جهش خوب در چهل‌سالگی مسابقات قرآن
کد خبر: 3697795
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
داوران طرح آزمایشی مسابقات قرآن بیان کردند:

جهش خوب در چهل‌سالگی مسابقات قرآن

گروه مسابقات ــ رئیس هیئت داوران مسابقات مشکات با اشاره به ویژگی‌ها و مزایای شکل جدید برگزاری مسابقات، شفاف شدن تمامی مجهولات را ویژگی این مسابقات دانست، همچنین یکی از داوران بخش وقف و ابتدا نیز برگزاری این مسابقات به شکل مسابقه‌ای - رسانه‌ای را نقطه ضعفی عنوان کرد که می‌تواند نقطه قوت نیز باشد.

ویژگی‌های شکل جدید برگزاری مسابقات / شفاف شدن تمام مجهولات برای قاری

به گزارش ایکنا، محمد بنیادی، رئیس هیئت داوران مسابقات مشکات(شکل آزمایشی شیوه جدید برگزاری مسابقات قرآن سازمان اوقاف) با اشاره به اینکه این رقابت، یک رقابت بی‌نظیر و بسیار ارزشمند است، گفت: تاکنون که چیزی بیش از 50 سال در عرصه فعالیت‌های قرآنی حضور داشته‌ام، چنین شکل برگزاری مسابقه را ندیده‌ام.
وی با تأکید بر اینکه این نوع برگزاری مسابقات یک پرش و جهش در شکل برگزاری مسابقات پس از چهل ساله شدن آن است در مورد ویژگی‌های این مسابقات افزود: تحلیل قرائت، نمرده ندادن داور در همان لحظه یا نمره دادن به صورت مشورتی، پاسخگویی داور نسبت به نمره‌ای که در نظر گرفته است، اضطراب بسیار کم متسابقان، پخش شدن تلاوت‌ها از صدا و سیما و جوایز خوبی که در نظر گرفته شده است همه از ویژگی‌های این نوع از برگزاری مسابقات است که جهش خوبی برای چهل سالگی انقلاب اسلامی است.
رئیس هیئت داوران مسابقات مشکات تصریح کرد: ما نیز باور نداشتیم که به این صورت مسابقه برگزار شود اما الان که مشاهده می‌کنم کار خوب و بسیار ارزشمندی است.
بنیادی با تأکید بر اینکه این مسابقات مزایای بسیار زیادی دارد بیان کرد: پخش از صدا و سیما و در معرض قضاوت قرار گرفتن تلاوت‌ها، اعلام نمره توسط مجری، کاهش اضطراب، شفاف شدن همه مجهولات برای قاری و ... بسیاری مزایای دیگر از جمله مزایای این مسابقات است.
وی اذعان کرد: جزئیات تلاوت در 12 برگه و چهار برگه تحلیل جامع به شرکت‌کننده داده می‌شود. در هر بخش سه داور وجود دارد و داوران با هم مشورت می‌کنند و نمره می‌دهند و در مورد نمرات داده شده نیز توضیح می‌دهند.

ویژگی‌های شکل جدید برگزاری مسابقات قرآن / شفاف شدن تمام مجهولات / نقطه ضعفی که نقطه قوت هم هست
همچنین سیدجواد سادات فاطمی، داور بخش وقف و ابتدا اجرای آزمایشی مسابقات قرآن نیز با اشاره به اینکه سبک جدید برگزاری همانگونه که پیش‌بینی می‌شد و با توجه به جدید بودن، یک سری خوبی و یک سری اشکالات دارد، گفت: برای احصاء ضعف و قوت این مسابقات باید کار کارشناسی صورت بگیرد تا هم نقاط مثبت احصا شود و هم نقاط ضعف برطرف شود.
وی افزود: عمده‌ترین نقطه ضعف این مسابقه که از نگاه دیگر می‌تواند نقطه مثبت آن نیز باشد، رسانه‌ای – مسابقه‌ای بودن آن است. یعنی شکل جدید مسابقات، رسانه‌ای است که البته همانطور که گفتم این یک جنبه مثبت دارد که نشان می‌دهد نگاه افراد به مسابقه متفاوت است.
سادات‌فاطمی بیان کرد: از طرف دیگر با توجه به اینکه قرار است این مسابقات از صدا و سیما پخش شود محدودیت‌هایی را ایجاد کرده و زمان زیادی تلف می‌شود.
این داور مسابقات قرآن در ادامه به بیان نمونه‌ای از اتلاف زیاد وقت در این نحوه برگزاری مسابقات اشاره و بیان کرد: به عنوان نمونه در یک نوبت سه ساعته و در رقابتی عادی حدود 20 تا 25 نفر تلاوت انجام می‌دهند، اما در شکل جدید برگزاری مسابقات، نهایتاً پنج نفر تلاوت می‌کنند و این یعنی پنج برابر وقت‌گیرتر است.
وی اظهار کرد: ما سه ساعت می‌نشینیم در نهایت سه یا چهار نفر تلاوت می‌کنند از طرف دیگر خود قاریان انتظار زیادی برای اجرا می‌کشند و این معطلی‌ها برای قاری اضطراب به همراه دارد و مشکل آفرین است.
سادات‌فاطمی در پایان اذعان کرد: با همه این تفاسیر باید یک برآورد صورت بگیرد و معلوم شود امکان اینکه نکات ضعف را کم کنیم و نقاط قوت نیز برجسته شود وجود دارد یا خیر، این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

captcha