نمایشگاه «مسخ»؛عصیان هنرمند تجسمی و انزجارش از عفاف و حجاب!
کد خبر: 3697713
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶

نمایشگاه «مسخ»؛عصیان هنرمند تجسمی و انزجارش از عفاف و حجاب!

گروه هنرــ نمایشگاه «مسخ»حاوی آثار نقاشی و طراحی مارال اصفهانی که هم‌اکنون در گالری آریانا برپاست، به شکلی آگاهانه به مقوله ارزشی عفاف و حجاب هجمه وارد کرده است.

نمایشگاه «مسخ»؛عصیان هنرمند تجسمی و انزجارش از عفاف و حجاب!

به گزارش ایکنا؛ از 11 اسفند نمایشگاه نقاشی آثار مارال اصفهانی؛ هنرمند جوان عرصه تجسمی تحت عنوان «مسخ» در گالری آریانا برپا شده است و این نمایشگاه تا 23 اسفند به کار خود در این گالری ادامه خواهد داد.

صرفنظر از نگاه مفهومی و بیان مجهولی که هنرمند در خلق و به نمایش درآوردن آثار به آن پرداخته و در پیشگاه مخاطبان خود قرار داده است، مواجهه اولیه با آثار این نمایشگاه هتک ارزش‌های اخلاقی و ارزشی مرتبط با مقام و منزلت زن مسلمان را به ذهن متبادر می‌سازد که با زبانی غیرمستقیم در برابر همه شعائر مذهبی و فرامین الهی و اسلامی مورد نظر جامعه زنان سر به عصیان آن هم از دریچه تصویر و تجسم برآورده است.

اصفهانی محوریت آثار خود را سیمای زنی واحد قرار داده است و او را در پوزیشن‌های مختلف تبلیغاتی، اجتماعی، هنری و... قرار داده است که در آن جلوه‌گری زنانه به شکلی بی‌پروا و عموماً با عدم رعایت حدود حداقلی حجاب اسلامی، طراحی و به نمایش درآمده است.

هنرمند نقاش در ترسیم آثار خود، زن را عاری و رها از هر قید و بندی تجسم بخشیده که اتفاقاً در چنین شرایطی هاله‌ای از تقدس در پیرامون او نقش بسته است؛ اینکه ضمیر هر انسانی ذاتاً و فطری پاک‌نهاد است شکی در آن نیست اما زن در هرزگی و بی‌پروایی چرا باید این‌چنین رستگار ترسیم شود؟ عنوان نمایشگاه نیز معنی‌دار است، «مسخ»؛ که در یک فرایند ذهنی و از رهگذر مرور آثار این نمایشگاه می‌توان چنین نتیجه گرفت که اساساً  این عنوان وجود زن در قید حجاب و عفاف را نشانه رفته است که او به شکلی ناخواسته از آنجایی که قدرت تجزیه و تحلیل و یا حتی اختیار خود را ندارد به نیروی جبری و قهری مجبور به قرارگیری در چنین کسوت و هیئتی است.

در برخی آثار این نمایشگاه که قامت ایستاده زن را نقاشی کرده، طنابی قرمز را می‌توان مشاهده کرد که از وسط پیشانی زن عبور کرده است و در یکی از آثار که زن در پوشش چادر مشکی قرار گرفته است، پیچیده شدن طناب قرمز دور مچ دستان زن که او را در بند نشان می‌دهد، بند اسارتی که چنین استنباطی را می‌توان از آن کرد که حجاب نوعی اسارت و دربند شدن زن است.

نمایشگاه «مسخ»؛عصیان هنرمند تجسمی و انزجارش از عفاف و حجاب!

شکلی دیگر از قیاس تمسخرآمیز این هنرمند در مورد موضوع مهم حجاب به شکل مصداقی، مقابل کردن دو عکس از اثر مشهور لئوناردو داوینچی یعنی «مونالیزا» یا «لبخند ژوکوند» است که در یکی مونالیزا به شکل واقعی آن تصویر شده است و در دیگر تابلو، مونالیزا با چادر و روبنده پوشانده شده است که چنین مقایسه‌ای هیچ هدفی به غیر از به استهزاء کشیدن حجاب به عنوان مقوله‌ای ارزشی و مورد تأکید اسلام را دنبال نمی‌کند.

به هر حال به نظر می‌رسد چنین فعالیت‌هایی و برپایی نمایشگاه‌هایی از این دست با کمترین نظارتی از سوی نهادهای متولی و قانونگذار در حوزه هنرهای تجسمی در حال انجام است و مانند بسیاری از عرصه‌های هنری همچون تئاتر و سینما که حساسیت‌های زیادی در مورد آنها وجود دارد و پیش از عرضه بارها مورد بازبینی، ممیزی قرار می‌گیرند، نظارت دقیق‌تری در محتوای آثار و درخواست برای برپایی نمایشگاه صورت گیرد.     

یادآور می‌شود، گالری آریانا در الهيه، انتهای خيابان مريم شرقی،ابتدای خيابان فرشته(شهيد فياضی)،شماره 9 واقع شده است.

انتهای پیام

           

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۱۱:۴۶
0
0
از ورود خوب و موقع ایکنا به این موضوع سپاس بی کران
captcha