عیدانه سال 97 تشکل‌های قرآنی/ اردیبهشت و ادغام اتحادیه‌ها
کد خبر: 3697710
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
کوششی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

عیدانه سال 97 تشکل‌های قرآنی/ اردیبهشت و ادغام اتحادیه‌ها

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ پس از فراز و فرود‌ها و کش و قوس‌ها در‌خصوص نامعلوم بودن زمان تشکیل اتحادیه مدغم کشوری بالاخره زمان دقیق آن مشخص و اعلام شد.

عیدانه سال 97 تشکل‌های قرآنی/ اردیبهشت و ادغام اتحادیه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به مشخص شدن زمان قطعی اتحادیه قرآنی مدغم کشوری، عنوان کرد: براساس تشکیل جلسه فوق‌العاده هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی که شامگاه گذشته، 15 اسفندماه در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد، بالاخره تکلیف ادغام اتحادیه کشوری مشخص شد.
وی ادامه داد: در این جلسه که با حضور تمامی اعضای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات برگزار شد، تصویب شد اتحادیه‌های کشوری در تاریخ پنج‌شنبه، 20 اردیبهشت‌ماه سال 97 ادغام شوند.
کوششی عنوان کرد: پس از کش و قوس‌ها و بررسی‌های فراوان بالاخره این اتفاق افتاد و بالاخره تاریخ اجرای اتحادیه مدغم کشوری تعیین شد که چند موضوع درباره بحث ادغام در کشور مطرح است.
وی با اشاره به اینکه در این جلسه در خصوص شیوه اجرایی و مجریان این اتحادیه تعیین تکلیف شد، اظهار کرد: حضور تعداد نمایندگان استانی در مجمع عمومی کشوری الزامی است و برابر آن شیوه که تعیین شده است، اتفاق رخ می‌دهد.
کوششی بیان کرد: سه مسئله درخصوص ادغام کشوری حائز اهمیت بود یکی شیوه اجرایی و کمیته اجرایی است که این کمیته در قالب 9 نفره مشخص شد که از صفر تا 100 امر انتخابات را دنبال می‌کنند و تصمیمات این کمیته 9 نفره، همان تصمیمات هیئت رسیدگی است و اعضای آن متشکل از سه نفر از اتحادیه مؤسسات و تشکل‌ها، یک نفر نماینده وزارت ارشاد و یک نفر نماینده سازمان تبلیغات اسلامی و یک نفر نیز نماینده هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی است.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور اضافه کرد: ریاست این کمیته با نماینده ارشاد و دبیر کمیته 9 نفره که کارهای اجرایی و جلسات را هماهنگ می‌کند، برعهده نماینده سازمان تبلیغات اسلامی است و امید است که هرچه زوتر این کمیته تشکیل و کارهای اجرایی آن انجام شود.
وی درخصوص اساسنامه اتحادیه مدغم کشوری، افزود: دومین مسئله مورد نظر، کلیات اساسنامه اتحادیه براساس مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شده است اما چند بند بود که نیاز به بررسی بیشتر داشته است که با مصوبه شورا به هیئت رسیدگی واگذار شده است که با توجه به مصوبه شورا این بند را بررسی می‌کنند.
کوششی به سومین موضوع مورد بحث این جلسه اشاره کرد و افزود: درخصوص میزان حضور استان‌ها در مجمع عمومی کشور که استان‌های مختلف این دغدغه را داشتند، طی این جلسه بحث و تبادل‌نظر شد. حرف‌هایی درخصوص حضور تعداد نمایندگان استان‌‌ها بر اساس تعداد نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی مطرح بود که با اعتراض‌های استان‌ها همراه بود که به جا و درست نیز بود و به دلیل اینکه دغدغه استان‌ها از بین رود و بتوانند به آنچه می‌خواهند، برسند به تمرکززدایی توجه کردیم و از مجموعه استان‌ها شاهد حضور بیشتر در مجمع عمومی کشوری بودیم.
وی با اشاره به تصمیم خوبی که طی این جلسه اتخاذ شد، اظهار کرد: ضابطه و معیاری برای میزان حضور نمایندگان و سهمیه استانی در مجمع کشوری و برای هر استان کف و سقفی قرار دادیم. کف حضور نمایندگان استان‌ها پنج نفر در مجمع است و سقف حضور نمایندگان هر استان 20 نفر. به این منظور که هر استان تا 50 مؤسسه قرآنی دارای مجوز می‌تواند پنج نماینده در مجمع عمومی شرکت کنند و از 50 مؤسسه به بالا به ازای هر 15 مؤسسه یک سهمیه برای حضور در مجمع عمومی اختصاص داده می‌شود و این روند ادامه خواهد داشت تا سقف 20 نفر و مازاد بر آن هر چقدر مؤسسه زیاد باشد، نمی‌توانند تعداد بیشتری در مجمع عمومی حضور داشته باشد.
کوششی تأکید کرد: براساس این طرح تقریباً یک چهارم استان‌ها دارای این شرایط سقف حضور 20 نفر در مجمع عمومی کشور هستند و در حالی که در پیش از آن تنها دو استان مازندارن و تهران حائز این شرایط بودند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در پاسخ به این سؤال که در صورتی که مدیرعاملان برخی اتحادیه‌های استانی هنوز مشخص نشده باشند، حضور نمایندگان استانی به چه صورت است؟ بیان کرد: مهم این است که در استان‌ها هیئت مدیره اتحادیه‌های مدغم تشکیل شده است و آنها تصمیم‌گیر هستند.
وی تصریح کرد: در حقیقت بعد از این همه بحث و بررسی و طولانی شدن فرآیند انتخابات مدغم می‌توان گفت در آستانه سال 97 عیدانه به مؤسسات قرآنی، این خبر است که ان‌شاءالله به حول و قوه الهی و به برکت حضرت زهرا(س) که این ایام متعلق به آن است، با ادغام دو اتحادیه در 20 اردیبهشت‌ماه 97 شاهد رعایت عدالت و رفع تبیعیض‌هایی در توزیع اعتبارات قرآنی و پرهیز از چاقی و لاغری مؤسسات و برخوردای مؤسسات با توانمندی و شرایط از خدمات مالی و حمایت‌های لازم و برخورداری از حمایت‌های دستگاه‌ها به صورت نظامند باشیم.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در‌خصوص شرایط کاندیداهای اتحادیه مدغم کشوری، اظهار کرد: شرایط کاندیداها پس از تشکیل جلسه کمیته 9 نفره مشخص، تعیین و سپس اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی اظهار کرد: بالاخره پس از مدت‌ها مطالبه اتحادیه‌های استانی و پوشش خبری رسانه‌های جمعی به‌ویژه ایکنا در این زمینه، زمان برپایی اتحادیه مدغم کشوری مشخص شد و امیدواریم تمام شرایط و مقدمات آن به زودی مهیا شود.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه نظری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۱۳:۳۴
0
0
از شنیدن خبر خوشحال شدم واز حاج آقا کوششی تشکر میکنم
captcha