به عنوان عنصر پیشران، آن‌را مدیریت کنند. لذا اگر اساتیدی که نتوانند عامل دین را در تقویت مشارکت افراد تقویت کنند، جایی از کارشان ایراد دارد.
شمخانی حل مشکلات کشور را در جذب تمامی گروه‌ها دانست و گفت: باید بتوانیم تمامی افراد اعم از اصلاح طلب، اصول گرا و بی ریش و یا باریش را جذب کنیم و آن‌ها را مشارکت دهیم.

وی حفظ روحیه مطالبه‌گری در میان دانشگاهیان را ضروری دانست و افزود: جامعه دانشگاهی باید ضمن همه‌جانبه‌نگری و تقویت رویکرد حل مسئله در کشور، همه برای رفع کاستی‌های موجود باید کمک کنند تا شتاب توسعه در کشور افزایش یابد.

دبیر شورایعالی امنیت ملی در ادامه سخنانش به موضوع تحولات اخیر منطقه پرداخت و گفت: حضور و نقش‌آفرینی منطقه‌ای ایران به طور کامل در خدمت امنیت و ثبات منطقه و حفاظت از مردم در برابر تروریسم تکفیری بوده است. و برای ما قابل درک است که آمریکا، رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای اروپایی و مرتجع عربی از دستاوردهای همپیمانی ایران، عراق و سوریه که نقشه‌های آنان را ناکام گذاشته، عصبانی و برآشفته باشند.

شمخانی افزود: گسترش حمایت‌های مستقیم نظامی و اطلاعاتی آمریکا از گروه‌های تروریستی مانند جبهه النصره در سوریه وسکوت شورای امنیت سازمان ملل در برابر این اقدامات در واقع پیگیری همان سیاست‌های شکست خورده گذشته در عراق و افغانستان است و مردم آمریکا باید چون گذشته هزینه کم عقلی و بلند پروازی‌های بی‌حاصل کابوی‌های متوهم کاخ سفید را با صرف سرمایه‌های مادی و انسانی خود پرداخت کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در پایان به موضوع فشارهای غرب بر روی بخش توان موشکی کشورمان پرداخت و گفت: توسعه توانمندی‌های دفاعی کشور را که در چارچوب تأمین امنیت و ارتقا توان بازدارندگی پیگیری می‌شود، غیر قابل مذاکره است و جای تعجب دارد که برخی کشورهای مدعی که حتی توانایی تأمین امنیت سفارت ایران در پایتخت‌شان را ندارند به خود اجازه می‌دهند در مورد امنیت سرزمین پهناور ایران اظهار نظر کنند. اما در حوزه برجام یک سری انتظارات بعد از امضای آن در داخل به‌وجود آمده و این انتظارات ما را در حفظ برجام و ادامه فعالیت‌های موشکی مصمم کرده و هرگز از آن عقب نخواهیم نشست.

در پایان یادآور می‌شود در این مراسم جمعی از استادان بسیجی از دبیر شورایعالی امنیت ملی به دلیل مواجه انقلابی و هوشمندانه در برابر فشارهای اتحادیه اروپا در دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه تجلیل کردند.

گزارش از سعید امینی
انتهای پیام

captcha