نظرات جوانان در اجرای مسابقات قرآن را بررسی کنیم/ جوانگرایی و نواندیشی معقول و مقبول است
کد خبر: 3697669
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸
حبیب مهکام:

نظرات جوانان در اجرای مسابقات قرآن را بررسی کنیم/ جوانگرایی و نواندیشی معقول و مقبول است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ پیشکسوت قرآنی عنوان کرد: باید به نظرات نو و تازه جوانان در اجرای مسابقات و مواردی مانند تدوین آیین‌نامه اجرایی توجه کنیم، چه اشکالی دارد اگر دیدیم نظر جوان در بندهای آیین‌نامه ایده مناسب‌تری است آن را اجرایی کنیم.

حبیب مهکام، پیشکسوت قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در مورد مسابقات قرآن کریم بیان کرد: در شرایط فعلی آیین‌نامه موجود ما در مسابقات قرآن پاسخگو است، مگر آنکه بعضی از عزیزان قرآنی و جوان نظرات دیگری داشته باشند، جوانگرایی و نواندیشی معقول و مقبول است و دلیل شرعی نیز برای آن وجود دارد.

به نظرات جوانان در اجرای مسابقات قرآن توجه کنیم/ جوانگرایی و نواندیشی معقول و مقبول است
تلاوت برخی از جوانان ما فوق شحات است
وی ادامه داد: جوانان امروز به خصوص در بحث نوآوری، صاحب نظر هستند و در این میان قاریان و اساتید مشهد با توجه به همتی که دارند قادر به بیان نظرات خوبی هستند، مشهد بعد از آمدن شحات محمد انور، تجلی خاصی در بحث قرائت پیدا کرد، برخی قاریان مشهد حتی تلاوت‌هایی فوق تلاوت شحات دارند، تلاوت‌هایی که حساب شده است و بدون هیچ گونه فشار زیاد و ایجاد اشکالی اجرا می‌شود.
این پیشکسوت قرآنی در ادامه ضمن تأکید بر توانایی جوانان قرآنی در هنر تلاوت گفت: جوانان ما در ایران، شاگردی شحات را کردند اما در حال حاضر تلاوت‌هایی بالاتر از این قاری مصری اجرا می‌کنند و این نعمت بزرگی است.
جز مسابقات، معیاری برای سنجش قاریان برتر نمی‌دانیم
مهکام با قبول اینکه تعداد قاریان برتر و ممتاز ایران بیش از افراد معرفی شده در مسابقات قرآن است، اضافه کرد: معیار و ملاکی بهتر از مسابقات قرآن برای معرفی قاریان برتر نمی‌دانیم و این انتقاد از یک جهت درست به نظر می‌رسد زیرا در شهری مانند مشهد استعدادهای فوق‌العاده‌ای وجود دارد که من از این جهت هم خوشحالم و هم این نظر را تصدیق می‌کنم.
وی با اشاره به روند تدوین آیین‌نامه اجرای مسابقات قرآن کشور افزود: موضوع تدوین آیین‌نامه سال 1361 در مسابقات استان تهران کل آن نصف یک برگه بود، حدود پنج یا شش سطر که به صورت کلی تدوین شده بود اما در حال حاضر این آیین‌نامه به بیش از 60 صفحه در عرصه مسابقات بین‌المللی ایران رسیده است.
وقتی سعودی‌ها از آیین‌نامه مسابقات ایران متعجب می‌شوند
مهکام با اشاره به روند رو به رشد آیین‌نامه اجرایی مسابقات قرآن در ایران ادامه داد: در سال 1383 که من آیین نامه مسابقات ایران را برای مسابقات کشور عربستان بردم همه متعجب شدند که تا این حد در ایران برای تدوین آیین نامه مسابقات قرآن فعالیت انجام شده است.
وی گفت: هر چند سال یک بار تجدید نظری نسبت به آیین‌نامه صورت می‌گیرد و تغییر با توجه به شرایط پیش آمده است، تغییر و تبدیل مواد آیین‌نامه به جهت مقتضیات پیش آمده در مسابقات انجام می‌شود، گاهی نوآوری‌ها و موضوعاتی که در مسابقات دیده می‌شود به آیین‌نامه دوره‌های بعدی اضافه می‌شود.
این پیشکسوت قرآنی اضافه کرد: تا چند سال پیش قسمت وقف و ابتدا در مسابقات 20 امتیاز داشت حدود 15 سال است که امتیاز این بخش با توجه به صلاح‌دید داوران به 15 امتیاز کاهش پیدا کرده است، در ازای این کاهش امتیاز از بخش وقف و ابتدا، امتیازات در بخش صوت و لحن را افزایش دادیم.
تغییر آیین‌نامه به اقتضای شرایط مستدل و معقول است
وی افزود: این تغییرات در آیین‌نامه ها معقول و مستدل است. در مسابقات انتخابی اعزام قاریان به مراسم حج امتیاز 50 برای صوت در نظر گرفته می‌شود و دلیل آن هم این است که در مسجدالحرام بلندگو برای تلاوت وجود ندارد و اقتضای شرایط این است که قاریانی با صداهای قوی در آنجا باید به ارائه تلاوت‌های جذاب بپردازند.
مهکام در پاسخ به انتقادی در رابطه با اجرای سلیقه‌ای آیین نامه مسابقات قرآن در سطح کشور، عنوان کرد: من این اشکال را در مسابقات ندیدم اما شنیده‌ام که سلیقه داوران در قضاوت‌ها مؤثر است، برای نمونه برخی داوران به تلاوت‌هایی که به سبک استاد منشاوی اجرا شود، نمره بالایی نمی‌دهند، اما در هر صورت با وجود آیین نامه نباید سلیقه افراد در کار قضاوت وارد شود.
آیین‌نامه، حاکم بر مسابقات قرآن است و سلیقه جایگاهی ندارد
وی با بیان اینکه در مسابقات آیین‎نامه حاکم است و سلیقه جایگاهی ندارد، گفت: البته گاهی داور برای سلیقه خود استدلال دارد و می‌شود گفت سلیقه استدلالی داور برای عدم پاسخگویی برخی از موازین آیین‌نامه است، برای نمونه در جایی، آیین نامه فراتر از توان معمول قاری، قیدی را عنوان کرده است و داور هم از این مورد در آیین نامه چشم پوشی می‌کند، اما این دیدگاه نوعی نگاه مثبت و به قصد خدمت است نه برای اینکه امتیازی از قاری کم شده و متسابق را متضرر کند.

انتهای پیام

captcha